Sensum Mare: dla wszystkich to był trudny czas, ale paradoksalnie 2020 był najlepszym rokiem w historii firmy

Sensum Mare: dla wszystkich to był trudny czas, ale paradoksalnie 2020 był najlepszym rokiem w historii firmy

Sonda "Było, Jest, Będzie" 2020-2021

Maciej Tęsiorowski, Łukasz Kołodziejek, właściciele firmy:

Trzy kluczowe, Waszym zdaniem, słowa dla biznesu w roku 2020…

Dom – miejsce, w którym odpoczywamy i spędzamy czas z najbliższymi w tym roku pełni dużo więcej funkcji. Dom stał się niejako centrum dowodzenia, miejscem pracy, placem zabaw z dziećmi, siłownią czy…no właśnie, tych funkcji dom przejął dużo z racji ograniczeń pandemicznych i dużej ilości obostrzeń, którym podlegamy jako społeczeństwo. Niesie to za sobą pewne konsekwencje. Trudno nam znaleźć równowagę pomiędzy pracą, obowiązkami prywatnymi a odpoczynkiem. Wszystkie te role trochę się ze sobą krzyżują, wywracając do góry nogami wcześniejszy plan dnia.

Reakcja – na zmieniające się otoczenie - dynamiczna i odważna. To nie tylko adaptacja, ale również kreacja siebie na nowo czy to w zakresie dystrybucji, komunikacji czy produktów. Reakcja musi być szybka, bo świat zmienia się bardzo dynamicznie, nie daje taryfy ulgowej i na nikogo nie czeka.

Relacje – i to w trzech obszarach. Po pierwsze prywatne, często w skutek pandemii przeniesione do Internetu czy telefonu. Tak jednak dla nas ważne, bo rodzina czy przyjaciele i wspólne z nimi obcowanie to nasza naturalna potrzeba.  Relacje biznesowe z partnerami handlowymi, stały z nimi kontakt, rozumienie się nawzajem i wzajemny szacunek, zwłaszcza kiedy borykają się z trudnościami czy lockdownem. Relacje z klientami, dialog prowadzony z nimi, słuchanie ich potrzeb i reagowanie na to czego potrzebują.

Plany a rzeczywistość – na ile w 2020 udało się Państwu zrealizować wcześniejsze założenia?

2020 był najlepszym rokiem w historii firmy. Jesteśmy na rynku od 3 lat i w każdym kolejnym roku odnotowujemy dynamiczny wzrost i rozwój. Udało nam się zrealizować wszystkie KPI. Wprowadziliśmy nową linię oczyszczająca ALGOPURE, która wspaniale została przyjęta przez rynek, pod koniec roku wprowadziliśmy maskę nocną w kremie, produkt chyba najbardziej wyczekany przez nasze klientki. Z początkiem roku otrzymaliśmy nagrodę LCA dla kremu ALGORICH, a na wiosnę Glammies od czytelniczek magazynu "Glamour" Polska dla ALGOTONIC’u. Umocniliśmy pozycję na rynku i zwiększyliśmy rozpoznawalność. Udało nam się też przeprowadzić kilka akcji, a tę robioną wspólnie z Małgorzatą Kożuchowską, gdzie wsparliśmy zbiórkę pieniędzy na zakup komputerów do zdalnej nauki, zapamiętamy na długo. Rok 2020 był najbardziej dynamicznym rokiem, jaki pamiętamy. Rokiem obaw, zmian, ale też wiary, z której czerpiemy siłę i odwagę i na koniec dnia, ogromnej satysfakcji z osiągniętych celów.

W które obszary rynku i kategorie produktowe najmocniej uderzyła pandemia?

Pandemia w stopniu mniejszym lub większym dotyka każdego z nas, niemniej jednak to usługi najbardziej dotkliwie ją odczuwają. Branża hotelarska i gastronomiczna oraz branże z nią związane przeżywają ogromny kryzys. Turystyka, przewoźnicy, ale również branża motoryzacyjna czy odzieżowa odnotowują ogromne straty.

Co okazało się istotnym czynnikiem dla Państwa firmy, by przetrwać pandemiczny kryzys?

