Po jakie kosmetyki sięgają klienci? Prezentujemy dane z najnowszego raportu FMCG Brands We Shop zrealizowanego przez Blix i Kantar

Po jakie kosmetyki sięgają klienci? Prezentujemy dane z najnowszego raportu FMCG Brands We Shop zrealizowanego przez Blix i Kantar

To już 7. edycja cyklicznego badania rynku produktów szybkozbywalnych – Raport FMCG Brands We Shop, przygotowywanego przez BLIX i Kantar.

Autorzy przedstawiają w nim najpopularniejsze marki FMCG wybierane przez polskich konsumentów. W badaniu wzięło udział 2306 smart shopperów. Zapytano ich o 1108 marek FMCG należących do 88 kategorii i zebrano łącznie 620 000 opinii.

- Badani coraz częściej poszukują promocji. Niemniej jednak, to nie sama w sobie cena jest głównym czynnikiem wpływającym na wybór – to bardziej value for money. Klienci oczekują wartości za wydane pieniądze. Mądry konsument dąży do nabywania produktów wysokiej jakości po jak najniższej cenie. To znaczący sygnał dla producentów, którzy powinni konsekwentnie dbać o jakość swoich produktów i oferować atrakcyjne propozycje cenowe. Kolejne wyzwanie to fakt, że przywiązanie shopperów do konkretnych marek może słabnąć w miarę wzrostu cen. W trudnych czasach konsumenci stają się bardziej skłonni do eksperymentowania z alternatywnymi markami. Polityka cenowa jest tu istotna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że niektórzy badani uważają, iż marki często wykorzystują okresy kryzysu i inflacji jako pretekst do drastycznego podwyższania cen – uważa Kamila Sondej, Digital Research Executive w firmie Kantar.

Jak wygląda zainteresowanie markami wśród poszczególnych grup kosmetyków?

Przedstawione dane procentowe mówią, jak wysoki odsetek ankietowanych deklaruje zakup konkretnej marki.

W przypadku szamponów i odżywek na wysoką pozycję wskoczyło Only Bio (26%) - wybierają głównie Świadomi Koneserzy. Druga pozycja to Head&Shoulders (23%) - główna grupa Shopperowi Domatorzy. Na miejscu trzecim Isana (22%) - chętnie kupowana przez Świadomych Koneserów.

W grupie mydeł i żeli pod prysznic pierwsze miejsce zajęła Nivea (30%) - marka trafia przede wszystkim do Świadomych Koneserów i Zakupowych Entuzjastów. Na kolejnej pozycji mamy Dove (28%) - wśród tych, którzy ją kupują dominują Zakupowi Entuzjaści. Trzecie miejsce ex-aequo Isana i Palmolive (27%) - z czego Isanę wybierają częściej Świadomi Koneserzy, a Palmolive – Cenoholicy.

Kolejna kategoria – pielęgnacja twarzy. Tu podium należy do Ziai (23%) - wybierana jest chętnie przez Świadomych Koneserów. Na miejscu drugim plasuje się Nivea (19%) - ceniona przez Shopperowych Domatorów i Zakupowych Enztuzjastów. Miejsce trzecie – Tołpa (17%) - przekonuje grupę Ekocentrycznych.

W dezodorantach i antyperspiranatach dominują marki koncernowe. Pierwszą pozycję uzyskała Nivea (29%), kolejno Rexona (24%) i Adidas (23%). Dwie pierwsze marki chętnie wybierają głównie Shopperzy z Przymusu, a Adidas – Zakupowi Entuzjaści.

Koncernowe brandy to także domena w kategorii past do zębów. Colgate (51%) - najczęściej przekonuje Cenoholików. Drugi w tym zestawieniu jest Blend-a-med (34%) – wskazywany często przez Shopperów z Przymusu. Pierwszą trójkę zamyka Elmex (32%) – ta marka wybierana jest przez Ekocentrycznych i Świadomych Koneserów.

Pozostając w temacie higieny do zębów – płyny do płukania. Tu zwycięża Listerine (39%) – najwięcej wskazań w grupie Świadomych Koneserów. Kolejną pozycję zajmuje Colgate (13%) – trafia zdecydowanie do Shopperowych Domatorów. I trzecie miejsce ex-aequo Orla-B i Eludril (8%) – pierwsza wybierana przez Shopperowych Domatorów, druga przez Świadomych Koneserów.

Kategoria makijaż. Tu palmę pierwszeństwa pierwsze dzierży Eveline (47%) – marka lubiana jest przez Cenoholików. Drugie miejsce przypadło Maybelline NY (32%) – grupa, która ją wskazywała najczęściej to Rozważni i Pragmatyczni. Stawkę liderów zamyka na miejscu trzecim Wibo (30%) – wybierana przez Rozważnych i Pragmatycznych, ale także Shopperów z Przymusu.

Pozostając w kolorówce – lakiery do paznokci. Tu pierwsza trójka przedstawia się następująco – Semilac (38%), Neonail (34%) i Wibo (23%). A główne grupy odbiorców w kolejności wymienionych marek to Shopperowi Domatorzy, Świadomi Koneserzy oraz Rozważni i Pragmatyczni.

Wśród produktów środków higieny kobiecej liderem jest Naturella (45%) - znaczna część wskazań wśród Shopperów z Przymusu, potem OB i Femina (37%) - obie marki wybierane chętnie przez Rozważnych i Pragmatycznych i trzecie miejsce dla Always (28%) - tu sympatie rozkładają się między Shopperów z Przymusi oraz Rozważnych i Pragmatycznych.

