Eksport kosmetyków Made in Poland rośnie szybciej niż wskazywały prognozy

Eksport kosmetyków Made in Poland rośnie szybciej niż wskazywały prognozy

Trzy lata temu zakładano, że do 2025 roku wartość eksportu osiągnie 4,7 mld EUR, tymczasem już w 2023 roku sektor kosmetyczny zdołał wygenerować 5,7 mld EUR.

Ten rozwój uplasował Polskę na 9. miejscu w światowym rankingu eksporterów kosmetyków, co oznacza awans z 12. miejsca w 2022 roku. Udział polskich kosmetyków w globalnym rynku wzrósł do 3,3 proc., a całkowita wartość eksportu kosmetyków na świecie wyniosła 148 mld EUR.

Pandemia spowodowała krótkotrwały spadek wartości eksportu tego sektora na globalnym rynku – o 4,2 proc. w 2020 roku, jednak w 2021 roku branża odbiła się, powracając do dynamiki sprzed kryzysu. Polska wykorzystała ten moment, notując dalszy wzrost eksportu. W 2022 roku wartość eksportu polskich kosmetyków przekroczyła 4,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 24 proc. w porównaniu do 2019 roku. Obecnie Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w Unii Europejskiej, z udziałem na poziomie 8 proc. Aż 65 proc. polskich wyrobów tego sektora trafia na rynki unijne, a największymi odbiorcami w 2023 roku były: Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia oraz Stany Zjednoczone.

To podbija wyniki eksportu kosmetyków Made in Poland

  • Obecność zakładów produkcyjnych globalnych koncernów wytwarzających kosmetyki na wiele rynków
  • Innowacje w procesie produkcji oraz wysoka jakość polskich kosmetyków,
  • Wzrost globalnej rozpoznawalności niektórych polskich marek (także dzięki mediom społecznościowym)
  • Rozwój e-commerce, który ułatwia dostęp do zagranicznych rynków
  • Wypracowane doświadczenie i kontakty handlowe (targi, misje handlowe, proaktywne działania samodzielnie i przy wsparciu organizacji rządowych)
  • Liczny udział polskich producentów w konkursach wspieranych przez Fundusze Europejskie, organizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Programu Inteligentny Rozwój (PO IR), które wspierają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Rosnące zainteresowanie kosmetykami wśród młodszych konsumentów.

Krajowy sektor kosmetyczny wyróżnia się szeroką gamą produktów, a także popularnością produktów opartych na naturalnych składnikach, co pozytywnie wpływa na perspektywy eksportowe. Innowacyjne podejście do tworzenia kosmetyków, uwzględniające ekologiczne i zrównoważone rozwiązania, wzmacnia konkurencyjność polskich marek na arenie międzynarodowej, otwierając co rusz nowe możliwości eksportowe.

źródło: Trade.gov.pl
# Eksport
 reklama