Sprzedaż w segmencie kosmetyków luksusowych rośnie - ponad połowę stanowią perfumy

Sprzedaż w segmencie kosmetyków luksusowych rośnie - ponad połowę stanowią perfumy

Rynek luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce osiągnął wartość 1,6 mld zł w 2023 roku, co oznacza wzrost na poziomie 17,5% rok do roku.

Przez minione pięć lat jego wartość rosła przeciętnie o 8,7% rocznie. Prognozy do 2028 roku wskazują natomiast, że średnioroczny wzrost będzie wynosił 10,9%, a rynek osiągnie wtedy wartość 2,7 mld zł.

Sprzedaż perfum stanowi większość wartości tego segmentu dóbr luksusowych. W 2023 roku jej udział w tym sektorze rynku wyniósł 55,2%, czyli prawie o dwa punkty procentowe więcej niż rok wcześniej. W kategorii perfum odnotowano również największą dynamikę wzrostu wartości sprzedaży, która sięgnęła aż 20,9% rok do roku. Natomiast w 2023 roku widoczny był spadek udziału kosmetyków kolorowych w rynku (do 12,8%), co odzwierciedla najniższy wzrost wartości sprzedaży w tym segmencie luksusowych kosmetyków, wynoszący 9,6% rok do roku.

Obecnie rozwój rynku kosmetycznego napędza innowacyjność, stanowiąca podstawę budowania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa. Firmy posiadające własne placówki badawczo-rozwojowe mają większe szanse sprostania oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów. W segmencie kosmetyków luksusowych kluczowe jest indywidualne podejście, personalizacja oraz budowanie trwałych relacji z klientami.

Ogólnie dla całego sektora dóbr luksusowych wyzwaniem staje się ciągły rozwój platform sprzedażowych online oraz wirtualnych doświadczeń. Nowe technologie, a zwłaszcza digitalizacja i cyfryzacja kanałów sprzedaży, pozwalają na integrowanie doznań fizycznych i cyfrowych, co wymaga od marek luksusowych zapewnienia doskonałości na każdym etapie interakcji z klientem.

Zmiana pokoleniowa wśród nabywców niesie ze sobą konieczność dostosowania strategii firm do oczekiwań nowych pokoleń. Inkluzywność, dostępność i personalizacja oferty stają się kluczowe, aby sprostać różnorodnym preferencjom konsumentów. Dołączające do grona nabywców pokolenie Z wyraża nowy rodzaj postulatów i potrzeb wobec producentów luksusowych marek, którzy już w tym momencie muszą funkcjonować w obliczu dość złożonej mieszanki pokoleniowej swoich klientów, odpowiadając na ich zróżnicowane potrzeby. Odpowiedzialna produkcja staje się ważnym czynnikiem dla konsumentów, którzy oczekują od marek luksusowych przejrzystych oraz etycznych praktyk biznesowych. Branża luksusowa zaczyna koncentrować się na zrównoważonym rozwoju, co stanowi kolejne wyzwanie dla producentów.

Refleksja nad przyszłością rynku dóbr luksusowych wymaga również analizy sytuacji finansowej potencjalnych nabywców. W Polsce w 2022 roku spadła liczba osób posiadających aktywa netto o wartości powyżej 1 mln dolarów amerykańskich, obniżył się również poziom średnich dochodów najbogatszych Polaków. Z drugiej strony zwiększyło się grono dobrze zarabiających, o dochodach rocznych równych lub większych niż 120 tys. zł brutto. Ta ostatnia grupa zdecydowanie może pozwolić sobie na wydatki w obszarze selektywnych kosmetyków, bo na dobra typu nieruchomości, jachty, luksusowe samochody – ich dochody wciąż są daleko niewystarczające.

# Badania rynkowe
 reklama