Zawód influencer. Ta praca nie cieszy się społecznym szacunkiem.

Zawód influencer. Ta praca nie cieszy się społecznym szacunkiem.

Kolejny rok z rzędu influencerzy, obok youtuberów i polityków, znaleźli się na szarym końcu listy najbardziej poważanych społecznie zawodów w klasyfikacji agencji SW Research.

– Ranking prestiżu zawodów i specjalności" to więcej niż tylko zestawienie poszczególnych profesji. Z socjologicznego punktu widzenia, każda profesja niesie za sobą tzw. rolę społeczną - zestaw spójnych wartości i społecznych oczekiwań. Dobór zawodów w rankingu (znamy te zawody z własnych z życia codziennego – własnych doświadczeń lub przekazu medialnego) pozwala na sprawne zestawienie – z jednej strony idealnych oczekiwań co do danej profesji, z drugiej zaś – faktycznego obrazu wyłaniającego się z naszych obserwacji – wyjaśnia Piotr Zimolzak, wiceprezes agencji SW Research.

Szacunek dla strażaka i pielęgniarki, praca influencera, polityka i coacha negatywnie postrzegana

W stosunku do roku 2023, w czołówce zestawienia nie doszło do zasadniczych zmian. Pozycję lidera rankingu czwarty raz obronił zawód strażaka powtarzając wskaźnik poważania sprzed roku, tj. 84 proc. Tuż za nim, uplasował się ratownik medyczny z wynikiem 83 proc. Lekarze o ułamek procenta wyprzedzili pielęgniarki.  Na przeciwnym biegunie rankingu są profesje najgorzej ocenione przez Polaków pod względem prestiżu. Przedstawiciele czterech specjalności zajęli niechlubne ostatnie pozycje, w ten samej kolejności co w roku 2023 r. Zaczynając od profesji o najniższym poziomie poważania trafimy kolejno na: influencera (12 proc.), youtubera (13 proc.), działacza partii politycznej (14 proc.) i posła na Sejm (20 proc.). Polacy nie cenią również usług świadczonych przez tzw. coachów i trenerów biznesu.

Praca, która niewiele dobra wnosi...

Polacy doceniają zawody, które wnoszą jakiś sensowny wkład w dobro publiczne, społeczne. Influencerzy postrzegani są po prostu jak nowa klasa próżniacza. Trudno dopatrzeć się jakiegoś istotnego działania na rzecz społeczeństwa, a jeśli już to efekty ich pracy mają raczej negatywne konsekwencje: promowanie konsumpcjonizmu, nierealnych wzorców piękna, często głupich i dysfunkcyjnych zachowań. Epatowanie bogactwem, zarabianie na licznych współpracach reklamowych i nieautentycznych "polecajkach", monetyzowanie własnej popularności - taki obraz influencera spotyka się raczej z krytycznym odbiorem społeczeństwa. W grupie dorosłych. Bo dzieci są zafascynowane stylem życia gwiazd internetu. I o takiej karierze marzą.

Badanie przeprowadzono w dniach 23-24.04.24 techniką CAWI przez instytut badawczy SW Research na reprezentatywnej próbie 1011 Polaków w wieku 16-80 lat.

Polecamy:
Influencer marketing rośnie w siłę
Jak pokolenie Alfa kształtuje przyszłość branży beauty?
Niektóre marki kosmetyczne zaczęły mocniejszą komunikację zniechęcającą dzieci do sięgania po dorosłe kosmetyki
Iossi: najlepiej sprawdzają się współprace z influencerami, którzy kochają to, co robią

# Raporty tematyczne
 reklama