Bez większych zaskoczeń w kategorii golenie i depilacja. Miejsce pierwsze zajmuje Gillette (28%).  Dalej Nivea (22%) - obie marki chętnie wskazywali Cenoholicy. Miejsce trzecie należy do Gillette Venus (18%). Tu głosy rozłożyły się między Shopperowych Domatorów, Cenoholików i Zakupowych Entuzjastów.

Szerokość oferty umożliwia dokonywanie alternatywnych wyborów

Polscy konsumenci na pewno mają duży wybór marek i z tego chętnie korzystają. Potwierdzają to dane z raportu, które wskazują przepływy w wyborach, ale też skłonność do kupowania różnych produktów danej marki, jeśli ją lubimy. Garść przykładów. 7% badanych shopperów, kupujących mydła i żele marki Ziaja, kupuje też szampony i odżywki do włosów tej samej marki. Wśród badanych shopperów, kupujących kosmetyki do pielęgnacji twarzy Nivea, 20% przegląda gazetki promocyjne dla przyjemności. 47% badanych shopperów, kupujących antyperspiranty i dezodoranty marki Rexona, kupuje też antyperspiranty i dezodoranty Nivea. 56% badanych shopperów, kupujących produkty do makijażu marki AA, kupuje też produkty do makijażu marki Eveline. Połowa badanych shopperów, kupujących produkty do makijażu marki Astor, kupuje też lakiery do paznokci NeoNail. Wśród badanych shopperów, kupujących produkty do golenia i depilacji marki Wilkinson, 42% kupuje też produkty Gillette, a 35% – Nivea. 44% badanych shopperów, kupujących pasty do zębów Colgate, wybiera płyny do płukania jamy ustnej Listerine.

Persony polskiego Smart Shoppera 2023

30% Rozważni i Pragmatyczni

To osoby, które lubią kupować znane marki, ale też nie całkiem stronią od różnego rodzaju nowości. Są jednak wrażliwi na punkcie ceny i często szukają różnych promocji, by dokonać najlepszego wyboru. Są podatni na wpływy influencerów i chętnie kupują produkty, których promocje widzieli w swoich mediach społecznościowych. Kwestie związane z dbaniem o środowisko nie są dla nich kluczowe. Na zakupach bardziej interesują ich jakość, marka i cena niż to, jak produkt powstał.

15% Shopperzy z Przymusu

Nie lubią zakupów i nie chcą o nich myśleć czy planować ich w żaden sposób. Nie mają ulubionych marek, nie porównują cen i nie szukają promocji. Nie lubią sami gotować i nie uprawiają sportu – ich najważniejszym celem jest to, by szybko i bezproblemowo zrobić potrzebne zakupy.

14% Zakupowi Entuzjaści

Lubią zakupy i wszystko, co z nimi związane, mają ulubione marki, do których są bardzo przywiązani, często jeżdżą na zakupy, i sprawia im to przyjemność. Ważne jest dla nich wspieranie polskiej gospodarki – starają się kupować krajowe produkty. Wybierają marki, które oferują dobry stosunek jakości do ceny. Lubią odpowiednio przygotować się do zakupów, na przykład robić listę, w międzyczasie porównując oferty różnych sklepów. Podążają za wszystkimi trendami – są patriotyczni, dbają o środowisko, ale są też podatni na reklamy online w mediach społecznościowych i opinie influencerów. Chcą kupować sprawdzone i bezpieczne produkty.

14% Świadomi Koneserzy

Są bardzo świadomi w procesie zakupów, ich planowanie i robienie sprawia im przyjemność. Zwracają szczególną uwagę na środowisko i cenią producentów, którzy o nie dbają. Częściej kupują produkty polskiego pochodzenia, czytają też etykiety. Cena nie ma dla nich tak dużego znaczenia, jak szerszy kontekst tego, jak ich zakupy wpływają na otoczenie. Ważne są dla nich aspekty, takie jak etyka postępowania marki i jej wartości. Zwracają szczególną uwagę na jakość i bezpieczeństwo kupowanych produktów. Nie lubią robić zakupów często, ale gdy już to robią, mają na nie konkretny plan i listę zakupów.

13% Cenoholicy

Ich celem są okazje i dobre ceny, nie zwracają uwagi na etykiety czy ekologię. Lubią raczej sprawdzone produkty, niekoniecznie mainstreamowe, jednak niechętnie podchodzą do nowości. W aspekcie marketingowym segment ten jest wyzwaniem, ponieważ należący do niego shopperzy skupiają się głównie na cenach i promocjach.

10% Ekocentryczni

Ekocentryczni to osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne, wybierają marki działające etycznie. Starannie czytają etykiety, ponieważ stawiają na jakość produktów i ich nieszkodliwość dla środowiska. Nie lubią jednak zakupów i nie mają ulubionych sklepów. Nie lubią dużych marek, a niska cena nie jest dla nich wyłącznym warunkiem zakupu. Nie mają w zwyczaju jeździć po różnych sklepach w poszukiwaniu okazji, ale też nie mają jednego ulubionego sklepu. Chcą wartości dodanej z kupowanego produktu. Nie kierują się opiniami celebrytów i nie kupują produktów, które są im polecane w internecie. Nie są podatni na mody i trendy – ich jedyną cechą wyróżniającą jest dbanie o środowisko i klimat.

4% Shopperowi Domatorzy

Są zorganizowani, szukają często promocji i wiedzą, jakie marki chcą kupić, mają ulubione sklepy. Zawsze mają gotową listę zakupów, nie lubią chodzić do sklepu często – wolą większe, ale rzadziej robione zakupy. Chętnie wspierają gospodarkę, wybierając polskie produkty. Zwracają też uwagę na to, jaki skład mają produkty, których używają, jednak nie motywuje ich do tego aspekt ekologiczny. Nie są napędzani jedynie promocjami i okazjami.

fot. unsplash

# Badania rynkowe
 reklama