Dove po raz kolejny wykazuje się głębokim zaangażowaniem społecznym. Najnowsza kampania marki - #PrawdziwePiekno - porusza istotny problem wpływu mediów społecznościowych i przerabiania zdjęć przy pomocy Sztucznej Inteligencji na samopoczucie kobiet.
Marka zachęca tym samym do refleksji nad wpływem rozwoju AI na standardy piękna (które - jak wiemy - i bez tego bywają nierealistyczne).
20 lat temu marka Dove rozpoczęła kampanię dotyczącą samoakceptacji kobiet. Przedstawione wtedy wyniki badań wykazały, że tylko 2% kobiet uważa się za piękne. W odpowiedzi na te dane, marka wyraźnie sprzeciwiła się stereotypowemu pojęciu piękna, zapraszając do udziału w swoich reklamach nie modelki, a prawdziwe kobiety, reprezentujące różne typy urody, rozmiary i kolory skóry.
Nowa technologia, nowe wyzwania
Zgodnie z przewidywaniami do 2025 roku aż 90% treści online będzie generowanych przez sztuczną inteligencję. Prowadzi to do uzasadnionych obaw, że wzrost popularności AI stanowi wyraźne zagrożenie dla dobrostanu i kondycji psychofizycznej zarówno współczesnych, jak i przyszłych pokoleń kobiet.
Należy też zauważyć, że wraz z rozwojem technologii odróżnianie realistycznych przedstawień kobiet od tych wygenerowanych przez AI będzie stawało się coraz trudniejsze.
Sztuczna inteligencja może odzwierciedlać społeczne uprzedzenia dotyczące reprezentacji kobiet, ale może również działać na rzecz różnorodności i inkluzywności. Dlatego Dove nadal zaprasza, by wspólnie rewolucjonizować postrzeganie piękna.
Przygnębiające statystyki
W 2024 roku na zlecenie marki Dove, Kantar Polska przeprowadził badanie „Real beauty among women and men”. Wyniki ankiet podkreślają negatywny wpływ presji dotyczącej określonej definicji piękna i jego nierealistycznych standardów.
Wyniki badania Kantar Polska świadczą o coraz niższej skali samoakceptacji wśród kobiet:
Ponad połowa (55%) kobiet chciałaby wyglądać jak ktoś inny.
16% kobiet twierdzi, że oddałaby 5 lat swojego życia, aby osiągnąć idealny wygląd.
Co trzecia kobieta odczuwa presję bycia piękną.
Prawie co 5 kobieta (18%) kobiet deklaruje, że stara się najlepiej jak może, żeby wyglądać jak modelki i/lub celebrytki pokazywane w mediach.
Co trzecia kobieta przyznaje, że nie poszła na plażę, na basen, do sauny czy spa, ponieważ nie czuła się dobrze ze swoim wyglądem.
76% kobiet chciałoby, aby w mediach pojawiła się większa różnorodność atrakcyjności fizycznej kobiet dotycząca wieku, rasy, koloru skóry, kształtu ciała i rozmiaru.
Większość kobiet była narażona w internecie na treści dotyczące promocji perfekcyjnego i nierealistycznego wyglądu ciała – 75%, zachęcające do przejścia na dietę – 84%, prezentujące forsowne ćwiczenia i fitness – 89%.
1 na 3 kobiety uważa, że spędzanie czasu w mediach społecznościowych pogarsza ich samopoczucie ze względu na swój wygląd.
Połowa kobiet uważa, że możliwość tworzenia różnych wersji siebie za pomocą sztucznej inteligencji (AI) może mieć negatywny wpływ na to, jak siebie postrzegają.
Pomimo tego, że kobiety dostrzegają urodę innych kobiet w różnych aspektach, to co czwarta z nich rozważała możliwość poddania się operacji plastycznej.
Prawie co piąta kobieta unikała aktywności fizycznej ze względu na swój wygląd.
Prawie co 5 kobieta nie wykazała się wystarczającą asertywnością w pracy, ponieważ nie była zadowolona ze swojego wyglądu.
Statementy z „The Real State of Beauty: a global report” przeprowadzonego w w listopadzie i grudniu 2023 roku przez Edelman DXI:
2 na 5 kobiet byłoby gotowych oddać rok ze swojego życia za idealny wygląd lub sylwetkę.
76% kobiet uważa, że powinny zdrowo wyglądać, 68%, że powinny być szczupłe, 64% - mieć wąską talię, a to wszystko przy jednoczesnym posiadaniu krągłości – tak deklaruje 57%.
9 na 10 kobiet i dziewczynek na świecie twierdzi, że zetknęło się w sieci ze szkodliwymi treściami dotyczącymi urody.
1 na 3 kobiety odczuwa presję, aby zmienić swój wygląd z powodu tego, co widzi w Internecie, nawet jeśli wie, że jest to nieprawdziwe lub wygenerowane przy pomocy AI.
Rozwój AI niewątpliwie przyczynia się do kreowania nierealistycznych standardów piękna. Warto mieć na uwadze, że przedstawienia „idealnych kobiet” w przekazach medialnych trafiają do różnych grup społecznych - także tych najmłodszych. Są to osoby szczególnie wrażliwe i podatne na porównywanie się do innych. W dobie szumu informacyjnego i nieustannie zmieniających się trendów należy kłaść szczególny nacisk na promowanie zdrowych i naturalnych wzorców. Kudos dla Dove za konsekwencję w obronie swoich wartości i uwzględnienie nowych wyzwań, które nadchodzą wraz z AI-rewolucją.