Polki boją się wychodzić po zmroku i czują, że są zawodowo na gorszej pozycji niż mężczyźni - Avon zaskakuje wynikami najnowszego badania

Polki boją się wychodzić po zmroku i czują, że są zawodowo na gorszej pozycji niż mężczyźni - Avon zaskakuje wynikami najnowszego badania

Dzień Kobiet to nie tylko okazja do celebrowania wyjątkowości każdej z nas, ale także moment, by spojrzeć na nasze codzienne wyzwania. A wciąż jest nad czym pracować!

Najnowsze badanie Avon „Równe szanse dla kobiet 2024” jasno wskazuje, że dla blisko 89 proc. Polek stereotypy dotyczące płci stanowią realną barierę w rozwoju, a aż 65 proc. z nich nie czuje się bezpiecznie, wychodząc wieczorem z domu. Realnym problemem pozostaje także przemoc domowa – aż 25 proc. badanych zauważa jej oznaki u swoich współpracowników. Najwyższy czas powiedzieć temu STOP. Avon przygotował specjalny zestaw z najnowszą szminką Hydramatic Shine i designerską kosmetyczką, z którego cały zysk trafi do fundacji Feminoteka na walkę z przemocą wobec kobiet.

Brak poczucia bezpieczeństwa

Poczucie bezpieczeństwa, a raczej jego brak – choć trudno uwierzyć, że w dzisiejszych czasach to wciąż aktualne – okazuje się czynnikiem, który silnie wpływa na nasz komfort. Aż ¾ kobiet w Polsce odczuwa obawy podczas wieczornych spacerów czy ćwiczeń, a 65 proc. nie czuje się pewnie, wychodząc po zmroku z domu. To jednak nie koniec zaskakujących statystyk - 32 proc. badanych przyznaje, że boi się korzystać w nocy z transportu publicznego, a 52 proc. odczuwa lęk, wsiadając do taksówek.

Nowe dane ujawniają również, że ponad ¼ Polek (29 proc.) czuła się „niekomfortowo” w miejscu pracy ze względu na swoją płeć, a 8 proc. doświadczyło molestowania. Co więcej, niemal 30 proc. twierdzi, że osoba z pracy zwierzała im się z doświadczanej przemocy domowej, a ponad 25 proc. badanych zauważyło jej fizyczne oznaki u współpracowników. Jeśli mamy szukać jakichkolwiek optymistycznych aspektów, to niemal 40 proc. respondentek w tego typu sytuacji pospieszyło z pomocą.

Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z najważniejszych potrzeb w życiu człowieka. - Jeśli go nie mamy, żyjemy w napięciu, stresie, a to niesie za sobą wiele konsekwencji, łącznie ze zdrowotnymi, co ma wpływ na nasze życie prywatne, ale też zawodowe. Dyskryminacja czy poczucie zagrożenia w miejscu pracy, także powoduje poważne skutki, takie jak chociażby brak koncentracji, lęki, problemy psychosomatyczne, co z kolei może przekładać się na większą absencję. Dlatego tak ważne jest, by pracodawcy zapewniali warunki pracy wolne od dyskryminacji w tym molestowania i przemocy. Są do tego zobowiązani przez kodeks pracy, ale badania pokazują, że konieczne są dodatkowe działania, by faktycznie zapewnić poczucie bezpieczeństwa - mówi Joanna Piotrowska, prezeska fundacji Feminoteka.

Równe i równiejsi

Mimo pozytywnych zmian w dostępie do opieki medycznej, zatrudnienia czy edukacji, świat wciąż jest daleki od ideału i prawdziwej równości płci. W wielu obszarach nadal dominują męskie głosy, a szklany sufit nie pozwala kobietom rozbłysnąć na gruncie zawodowym i w pełni uwolnić własnego potencjału. Wyniki najnowszego badania Avon „Równe szanse dla kobiet 2024” przeprowadzonego przez markę wśród 7 tys. respondentek z 7 krajów, w tym z Polski, są tego najlepszym potwierdzeniem, a także iskrą do podjęcia zmian.

Ponad połowa przebadanych Polek przyznaje, że w porównaniu do kolegów trudniej im uzyskać podwyżkę (51 proc.) lub sięgnąć po wysokie stanowisko w firmie (58 proc.). Co więcej, 44 proc. kobiet napotyka ograniczoną elastyczność w miejscu pracy, która utrudnia łączenie kariery z opieką nad dziećmi. Dla wielu z nas (33 proc.) dużym wyzwaniem okazuje się wystartowanie z własnym biznesem. Obawa przed porażką (48 proc.), brak pomysłu na to, od czego zacząć (40 proc.), a także stereotypy związane z płcią (21 proc.) hamują przedsiębiorczy potencjał kobiet.

Avon działa systemowo, aby dodać kobietom pewności siebie, pielęgnując ich ducha przedsiębiorczości poprzez możliwości rozwoju zawodowego, szkolenia oraz treningi. - Doskonale  wiemy, że odpowiednie wsparcie, zwłaszcza ze strony innych kobiet, to prawdziwa iskra rozpalająca nasz potencjał. Dlatego też tworzymy prężnie działającą sieć społecznościową, w której każda z nas może rozwijać skrzydła, zdobywać praktyczne umiejętności i sięgać po najwyższe stanowiska, czego sama jestem najlepszym przykładem. Razem kształtujemy przyszłość, w której kobiety są bezpieczne i osiągają sukcesy, jednocześnie przecząc wszelkim stereotypom - mówi, Agnieszka Isa, General Manager w Avon Cosmetics Polska.

Dla dobra kobiet

Z okazji Dnia Kobiet, marka rusza z akcją „Mów o tym głośno i świeć przykładem”. W ramach inicjatywy, powstał limitowany zestaw z najnowszą szminką Hydramatic Shine oraz designerską kosmetyczką. Całowity zysk ze sprzedaży zestawu zostanie przekazany fundacji Feminoteka, która na co dzień wspiera kobiety doświadczające przemocy. Kupując zestaw, dofinansowujemy m.in. działanie pierwszej i jedynej w Polsce aplikacji przeciwprzemocowej Avon Alert, z której skorzystało już 55 tys. użytkowniczek.

# Raporty tematyczne
 reklama