Branża kosmetyków naturalnych rozwija się pomimo kryzysu. Większość firm działających w tym obszarze to nieduże przedsiębiorstwa, które szybko mogą adaptować się do nowych warunków, działają elastycznie. My od początku mocno postawiliśmy na dystrybucję online, nie tylko rozwój własnego sklepu internetowego, ale również współpracę z najlepszymi drogeriami działającymi w tym obszarze. Zbawienne okazały się też nasze decyzje biznesowe, jakie podjęliśmy w latach poprzednich, często  intuicja nam je podpowiadała.

SENSUM MARE stało się love brandem. Stało się to za sprawą naszego podejścia do budowania firmy, relacji z klientami i jakości, która jest dla nas priorytetem. Mówiąc o jakości mamy na myśli każdy element styku z konsumentem, od wspaniałych receptur kosmetyków, po opakowania czy język komunikacji jaki prowadzimy. Nie zawsze jest idealnie i nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, ale mówienie o tym otwarcie i prowadzenie dialogu z klientami pozwala nadać marce „ludzki” charakter. Tak też jesteśmy odbierani na rynku jako firma, za którą stoją ludzie z pasją i marzeniami. Klienci nie tylko chcą kupować nasze kosmetyki, ale również z nami rozmawiać, śmiać się podczas live czy radzić w zakresie pielęgnacji. Nasi konsumenci utożsamiają się z marką i czują się jej częścią. To dla nas ogromna radość ale również mobilizacja do dalszej pracy.

Jakie zmiany widać w zachowaniu konsumentów? Na ile wydają się one Wam trwałe?

Po pierwsze to ogromny rozwój e-commerce, sprzedaż przeniosła się do Internetu, a kto w nim nie był ze swoją ofertą, to w 2020 roku już jest. Wymusiła to pandemia na nas jako producentach, ale też na konsumentach. Jest to zmiana nieodwracalna, bo łatwy dostęp do produktów i „przełamanie” się do zakupów online powoduje, że konsumenci widzą zalety tego typu transakcji, które są łatwe, dostępne i bezpieczne.

Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i często mówią słowo „sprawdzam”. Nie ma miejsca na oklepane slogany marketingowe, tworzenie marek czy produktów bez historii, pasji czy idei. Co więcej konsumenci oczekują od marek konkretnych postaw, zabrania głosu w dyskusji społecznej, oczekują charakteru. Polaryzacja społeczeństwa przez czasy, w jakich żyjemy jeszcze bardziej to potęguje. Osoby stojące za marką muszą być wiarygodne, muszą być transparentne i prawdziwe również w zakresie swoich postaw, przekonań i działań.

Najważniejsze wyzwanie stojące przed branżą u progu 2021 to…

Najważniejszymi wyzwaniami nadchodzącego roku będą zmiany, jakie niesie pandemia i która towarzyszyć nam będzie w 2021 roku. Na pewno wyzwaniem są wszystkie techniczne sprawy związane ze sprawnym funkcjonowaniem strony i sklepu online. Temat nam bliski zwłaszcza po ostatniej awarii naszego e-sklepu, gdzie duża ilość odwiedzających naszą stronę spowodowała awarię serwera. Wyzwania organizacyjne związane z pracą w domu, a co za tym idzie kontaktami z pracownikami, kontrahentami czy Partnerami Biznesowymi. Bardzo liczymy, że powróci normalność i będziemy mogli bezpośrednio komunikować się już na wiosnę. Wyzwaniem chyba największym jednak będzie szybkie adaptowanie się do skrajnie szybkich zmian jakie zachodzą na rynku zachowując jednocześnie charakter firmy i jej DNA. I jest to wyzwanie dla wielu branż.

Sobie i konkurencji życzymy…

Prywatnie wszystkim życzymy dużo zdrowia, optymizmu i siły do mierzenia się z wyzwaniami, jakie nas doświadczają. Biznesowo życzymy dużo zadowolonych klientów, udanych i trafionych premier nowości oraz satysfakcji z pracy.

# Wywiady i opinie
 reklama