Naturativ: od początku stawiamy na białe szkło i biały polipropylen

Naturativ: od początku stawiamy na białe szkło i biały polipropylen

Magda Hajduk, założycielka i prezes Naturativ:

Moja marka Naturativ od swojego początku używa wyłącznie białego szkła i białego polipropylenu. Z wyjątkiem jednego grzechu - PET do dwóch produktów z 80-ciu w naszej ofercie, gdzie PP nie udało się znaleźć, a szkło nie wchodzi w rachubę (produkt przenośny).

Przypominam: opakowania PET po kosmetykach nie są w tej chwili w Polsce i UE w ogóle przetwarzane. Wyjątkiem są opakowania duże - od 750 ml, ale to już raczej chemia gospodarcza. Od czasu kiedy zaczęłam produkować kosmetyki naturalne, zawsze starałam się zdobyć informację również o opakowaniu, które wydawało mi się odpowiednie dla naszego produktu. Interesowało mnie, jak jest z jego recyklingiem? I koniec końców, szczęśliwie skończyliśmy na tym, co w podsumowaniu ostatniej konferencji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego "Strategia plastikowa i kosmetyki", powiedziała dyrektor PZPK Blanka Chmurzyńska: "czyli naszym wyborem jest białe szkło i biały polipropylen."

Dlaczego nie tylko szkło? Dlaczego są lepsze i gorsze plastiki? Po pierwsze opakowanie ze szkła kolorowego i bardzo dekorowanego nie trafi do recyklingu.

Na szczęście oparłam się pokusie wprowadzenia kliku produktów w tych prawie czarnych i ślicznych buteleczkach i słoiczkach. Opakowania czarne nie są w ogóle rozpoznawalne przez maszyny sortujące, wiec do recyclingu nigdy nie trafią.

Już na długi czas przed konferencją naszego Związku zasięgnęłam wiedzy u Marty Krawczyk z Rekopolu i dowiedziałam się, że opakowanie ekologiczne to takie, które nie tyko można przetworzyć, ale są w danym rejonie świata stworzone odpowiednie/efektywne systemy zbiórki i recyklingu.

Plastik HDPE taki właśnie jest, i można go przetwarzać do dziesięciu razy. Dekorowane kolorowe szkło jest nieprzetwarzalne. Piszę o tym, bo czuję, że długa droga nie tylko przed producentami, ale i konsumentami. Konsument teraz domaga się szkła - każdego, nawet takiego kompletnie do recyklingu nie nadającego się. Warto go zatem uświadamiać, jakie naprawdę są fakty w kwestii ekologicznych rozwiązań w opakowaniach.

# Wywiady i opinie
 reklama