Wyniki badania konsumenckiego dla L’Oréal[1] wykazały, że konsumenci i konsumentki w Polsce chcą uzupełniać opakowania po kosmetykach. Przelewamy mydła, żele i szampony, ale jesteśmy gotowi na więcej.
Blisko połowa respondentów deklaruje, że podoba im się idea uzupełniania flakonów po perfumach i kosmetyków do pielęgnacji. Główny powód? Cena. To ona już teraz przekonuje 64% badanych do korzystania z tzw. „refilli”, czyli opakowań uzupełniających.
Od pokoleń magazynujemy w domach słoiki, jednorazowe torby czy wytłaczanki po jajkach, a koperek przechowywany w pudełkach po lodach wszedł już do kanonu naszej kultury. Choć Polakom temat uzupełniania i przelewania nie jest obcy, do tej pory nie mieliśmy nawyku zachowywania pustych opakowań po mydłach i kremach w domu. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie L’Oréal używanie tych opakowań powtórnie zadeklarowało kolejno 29 i 18 procent badanych. Teraz ten trend może ulec zmianie.
Według badania agencji Minds&Roses, zleconego przez L’Oréal, konsumenci i konsumentki w Polsce deklarują bardzo dużą otwartość wobec korzystania z opakowań uzupełniających. 46% badanych ma już doświadczenie z uzupełnianiem produktów higieniczno-kosmetycznych. Aktualnie w największym stopniu dotyczy to mydła w płynie (85%), żelu pod prysznic (56%) oraz szamponu (42%).
Idea opakowań typu „refill” jest znacznie mniej znana w przypadku perfum. Jedynie 24% respondentów/ek zadeklarowało, że spotkało się w przeszłości z takim rozwiązaniem. Jednocześnie niemal połowa badanych, oceniając koncept takiego rozwiązania, uznała ideę refilli w kosmetykach luksusowych za bardzo atrakcyjną. 37% respondentów/ek zadeklarowało chęć zakupu perfum w opakowaniu uzupełniającym, a 42% - zakup kosmetyków pielęgnacyjnych w tego typu opakowaniach.
Oszczędność plastiku to jeden z głównych powodów, dla których chcemy sięgać po refille. W przypadku opakowań kosmetyków pielęgnacyjnych tę opcję zaznaczyło 32% respondentów/ek. Co może być zaskakujące, aspekt ekologiczny jest najbardziej istotny dla przedstawicieli grupy wiekowej 55-65 lat. W młodszej generacji 25-34 lat tylko co 5. osoba przywiązuje znaczenie do tej kwestii.
Ostatecznie jednak głównym czynnikiem zachęcającym do korzystania z refilli wśród większości badanych, jest nie tyle bezpośrednia troska o środowisko naturalne, co przede wszystkim wyraźna korzyść finansowa. Aż 64% konsumentów/ek zdecydowało, że oszczędność na kupowanych produktach w opakowaniach uzupełniających zdecydowanie zachęca ich do skorzystania z takiej oferty. W przypadku perfum i produktów do pielęgnacji twarzy było to kolejno 49% i 58%.
Za istotne respondenci i respondentki uznali/ły także wygodę użycia (52%) oraz przekonanie o identycznej jakości i trwałości produktu jak w opakowaniu standardowym (50%).
Odpowiadając na konsumenckie trendy oraz realizując strategię zrównoważonego rozwoju, L’Oréal wprowadza opakowania uzupełniające także w Polsce. Do ich produkcji zużywane jest nawet do 77% mniej plastiku, a cena tych produktów jest niższa niż w przypadku tradycyjnych odpowiedników w pierwotnych opakowaniach.
– System refillowany jest kolejnym krokiem L’Oréal w kierunku zmniejszenia ilości pierwotnego plastiku w obiegu. To także element naszego zobowiązania wynikający ze strategii zrównoważonego rozwoju L’Oréal for the Future. Zapewniając konsumentom i konsumentkom opcje wielokrotnego napełniania, nie tylko przyczyniamy się do ograniczenia wpływu opakowań na planetę, ale jednocześnie dostarczamy wysokiej jakości produkty kosmetyczne w niższej cenie. Dajemy w ten sposób konsumentkom i konsumentom narzędzie, dzięki któremu mogą dokonywać bardziej ekologicznych wyborów. Obecnie nasze wysiłki koncentrują się na poszerzaniu oferty opakowań typu refill w kolejnych grupach produktów – powiedziała Donata Wolińska, Chief Transformations & Sustainability Officer w L’Oréal HUB Polska i Kraje Bałtyckie.
Obecnie w portfolio L’Oréal w Polsce opakowania w systemie refillowym dostępne są do dwóch rodzajów produktów. Pierwszym z nich są opakowania uzupełniające kosmetyków do pielęgnacji, które najczęściej mają formę saszetki lub wymiennego wkładu. Pozwalają uzupełnić dotychczasowe, tradycyjne opakowanie, gdy produkt się skończył. Rozwiązania refillowe dostępne są także w perfumach. Składają się one z głównego flakonu, który można ponownie napełnić oraz z opakowania uzupełniającego.
Uzupełniać można już produkty takich marek z portfolio L’Oréal jak Giorgio Armani, Lancôme, YSL czy PRADA. Refille w swoim portfolio mają również marki Kiehl’s, Vichy, La Roche-Posay oraz L’Oréal Professionel.