Jest drogo więc Polacy oszczędzają na zakupach

Jest drogo więc Polacy oszczędzają na zakupach

77 proc. Polaków nie wydaje pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebuje; dwie trzecie z tej grupy stara się kupować tylko to, co jest potrzebne - wynika z badania „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak". 36 proc. porównuje oferty w sklepach i wybiera tańsze propozycje.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak", 35 proc. respondentów stwierdziło, że zdecydowanie są osobami, które unikają niepotrzebnych wydatków, a 42 proc. odpowiedziało, że "raczej" mogą się określić takim mianem. Najbardziej pewni siebie w tej kwestii są seniorzy powyżej 70. roku życia - 58 proc. ankietowanych z tej grupy wskazało odpowiedź "zdecydowanie tak". Również co trzeci mieszkaniec wsi uważa się za osobę, która unika zbędnych wydatków.

Listy zakupowe i promocje

Na przeciwległym biegunie znalazło się 19 proc. ankietowanych. Wśród tej grupy 15 proc. stwierdziło, że raczej nie stronią od niepotrzebnych wydatków" - podano. Jak dodano, odpowiedź taką wskazywali najczęściej zarabiający od 5000 do 6999 zł netto i od 7000 zł na rękę w górę (w obu przypadkach po 22 proc.). Ponadto 4 proc. ze wszystkich ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie nie unikają niepotrzebnych wydatków. Z badania wynika, że 66 proc. ankietowanych z grupy unikających niepotrzebnych wydatków, stara się kupować tylko te rzeczy, które są im potrzebne. Jak dodano, 36 proc. porównuje oferty w sklepach i wybiera tańsze propozycje. Z kolei 35 proc. robi listę zakupów; tyle samo robi zakupy kiedy są promocje lub wyprzedaże. Co jedenasty ankietowany, który unika zbędnych wydatków, twierdzi, że pomaga mu w tym kupowanie za gotówkę (9 proc.), a inni ograniczają kwoty wydane na transport lub negocjują ceny (5 proc. wskazań w obu przypadkach).

Wydarki pod większą kontrolą

Zdaniem Magdaleny Drążkowskiej z Santander Consumer Banku, Polacy wybierają różne strategie, by odciążyć swoje portfele. Jak dodała, 77 proc. ankietowanych deklaruje, że nie wydaje pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebuje. - Jedną ze sprawdzonych metod zapobiegania zbędnym wydatkom jest planowanie budżetu. Takie działanie wskazało 34 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, że nie ulegają zachciankom - mówi Drążkowska. Według badania, 8 na 10 respondentów (81 proc.) stwierdziło, że nie korzysta z narzędzi, które pomagają oszczędzać lub kontrolować budżet domowy. Takich rozwiązań używa 19 proc. ankietowanych. Największe zainteresowanie nimi wykazało 31 proc. 18-29 latków. Jak dodano, 31 proc. spisuje wydatki w arkuszu kalkulacyjnym, 28 proc. używa aplikacji mobilnej swojego banku do analizy i zarządzania wydatkami, 23 proc. posiada aplikację do śledzenia wydatków.

Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków.
fot. unsplash
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Communication Manager (kosmetyki naturalne) - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: New Approach Product Manager/Brand Manager Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. Trade Marketingu - Paese Oferta pracy: Business Development Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi