Niższa cena zachęca do kupowania online, wysoki koszt i długi czas wysyłki mogą działać na niekorzyść tego typu zakupów

Niższa cena zachęca do kupowania online, wysoki koszt i długi czas wysyłki mogą działać na niekorzyść tego typu zakupów

Rośnie odsetek osób, które kupują online - obecnie wynosi on 79 proc. Na polskich stronach zakupy robi trzy czwarte klientów, a na zagranicznych - 30 proc. Za pośrednictwem social mediów kupuje na razie jedynie 19 proc. - wynika z danych Gemiusa.

Do zakupów przez internet najbardziej przekonują korzyści finansowe. 53 proc. ankietowanych deklaruje, że robiłoby zakupy online częściej z uwagi na niższe ceny, 44 proc. - ze względu na dostępne kupony rabatowe. Tym, na co skarżą się badani, są m.in. natrętne reklam oglądanych wcześniej produktów, długi czas dostawy czy jej wysoki koszt.

30 proc. badanych twierdzi, że z powodu inflacji kupuje mniej niż dotychczas – jest to zjawisko szczególnie widoczne wśród kobiet (34 proc. wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33 proc.). Jednak co piąta badana osoba stwierdziła, że w okresie zwyżki cen kupuje w sieci więcej niż wcześniej. Zgodnie z deklaracjami badanych, wydają oni na zakupy przez internet średnio 573 zł miesięcznie.

Gemius po raz pierwszy zbadał też zjawiska kupowania przez media społecznościowe - social- i live-commerce. Okazało się, że tę formę zakupów online praktykuje 19 proc. badanych. Wciąż jest to jednak forma e-commerce dająca użytkownikom mniej satysfakcji niż zakupy w sklepach internetowych i stacjonarnych. Częściej korzystają z niej kobiety.

Najchętniej wybieraną i najbardziej motywującą formą dostawy jest dostarczenie kupionych produktów do automatów paczkowych - liderem jest tu InPost. 93 proc. klientów kupujących online wybiera właśnie Paczkomaty jako formę dostawy. 42 proc. preferuje kuriera, a 18 proc. dostawę do punktu kurierskiego.

Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2023” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.
 
# Badania rynkowe
 reklama