Jolanta Tkaczyk o niedoinwestowaniu marketingowym startupów

Jolanta Tkaczyk o niedoinwestowaniu marketingowym startupów

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce wyniesie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Tylko w 2020 r. wartość polskiego e-commerce sięgnęła wartości ok. 100 mld zł.

Dr Jolanta Tkaczyk z Akademi Leona Koźmińskiego w wywiadzie dla Business Insider Polska wskazuje na błędy, jakie mogą wpływać na efektywność biznesową startupów:

Myślę, że najczęstszym błędem popełnianym w ogóle przy zakładaniu jakiegokolwiek startupu, jest przyjęcie zbyt optymistycznych założeń. Rynek bardzo mocno rozlicza np. nierealne założenia dotyczące popytu. Oceniając różnego rodzaju biznesplany młodych przedsiębiorców, widać często brak dofinansowania komunikacji marketingowej; szczególnie w pierwszym roku funkcjonowania, ale także często i w drugim. Jesteśmy tak zafascynowani naszym nowym pomysłem, że uważamy, że wystarczy o nim powiedzieć i to wszystko. Przedsiębiorcy liczą, że komunikacja marketingowa zrobi się niejako za darmo. Jeżeli jednak chcemy na pewną skalę podjąć działania, to bez poważnych nakładów na komunikację marketingową płatną, nie ma możliwości, żebyśmy się przebili. Kolejnym błędem jest tworzenie projektów, które opierają się na skopiowaniu tego, co robi konkurencja. To, że komuś się udało, nie oznacza, że nam też się uda. Dlaczego klienci mają korzystać np. z naszych produktów, jeżeli mają lepszą alternatywę i którą na dodatek już znają? Kopiowanie bezrefleksyjnie i uważanie, że to już wystarcza, jest bardzo częstym błędem.

źródło: Paweł Bednarz, Businessinsider.com.pl; E-rewolucja w handlu. Jak przez nią przejść? "Nawet najmniejszy sklep musi być w sieci",
# Cytat tygodnia
 reklama