W którym sytuacja rynkowa zaczęła się stabilizować. Koszty surowców i mediów były bardziej przewidywalne. To szczególnie ważne po 2022 roku, kiedy trudno było zaplanować działania z dnia na dzień, nie mówiąc o dłuższej perspektywie. Ponadto był to rok, w którym branża – jak zresztą zwykle – poradziła sobie z przygotowaniem do nowych regulacji, w tym dotyczących mikroplastików.
Wzrost, ekologia i certyfikacja. Po pierwsze branża cały czas rośnie, a eksperci wciąż wróżą dalszy jej wzrost. Cieszą też dane mówiące o tym, że polskie firmy zdobywają zagraniczne rynki (przewidywana sprzedaż w 2025 roku wyniesie 4,7 mld euro). Po drugie trend szeroko pojętej ekologii stale utrzymuje się w branży. Wymuszają to na właścicielach marek zarówno konsumenci, jak i coraz to nowe regulacje unijne. I w końcu po trzecie certyfikacja, bo trzymanie się wysokich standardów i norm jest już dla producentów rzeczą naturalną. Konieczne jest jednak potwierdzanie jakości przez spełnienie norm ISO czy choćby IFS HPC. W kwestii naturalności kosmetyków czy ich wegańskości dla konsumentów coraz ważniejsze stają się deklaracje potwierdzone przez niezależne jednostki certyfikujące.
To z pewnością rozstanie Blanki Chmurzyńskiej-Brown z Polskim Związkiem Przemysłu Kosmetycznego. Z organizacją była związana przez 21 lat, dlatego dla wielu Kosmetyczni to Blanka, a Blanka to Kosmetyczni. Jej wkład w rozwój branży jest nieoceniony. Jestem przekonany, że w nowej roli poradzi sobie świetnie i tego jej życzę.
Utrzymanie tempa rozwoju, inwestycje w park maszynowy, także z unijnym dofinansowaniem. Bardzo cieszymy się, że mimo wielu zawirowań w ciągu ostatnich lat: pandemii, wojny w Ukrainie, galopującej inflacji, wzrostu cen surowców, komponentów i mediów, nadal rozwijamy nasz biznes, unowocześniając go i automatyzując. Część inwestycji w park maszynowy odbywa się z udziałem środków z Unii Europejskiej, co też jest potwierdzeniem, że jesteśmy godnym zaufania partnerem biznesowym.
Dywersyfikacja kanałów sprzedaży i rozwój e-commerce. Konsumenci coraz chętniej robią zakupy nie tylko przez sklepy internetowe, ale także przez różnego rodzaju aplikacje zakupowe z dostawą do domu. To sprawia, że część z nich nie odwiedza drogerii, nie trzyma w rękach produktu przed jego zakupem, a zamiast tego bazuje na opisach oraz opiniach zamieszczonych w internecie. Co ciekawe, powoli coraz mniej wiarygodnym źródłem wiedzy stają się influencerzy, którzy jeszcze niedawno byli – zwłaszcza dla młodych ludzi – wyrocznią.
Skokowy wzrost kosztów pracy i dalsze zmiany regulacyjne. Producenci będą musieli zmierzyć się ze znaczącym wzrostem kosztów działalności wynikającym z indeksacji wynagrodzeń, w tym zmiany widełek płacowych w całej firmie, za którą niestety nie pójdzie tak duży wzrost wydajności. W obszarze zmian regulacyjnych, oprócz tych dotyczących surowców kosmetycznych, wdrożenie raportowania w obszarze ESG (Environmental, Social, Governance) dla dużych firm oraz firm współpracujących z międzynarodowymi partnerami, którzy oczekują raportowania wskaźników środowiskowych w ramach różnych standardów i agencji ratingowych.
Sukcesów, rozwoju i zadowolonych klientów.