NielsenIQ (NIQ), czołowa światowa firma zajmująca się analizami rynkowymi, informuje, że światowa branża kosmetyczna odnotowała stabilny wzrost wartości o 7,3% rok do roku. Największy wzrost nastąpił w regionach Ameryki Łacińskiej oraz Afryki i Bliskiego Wschodu, natomiast w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej także odnotowano spore wskaźniki wzrostu, wynoszące odpowiednio +7,8% i +7,7%.
Handel internetowy napędza sprzedaż w globalnej branży kosmetycznej, przy czym wzrost w poszczególnych regionach jest zróżnicowany. W Chinach aż 87% całej sprzedaży produktów do pielęgnacji skóry i włosów odbywa się online. W Indiach 17% produktów kosmetycznych jest kupowanych w Internecie, ale w Brazylii wskaźnik ten wynosi poniżej 10%. Pomimo tych różnic widoczny jest ogólny trend: sprzedaż online przeważa nad sprzedażą w sklepach stacjonarnych.
W USA sprzedaż internetowa ma nadal znaczną przewagę nad sprzedażą w placówkach stacjonarnych, a 41% wszystkich kosmetyków oraz środków higieny osobistej odbywa się za pośrednictwem platform handlu elektronicznego. W ciągu ostatnich czterech lat platformy, takie jak Amazon zwiększyły swój udział w rynku o 7,3 punktu, oferując konkurencyjne ceny, szybkie dostawy oraz obszerny asortyment. Coraz częściej klienci korzystają z usług Amazon, by uzupełnić zasób ulubionych produktów, a ich wydatki z roku na rok rosną.
Ostatnie pięć lat to okres ogromnego wzrostu sprzedaży internetowej, natomiast sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych pozostała na zbliżonym poziomie. W przyszłości sprzedawcy detaliczni będą zmuszeni do transformacji obsługi w sklepach stacjonarnych w kierunku zgodnym z potrzebami nowoczesnych konsumentów.
Zmiana preferencji konsumentów na rzecz handlu internetowego to połączenie ekspansji na rynku ze zmniejszaniem udziału w nim sklepów stacjonarnych. Zwrot ku zakupom online to nie tylko trend będący skutkiem pandemii - to strukturalna zmiana zachowań konsumenckich, zwłaszcza młodszych pokoleń nabywców.
Sprzedaż za pośrednictwem platform społecznościowych to trend globalny, przy czym 68% zakupów na tych platformach dokonywanych jest pod wpływem impulsu. Sprzedaż przez TikTok Shop zajmuje obecnie ósme miejsce na liście największych internetowych zakupów produktów związanych ze zdrowiem i urodą w USA o wartości miliarda USD. Wśród kupujących kosmetyki i produkty zdrowotne w Internecie w USA 12,5% dokonało zakupu za pośrednictwem aplikacji, przy czym wielu zakupiło produkty ponownie. W Chinach 31% kosmetyków do pielęgnacji skóry jest kupowanych w sklepie Douyin/TikTok. TikTok Shop jest wybierany przez konsumentów, którzy chcą odkrywać i poznawać marki oraz testować nowe produkty.
W tym przypadku klienci doceniają możliwość bezpośredniego kontaktu i spersonalizowane doradztwo, zwłaszcza w przypadku droższych produktów, takich jak środki do pielęgnacji skóry. Sprzedawcy będą musieli znaleźć kompromis między wygodą i zadowoleniem klientów oraz inwestować w modele hybrydowe, które płynnie połączą odkrywanie produktów online z zaletami obsługi sklepowej.
Tara James Taylor, wiceprezes ds. kosmetyków i produktów do pielęgnacji w NIQ, wyjaśnia: „W warunkach szybkiej ewolucji w branży kosmetycznej w 2025 roku sukces wymaga zachowania delikatnej równowagi. Dynamiczne zależności między innowacją i tradycją, dostępnością i luksusem, zrównoważonym rozwojem i skalowalnością oraz personalizacją i inkluzywnością zmieniają oblicze rynku, na którym działają producenci i sprzedawcy detaliczni kosmetyków. Znalezienie równowagi będzie kluczowym wyzwaniem dla firm, które chcą prosperować na tym rynku”.