PMR: Rynek kosmetyczny będzie wciąż rósł, pielęgnacja ciała największą kategorią

PMR: Rynek kosmetyczny będzie wciąż rósł, pielęgnacja ciała największą kategorią

W latach 2024-2029 rynek artykułów kosmetycznych w Polsce rozwijał się będzie w średniorocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 5%, wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR pt. „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2024”. Chociaż dynamika rynku będzie niższa niż w latach 2020-2023, na co wpływ będzie miało m.in. wyhamowanie tempa wzrostu cen, popyt stymulowany będzie przez zachowania konsumenckie.

PMR prognozuje również, że kategorią produktową z największym udziałem w rynku, pozostaną w najbliższych latach kosmetyki do pielęgnacji ciała, jednak z niedużą przewagą nad kategorią produktów do pielęgnacji twarzy. Według estymacji PMR, kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz kosmetyki do pielęgnacji twarzy są najważniejszymi kategoriami na rynku – z udziałem odpowiednio na poziomie 17% w rynku w 2023 roku. Co nie może dziwić, biorąc pod uwagę powszechność stosowania tego typu produktów i fakt, że stanowią one podstawową bazę kosmetyczną dla obu płci. Kategoria produktów do pielęgnacji ciała jest nieznacznie większą kategorią, jednak w perspektywie prognozy do 2030 r. produkty do pielęgnacji twarzy mogą ją wyprzedzić. Różnice między kategoriami w najbliższych latach będą mniejsze niż 100 mln zł r/r.

Na rynku kosmetycznym zachodzą zmiany – maleje udział kategorii związanych z podstawową higieną osobistą – w tym kosmetyków do pielęgnacji ciała oraz pielęgnacji twarzy. Do 2029 r. kategorie te nieznacznie stracą udział w rynku.

Marka najbardziej istotna przy zakupie kosmetyków do pielęgnacji twarzy

Dużą rolę w procesie decyzyjnym podczas wyboru kosmetyków stanowią marki. Według badania PMR na ogólnopolskiej próbie Polaków kupujących kosmetyki, konsumenci są najmocniej przywiązani do marki w przypadku zakupu kosmetyków do pielęgnacji twarzy – aż 37% konsumentów wskazało na tego typu kosmetyki. Ponadto, jak wynika z badania, konsumenci szczególną uwagę zwracają także na marki produktów do higieny jamy ustnej oraz perfumy/wody toaletowe (kategorie, które uzyskały powyżej niespełna jedną trzecią wskazań).

Mężczyźni największe przywiązanie do marki deklarują w ramach produktów do golenia, higieny jamy ustnej, perfum oraz do kąpieli. Dla kobiet rola marki jest krytyczna w kontekście wyboru kosmetyków do pielęgnacji twarzy. W mniejszym stopniu, ale nadal dość istotna jest przy wyborze kosmetyków do koloryzacji włosów oraz makijażu.

Osoby w wieku 35+ są bardziej niż najmłodsi konsumenci przywiązani do marek kosmetyków do higieny jamy ustnej, perfum/wody toaletowej oraz produktów do koloryzacji włosów. Osoby poniżej 55 r.ż. przywiązane są mocniej do kosmetyków do makijażu.

Wyjaśnienie: n=1 391. Pytanie dotyczyło najważniejszych kategorii kosmetyków, dla których przywiązanie do marki jest największe (3 najważniejsze kategoria). Wartości nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź. Badanie przeprowadzone wśród kupujących kosmetyki.

Nowe marki kosmetyczne najchętniej testowane przy zakupie kosmetyków do kąpieli oraz perfum

W badaniu PME pytał także o stosunek do testowania nowych produktów. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że konsumenci najchętniej testują nowości produktowe w takich kategoriach, jak kosmetyki do kąpieli (27%), perfumy (26%) oraz pielęgnacja ciała (23%). Na kolejnych miejscach uplasowały się produkty do pielęgnacji twarzy, higieny jamy ustnej oraz kosmetyki do makijażu.

Okazuje się, że w większości kategorii to kobiety wyrażają większą chęć testowania nowych produktów w takich kategoriach jak: makijaż, pielęgnacja ciała, twarzy, pielęgnacji i koloryzacji włosów, a także pielęgnacji i stylizacji paznokci. Natomiast kategorie, w których przewyższa odsetek mężczyzn to: perfumy, higiena jamy ustnej oraz produkty do golenia.

Polacy w zależności od wieku są w różnym stopniu skorzy do testowania nowości na rynku kosmetycznym. Starsze pokolenie 55+ nie jest chętne do testowania nowych produktów oraz szukania nowych kosmetycznych rozwiązań – to te osoby częściej niż pozostałe grupy wiekowe zaznaczały odpowiedź „żadne z powyższych”.

Wyjaśnienie: n=1 391. Wartości nie sumują się do 100%, ponieważ respondenci mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź. Badanie przeprowadzone wśród kupujących kosmetyki.
Metodologia
Zaprezentowane dane pochodzą z raportu PMR,, Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029. Wpływ inflacji i wojny w Ukrainie”, w tym z badania przeprowadzonego w dniach 9-21 stycznia 2024 r. na ogólnopolskiej losowo-kwotowej próbie 1 475 dorosłych Polaków kupujących artykuły kosmetyczne. Sondaż przeprowadzono z wykorzystaniem techniki CAWI (Computer Assisted Web Interview).
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Communication Manager (kosmetyki naturalne) - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: New Approach Product Manager/Brand Manager Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. Trade Marketingu - Paese Oferta pracy: Business Development Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi