Nielsen: globalnie w branży kosmetycznej wzrasta znaczenie sprzedaży online

Nielsen: globalnie w branży kosmetycznej wzrasta znaczenie sprzedaży online

NielsenIQ (NIQ), czołowa światowa firma zajmująca się analizami rynkowymi, informuje, że światowa branża kosmetyczna odnotowała stabilny wzrost wartości o 7,3% rok do roku. Największy wzrost nastąpił w regionach Ameryki Łacińskiej oraz Afryki i Bliskiego Wschodu, natomiast w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej także odnotowano spore wskaźniki wzrostu, wynoszące odpowiednio +7,8% i +7,7%.

E-handel przynosi wzrosty globalnie

Handel internetowy napędza sprzedaż w globalnej branży kosmetycznej, przy czym wzrost w poszczególnych regionach jest zróżnicowany. W Chinach aż 87% całej sprzedaży produktów do pielęgnacji skóry i włosów odbywa się online. W Indiach 17% produktów kosmetycznych jest kupowanych w Internecie, ale w Brazylii wskaźnik ten wynosi poniżej 10%. Pomimo tych różnic widoczny jest ogólny trend: sprzedaż online przeważa nad sprzedażą w sklepach stacjonarnych.

W USA sprzedaż internetowa ma nadal znaczną przewagę nad sprzedażą w placówkach stacjonarnych, a 41% wszystkich kosmetyków oraz środków higieny osobistej odbywa się za pośrednictwem platform handlu elektronicznego. W ciągu ostatnich czterech lat platformy, takie jak Amazon zwiększyły swój udział w rynku o 7,3 punktu, oferując konkurencyjne ceny, szybkie dostawy oraz obszerny asortyment. Coraz częściej klienci korzystają z usług Amazon, by uzupełnić zasób ulubionych produktów, a ich wydatki z roku na rok rosną.

Ostatnie pięć lat to okres ogromnego wzrostu sprzedaży internetowej, natomiast sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych pozostała na zbliżonym poziomie. W przyszłości sprzedawcy detaliczni będą zmuszeni do transformacji obsługi w sklepach stacjonarnych w kierunku zgodnym z potrzebami nowoczesnych konsumentów.

Zmiana preferencji konsumentów na rzecz handlu internetowego to połączenie ekspansji na rynku ze zmniejszaniem udziału w nim sklepów stacjonarnych. Zwrot ku zakupom online to nie tylko trend będący skutkiem pandemii - to strukturalna zmiana zachowań konsumenckich, zwłaszcza młodszych pokoleń nabywców.

Globalny wzrost sprzedaży za pośrednictwem platform społecznościowych

Sprzedaż za pośrednictwem platform społecznościowych to trend globalny, przy czym 68% zakupów na tych platformach dokonywanych jest pod wpływem impulsu. Sprzedaż przez TikTok Shop zajmuje obecnie ósme miejsce na liście największych internetowych zakupów produktów związanych ze zdrowiem i urodą w USA o wartości miliarda USD. Wśród kupujących kosmetyki i produkty zdrowotne w Internecie w USA 12,5% dokonało zakupu za pośrednictwem aplikacji, przy czym wielu zakupiło produkty ponownie. W Chinach 31% kosmetyków do pielęgnacji skóry jest kupowanych w sklepie Douyin/TikTok. TikTok Shop jest wybierany przez konsumentów, którzy chcą odkrywać i poznawać marki oraz testować nowe produkty.

Pomimo rosnącego udziału handlu internetowego, sprzedaż w sklepach stacjonarnych nie traci na znaczeniu

W tym przypadku klienci doceniają możliwość bezpośredniego kontaktu i spersonalizowane doradztwo, zwłaszcza w przypadku droższych produktów, takich jak środki do pielęgnacji skóry. Sprzedawcy będą musieli znaleźć kompromis między wygodą i zadowoleniem klientów oraz inwestować w modele hybrydowe, które płynnie połączą odkrywanie produktów online z zaletami obsługi sklepowej.

Tara James Taylor, wiceprezes ds. kosmetyków i produktów do pielęgnacji w NIQ, wyjaśnia: „W warunkach szybkiej ewolucji w branży kosmetycznej w 2025 roku sukces wymaga zachowania delikatnej równowagi. Dynamiczne zależności między innowacją i tradycją, dostępnością i luksusem, zrównoważonym rozwojem i skalowalnością oraz personalizacją i inkluzywnością zmieniają oblicze rynku, na którym działają producenci i sprzedawcy detaliczni kosmetyków. Znalezienie równowagi będzie kluczowym wyzwaniem dla firm, które chcą prosperować na tym rynku”.
 

Źródło: NielsenIQ
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager