Strategie w kryzysie. Senkara: Trendy wellbeing i większej troski o zdrowie wpisują się w DNA marki

Strategie w kryzysie. Senkara: Trendy wellbeing i większej troski o zdrowie wpisują się w DNA marki

Rok 2020 zmusił większość graczy do działania reaktywnego na wydarzenia związane z Covid-19. Rok 2021, mimo światełka w tunelu w postaci szczepień, wciąż naznaczony jest niepewnością... Co to oznacza dla biznesu? Pytamy o to naszych rynkowych praktyków.

Jaką obrać strategię w kryzysie niepewności, by zabezpieczać biznes?

Dr Elżbieta Senkara, właścicielka marki SENKARA:

Rok 2020 był rzeczywiście wyzwaniem nie tylko dla sektora kosmetycznego. Ci, co w swoich działaniach potrafią być elastyczni i szybko dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się rynku, wyszli z tego silniejsi. Już od jakiegoś czasu obserwujemy wzrost świadomości klientów. Popyt na dobre jakościowo naturalne kosmetyki wzrasta, a pandemia jeszcze bardziej wzmocniła te nawyki. Ubiegły rok bardzo dotkliwie uświadomił nam wszystkim, że zdrowie jest najważniejsze. I, jak się okazuje, to właśnie zdrowie oraz ogólnie pojęte ‘well-being’ stało się wartością nadrzędną również przy doborze kosmetyków. Klienci czytają składy, pytają o działanie, kierują się też ekologią opakowania. SENKARA transparentność ma wpisane w DNA marki. Jasno i klarownie informujemy o składach, procesie produkcji, substancjach aktywnych i jakości opakowań. W tym zakresie nie musieliśmy zatem nic zmieniać i z tego jestem bardzo dumna.

Jak wygląda teraz planowanie nowych wdrożeń? Czy będzie ich mniej niż w „normalnych” czasach czy raczej będą to cyklicznie pojawiające się nowości dla klientów? Które produkty mogą okazać się interesujące dla konsumentów?

Rok 2020 pokazał nam, że obraliśmy właściwy kierunek i w związku z tym nie planujemy drastycznych zmian w obszarze nowych wdrożeń. Nie mogę jeszcze zdradzić zbyt wiele, ale 2021 na pewno będzie obfitował u nas w ciekawe premiery kosmetyczne. To właśnie premierą przywitaliśmy Nowy Rok, 1 stycznia bowiem do sprzedaży trafił długo wyczekiwany przez naszych klientów produkt – niezwykle delikatny naturalny dezodorant w kremie Melon bez sody oczyszczonej. Spotkał się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem, co pokazuje, że konsumenci oczekują takich nowości – ciekawych, niszowych produktów dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Pandemia wskazała jeszcze jeden mocny trend. Bardziej niż kiedykolwiek doceniliśmy zabiegi pielęgnacyjne i rytuały, które możemy wykonać w zaciszu domowym. I w tym kierunku będziemy podążali również w tym roku. Planujemy kilka zaskakujących premier, które świetnie wpiszą się w trend domowego spa.

Czy zamierzacie mocniej inwestować w eksport? Jeśli tak, to które rynki będą w tym roku szczególnie istotne?

Jesteśmy młodą marką, która dopiero zagościła na rodzimym rynku i naszym dotychczasowym celem był rozwój krajowy. Udało nam się jednak pojawić u kilku zagranicznych dystrybutorów. Nasze kosmetyki dostępne są w Holandii oraz Wielkiej Brytanii. Początek roku zdeterminował Brexit i wszystkie związane z tym formalności. Styczeń to przede wszystkim praca w zakresie jak najszybszego dostosowania się do nowych wymogów w UK i wznowienia dostaw do naszych partnerów. W 2021 chcielibyśmy mocniej otworzyć się na nowe rynki. Celujemy szczególnie w obszar wschodnioeuropejski, który znany jest z doceniania polskich produktów naturalnych.  Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z kilkoma potencjalnymi partnerami na Litwie.  

Handel – jak odnaleźć sięmiędzy wyzwaniami handlu stacjonarnego i e-commerce?

Pandemia bez wątpienia bardzo mocno wpłynęła na rozwój e-commerce. Od początku istnienia marki SENKARA bardzo mocny potencjał upatrywałam w sprzedaży produktów online, by w łatwy sposób dotrzeć do konsumenta, niezależnie od jego miejsca zamieszkania. Podejście to zdecydowanie się opłaciło. Zakupy online są łatwe i bezpieczne. Klient jednak nie lubi czekać, chce mieć produkt od razu. Dlatego bardzo mocno ulepszamy proces dostawy. W ubiegłym roku wprowadziliśmy szereg zmian. Zdecydowaliśmy się na outsourcing logistyki. Wysyłkę oddaliśmy dużej, wykwalifikowanej firmie działającej w tym obszarze od 35 lat. Pozwoliło nam to niesamowicie usprawnić cały proces. Wszystkie zamówienia złożone do godziny 13 wychodzą jeszcze tego samego dnia, co w praktyce oznacza, że klient otrzymuje produkty już na drugi dzień. Umożliwiło nam to również obniżyć koszty przesyłki krajowych i zagranicznych oraz uruchomić bezpieczną i bardzo wygodną opcję dostawy do paczkomatu.

Pandemia to również brak możliwości kontaktu face to face z klientem, co naturalnie sprawiło, że postawiliśmy większy nacisk na social media. Poprzedni rok pokazał, że kontakt z klientem może być równie skuteczny poprzez działania online. Mocno postawiliśmy na edukację. Wprowadziliśmy cykliczne spotkania live na IG pod hasłem #senkarowyinstalab oraz cykl merytorycznych postów – karuzel #senkarowakaruzelawiedzy. W swoich działaniach stawiamy przede wszystkim na transparentność, edukację oraz szeroko pojętą otwartość na klienta. Służymy wiedzą, radą i pomocą w doborze odpowiednich produktów nie tylko w kontakcie bezpośrednim ale teraz przede wszystkim online. Taka strategia procentuje, o czym przekonujemy się każdego dnia w rozmowach z naszymi odbiorcami.

# Wywiady i opinie
 reklama