Czy polecenie przez influencera ma znaczenie i czym kierują się konsumenci podczas zakupów kosmetyków?

Czy polecenie przez influencera ma znaczenie i czym kierują się konsumenci podczas zakupów kosmetyków?

Zawód influencera, jak sama nazwa wskazuje, oznacza osobę wpływową i opiniotwórczą. Czy rzeczywiście? Sporo badań w ostatnim czasie kwestionowało zaufanie, jakim darzą tę profesję konsumenci. Branża beauty ma jednak ścisłe związki z użytkownikami, którzy mogą pochwalić się dobrymi zasięgami.

Zespół Selectivv Data Tank przygotował raport dotyczący zakupów kosmetyków przez Polaków i wpływu influencerów, social mediów oraz innych wymienionych w badaniu czynników, na wybory zakupowe Polek i Polaków. Analiza opracowana została w oparciu o badanie ankietowe na użytkownikach aplikacji mobilnej z kuponami rabatowymi i cashbackiem. Analiza przeprowadzona została na podstawie odpowiedzi ankietowanych zebranych w okresie 28.03-11.04.2023 roku na próbie 670 osób, kobiet i mężczyzn powyżej 18. roku życia. Jakie wnioski płyną z badania?

Polacy kupują kosmetyki średnio raz w miesiącu, najczęściej w drogerii

Zdecydowana większość kupuje kosmetyki mniej więcej raz w miesiącu (46%), kolejną odpowiedzią wskazaną przez ankietowanych była mniej więcej raz w tygodniu. Co 4 ankietowany wskazał, że kupuje kosmetyki rzadziej niż raz w miesiącu, a tylko 3% badanych wskazało codzienne zakupy.

Aż 57% opowiedziała się za wyborem drogerii, kiedy kupują szampon czy krem. 18% wybiera się po zakupy kosmetyków do hipermarketów, a ponad 23% kupuje przez Internet. Zdecydowanie największa grupa ankietowanych deklaruje, że ich wydatki kosmetyczne mieszczą się w przedziale 51-100 złotych miesięcznie (39%). Blisko 23% przeznacza na ten cel od 101 do 200 złotych. Powyżej tej kwoty wydaje miesięcznie tylko 9% pytanych. Z kolei warto zwrócić uwagę, że 22% przeznacza na ten cel od 21 do 50 złotych, a wydatki poniżej 20 złotych deklaruje niemal 7% ankietowanych.

Co najczęściej skłania Polaków do zakupu kosmetyków?

Zdecydowana większość kupuje nowy produkt, bo po prostu kosmetyk im się skończył (8 na 10 ankietowanych). Co ciekawe tylko 2,7% wskazało reklamę jako powód do zakupu. Podobną deklarację uzyskała odpowiedź poszukiwania nowości na rynku (2,5%). Ponad 10% sugeruje się poleceniem przez znajomą, znajomego. Zdecydowana większość chętniej korzysta z oferty sklepów kosmetycznych, które oferują program lojalnościowy, przy czym 55,4% korzysta regularnie z oferty tych sklepów, a niespełna 6,3% deklaruje korzystanie sporadyczne, wręcz rzadkie. Z kolei ponad 9% nie kieruje się wyborem miejsca zakupu kosmetyków w poszukiwaniu programów lojalnościowych, a 29% w ogóle nie zwraca na to uwagi. Z ankiety wynika też, że chętnie testujemy kosmetyki polecane przez sprzedawcę (38,5%).

Czy polecajki mają znaczenie?

Mogłoby się wydawać, że w obecnej dobie rozwiniętych i dostępnych mediów społecznościowych, klienci chętnie wyszukują informacji w Internecie i szukają nowości polecanych np. przez influencerów. Okazuje się, że przeszło 61% badanych nie śledzi nowości kosmetycznych przy użyciu social mediów, blogów czy ogólnie nie kieruje się trendami. Jasno wynika, że niespełna 4 na 10 badanych śledzi na bieżąco rynek kosmetyczny w poszukiwaniu dla siebie nowości. Można z tego wysunąć wniosek, że influencerzy czy informacje znalezione w sieci nie są już obecnie obdarzone zaufaniem, tak jak mogłoby to być parę lat wstecz, a konsumenci chętniej poproszą o pomoc pracownika danego sklepu z kosmetykami niż bezkrytycznie podążą za poleceniem influncera.

Jak kształtuje się świadomość i dbałość o ekologię?

Na pytanie czy przy wyborze kosmetyku zwracamy uwagę na przydatność opakowań do recyklingu, blisko 30% respondentów w ogóle nie zwraca na ten element uwagi. 21,2% wybrało odpowiedź: „raczej nie, ale coraz częściej zwracam na to uwagę”, a 15,4% „tak i to zdecydowanie”. Z kolei 34% zwraca uwagę na recykling opakowań, ale nie kieruje się tą kwestią przy zakupach kosmetyków. Kolejnym czynnikiem ekologicznym jest świadomość zakupu większych opakowań. Tu przemawia jednak bardziej aspekt oszczędnościowy (59,7% wybiera kosmetyki w większych opakowaniach, aby zaoszczędzić). Kolejne blisko 17% pytanych dostrzega w tym czynniku dbałość o ekologię i mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Z drugiej strony podobna wartość (17,2%) opowiada się za odpowiedzią, że raczej nie zwraca uwagi na wielkość opakowania, a ponad 6% pytanych ma do tego obojętny stosunek i nie kieruje się podczas zakupów atutem większych opakowań.

Ostatnim pytaniem w ankiecie dotyczącym świadomego wpływu na ekologię, które zadano respondentom, dotyczyło używania produktu i jego w pełni zużywania. Na pytanie: „Czy gdy kupujesz kosmetyki, kierujesz się łatwością opróżniania opakowania z produktu?” odpowiedzi były bardziej stonowane, ale większość zwraca na to uwagę (38,2% - "tak zdecydowanie", a 27,5% - "tak, ale nie kieruję się tym przy zakupie"). Blisko 14% coraz częściej zwraca na ten aspekt uwagę, podczas gdy co piąta osoba uważa, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia (20,4%).

O Selectivv
Selectivv posiada własną platformę DMP, w ramach której analizuje i profiluje dane o 14 mln użytkowników urządzeń przenośnych w Polsce. Informacje te wykorzystuje do realizacji kampanii, jak również w celu dotarcia z reklamą do właściwych grup użytkowników w precyzyjnie określonych lokalizacjach. Stale współpracuje z największymi domami mediowymi i agencjami reklamowymi w kraju. W jej portfolio znajdują się projekty komercyjne realizowane dla takich podmiotów, jak: sieci handlowe, operatorzy telefonii komórkowej, instytucje finansowe, globalne marki czy sektor publiczny.
# Badania rynkowe
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Communication Manager (kosmetyki naturalne) - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: New Approach Product Manager/Brand Manager Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. Trade Marketingu - Paese Oferta pracy: Business Development Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi