20 mln. dolarów w eksporcie kosmetyków do Zjednoczonych Emiratów Arbaskich

20 mln. dolarów w eksporcie kosmetyków do Zjednoczonych Emiratów Arbaskich

Polskie kosmetyki cieszą się powodzeniem na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Coraz więcej firm kosmetycznych zachęconych sukcesami konkurentów ma ochotę na zdobycie tych rynków. Eksport do Egiptu, Maroka, Arabii Saudyjskiej i Algierii rośnie średnio o 2-3 mln euro rocznie.

Mocną pozycję wypracowały w krajach arabskich marki makijażowe. Oczy i dłonie to w zasadzie jedyne części ciała będące na widoku publicznym, więc lokalne kobiety wyjątkowo dbają o ich atrakcyjność.

Polscy producenci wyszli poza standardową ofertę kolorówki, dopasowując ją do tamtejszych uwarunkowań religijnych i kulturowych. Najgłośniej było chyba o pomyśle Inglota z lakierem spełniającym wymogi halal - to lakier, który przepuszcza tlen i parę wodną, dzięki czemu muzułmanki nie muszą go zmywać podczas wymaganych przed modlitwą ablucji - 5 razy w ciągu dnia (wcześniej mogły w zasadzie malować paznokcie tylko w czasie menstruacji, kiedy jako nieczystym zabrania się im modlitwy). Polska firma rozwiązała ich religijno-makijażowy kłopot! Inglot w regionie dysponuje już 40 sklepami, ale plany są znacznie bardziej ambitne - do 2020 w Zatoce Perskiej tych sklepów ma być 200.

Silnym graczem w krajach Bliskiego Wschodu z segmentu kolorówki jest również Vipera Cosmetics.
Nie są to rzecz jasna jedyne polskie firmy, którym udało się przebić na tamtejszych rynkach. W sklepach z kosmetykami i  salonach spa dość często można trafić na inne polskie marki, także sporo tych z segmentu pielęgnacji. Producenci mówią jednak zgodnie, że warto dopasowywać ofertę do lokalnych gustów i oczekiwań. Jedna z firm musiala zmienić zbyt prostą grafikę opakowań na zdecydowanie bardziej zdobną, bo taka bardziej przyciąga uwagę klientek. Producenci zauważają też, że panie w krajach arabskich preferują dość intensywne aromaty w kosmetykach do pielęgnacji ciała. W przypadku kosmetyków do pielęgnacji twarzy dużym powodzeniem cieszą się produkty wybielające. Oczywiście napisy na opakowaniach w języku arabskim i angielskim to konieczność. Największym wyzwaniem dla polskich firm jest pozyskanie strategicznych partnerów biznesowych, przekonanie ich do jakości polskich produktów i rzetelnej, partnerskiej współpracy. Relacje międzyludzkie są bardzo ważne w kontaktach handlowych w tym regionie. To, jak przekonało się wielu, wymaga cierpliwości i zaangażowania w ich budowaniu. Negocjacje w krajach arabskich mają inną dynamikę niż w kulturze zachodniej. Czas zaplanowany na konkretne rozmowy wydłuża się nawet kilkakrotnie. Zazwyczaj spotkanie rozpoczyna się od niezobowiązujących rozmów raczej o charaketrze prywatnym, a wszelkie okazywanie zniecierpliwienia nie jest mile widziane, ujmując eufemistycznie. Należy bezwględnie zachowywać szacunek do lokalnych tradycji i kultury i przygotować się, że deadline'y nie są mocną stroną biznesmenów z Bliskiego Wschodu (w myśl powiedzenia "Wy macie zegarki, my mamy czas").

O tym jednak, że eksport na tamtejsze rynki jest dla polskich firm niezwykle istotny, najlepiej świadczy aktywna obecność naszych producentów na targach w Dubaju. Tegoroczna edycja Beautyworld Middle East odbędzie się w dniach 14-16 maja.



źródło danych finansowych: "Polacy szybko uczą się zarabiać na eksporcie wiedzy", Adam Woźniak, "Rzeczpospolita" 14 lutego 2017

 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager