Ten rozwój uplasował Polskę na 9. miejscu w światowym rankingu eksporterów kosmetyków, co oznacza awans z 12. miejsca w 2022 roku. Udział polskich kosmetyków w globalnym rynku wzrósł do 3,3 proc., a całkowita wartość eksportu kosmetyków na świecie wyniosła 148 mld EUR.
Pandemia spowodowała krótkotrwały spadek wartości eksportu tego sektora na globalnym rynku – o 4,2 proc. w 2020 roku, jednak w 2021 roku branża odbiła się, powracając do dynamiki sprzed kryzysu. Polska wykorzystała ten moment, notując dalszy wzrost eksportu. W 2022 roku wartość eksportu polskich kosmetyków przekroczyła 4,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 24 proc. w porównaniu do 2019 roku. Obecnie Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w Unii Europejskiej, z udziałem na poziomie 8 proc. Aż 65 proc. polskich wyrobów tego sektora trafia na rynki unijne, a największymi odbiorcami w 2023 roku były: Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia oraz Stany Zjednoczone.
To podbija wyniki eksportu kosmetyków Made in Poland
Krajowy sektor kosmetyczny wyróżnia się szeroką gamą produktów, a także popularnością produktów opartych na naturalnych składnikach, co pozytywnie wpływa na perspektywy eksportowe. Innowacyjne podejście do tworzenia kosmetyków, uwzględniające ekologiczne i zrównoważone rozwiązania, wzmacnia konkurencyjność polskich marek na arenie międzynarodowej, otwierając co rusz nowe możliwości eksportowe.