Około 20 proc. wszystkich norm europejskich jest opracowywanych w odpowiedzi na zlecenie Komisji Europejskiej. Dzięki staraniom Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego w 2006 roku Polski Komitet Normalizacyjny zaangażował się w prace ISO w obszarze kosmetyków.
Rozporządzenie 1223/2009/WE nie reguluje szczegółowo metodologii produkcji i zarządzania jakością produktów kosmetycznych. Normy natomiast, jako precyzyjnie zapisane procedury techniczne, harmonizują metody stosowane przez sektor na całym świecie, likwidując bariery w handlu. Są instrumentem nadzoru rynku. Zawierają metody referencyjne stosowane przez władze do kontroli. Normy to uniwersalny język zrozumiały w środowisku producentów kosmetyków i nadzoru. Te, stosowane dobrowolnie, wytyczne zawierają specyfikacje techniczne dotyczące poszczególnych produktów, usług i procesów - są rękojmią jakości i bezpieczeństwa produktów i pomagają firmom zapewnić sobie zaufanie klientów na całym świecie. (...)
EKSPORT
Polska branża kosmetyczna bije rekordy w eksporcie z roku na rok, przyczyniając się wydatnie do podwyższania polskiej nadwyżki handlowej. A oto kilka liczb ilustrujących, jak istotna dla rozwoju polskich firm kosmetycznych jest ekspansja i rozwój eksportu na rynki pozaunijne. 16% wzrost eksportu w 2017 roku. 30% nadwyżka eksportu nad importem kosmetyków. Według raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017 autorstwa Związku, kosmetyki z Polski eksportowane są do tak odległych rynków, jak Meksyk, Indonezja czy Australia. Szczególnie obiecujące są rynki Bliskiego Wschodu, państw azjatyckich i Ameryki Południowej (...). W 2016 roku najszybciej rosnącymi rynkami eksportowymi dla polskich kosmetyków były Chiny, Indie, Singapur, Tajlandia, Iran i ZEA.
Tak dynamiczny rozwój eksportu zawdzięczamy przede wszystkim ogromnej determinacji i integracji polskiej branży kosmetycznej działającej na rzecz rozwoju eksportu pod parasolem Związku. Szczególnie warto podkreślić wieloletnią współpracę z administracją rządową przy realizacji programów - najpierw Polska Cosmetics, a później Go to Brand czy Brand.
źródło: wystąpienie podczas Międzynarodowego Forum Kosmetycznego w Warszawie, maj 2018