Dr Piotr Nowaczyk o procesie tworzenia kosmetyków

Dr Piotr Nowaczyk o procesie tworzenia kosmetyków

Dr Piotr Nowaczyk, właściciel Centrum Badań i Innowacji, firmy zajmującej się badaniami laboratoryjnymi, szkoleniami oraz doradztwem w sektorze kosmetycznym:

O tym, jak wygląda droga kosmetyku od pomysłu do półki sklepowej…

To długotrwały i skomplikowany proces wymagający pełnego zaangażowania całego zespołu wdrażającego produkt na rynek. Najważniejsza jest właściwa koncepcja i zdefiniowanie potrzeb konsumentów. Na tym etapie powinniśmy przeprowadzić rzetelne badania rynku i poznać oczekiwania przyszłych klientów. Kolejny etap, to analiza
naszych możliwości, czy jesteśmy w stanie stworzyć kosmetyk, jakiego oczekuje klient. Na tę część składa się chociażby ocena możliwości dostaw odpowiednich surowców i opakowań, nasze możliwości produkcyjne, zaplecze techniczne i szeroko pojęty marketing sprzedaży, odpowiednie zaplecze finansowe i co najważniejsze – sprawdzony i oddany personel. Musimy pamiętać, że nawet przy bardzo zaawansowanych procesach technologicznych najważniejsi są ludzie. Kolejnym istotnym etapem jest faza wdrożeniowa, na którą składa się opracowanie receptury i deklaracji marketingowych, projektowanie lub wybór opakowania i etykiety oraz liczne, czasochłonne badania laboratoryjne (m.in. badania mikrobiologiczne, fizykochemiczne, stabilnościowe), skórne testy dermatologiczne z udziałem ochotników, a także badania konsumenckie potwierdzające funkcję (skuteczność) produktu kosmetycznego. Kluczowym etapem jest przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa kosmetyku przez safety asesora i rejestracja produktu z europejskiej bazie notyfikacji CPNP. Po przeprowadzonych badaniach i przygotowaniu dokumentacji pozostaje skomplikowane „przełożenie” skali laboratoryjnej na masową produkcję przemysłową i uruchomienie dystrybucji produktu na rynek.

I aktualnych trendach w biznesie kosmetycznym…

Kilkaset firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw zajmuje się dziś w Polsce produkcją kosmetyków, co czyni nas jednym z czołowych producentów w Europie. Portfolio produktów tego sektora jest olbrzymie, a zatem nowości bądź też nowych odsłon produktów jest coraz więcej. Najnowszym i coraz bardziej szanowanym trendem jest tworzenie produktów odpowiednich dla nawet najbardziej wymagających potrzeb, często nawet niszowych, konsumentów. Normą staje się również dbałość nie tylko o poziom warunków wytwarzania, ale przede wszystkim wykorzystywanie surowców naturalnych, przy jednoczesnym poszanowaniu zasobów środowiska naturalnego, co mnie ogromnie cieszy. Prowadzone przeze mnie od lat badania oraz ich wyniki, pozwalają stwierdzić, że obecnie mamy do czynienia z coraz bardziej świadomym odbiorcą. W odpowiedzi na co producenci udoskonalają swoje produkty oraz sięgają po nowe technologie, a my z kolei wspomagamy ich innowacyjnymi badaniami.

Źródło: „Wie o kosmetykach wszystko, zanim pojawią się na rynku”, wywiad w czasopiśmie „Osobowości i Sukcesy”
# Cytat tygodnia
 reklama