Zresztą sama kwestia opakowań kosmetyków jest obecnie jedną z najmocniej dyskutowanych - zarówno w samej branży, jak też wśród konsumentów. Aspekt ochronny i marketingowy opakowania do tej pory miał znaczenie pierwszorzędne. Teraz niemal wszyscy podkreślają, że kierunek zmian musi uwzględniać większą troskę o środowisko naturalne.
Na nasze pytania w tym temacie odpowiada Monika Kosmala-Sójka, dyrektor sprzedaży w firmie HEINZ-GLAS Działdowo.
Zdecydowanie! Mam taki zawodowy nawyk, że od razu zwracam uwagę na produkty w opakowaniach pochodzących z Działdowa i nie ukrywam, że to jeden z milszych momentów pracy - podziwiać „owoce” swoich działań na półkach drogeryjnych; -)
Jeżeli mowa o rynku polskim to propozycja opakowań standardowych jest najczęstszym wyborem naszych klientów. Za takim wyborem przemawia charakterystyka rynku kosmetycznego – dzięki standardowym rozwiązaniom można w prosty, ekonomiczny i co najważniejsze szybki sposób wdrożyć nowości kosmetyczne i perfumeryjne. Oczywiście nie jest to regułą, bo coraz częściej nasi polscy odbiorcy decydują się na realizację własnych autorskich projektów - i to w pełnym zakresie oferowanym przez zakłady Grupy HEINZ-GLAS w Polsce, tzn. opakowanie szklane, nasadka/zamknięcie plastikowe i dekoracja.
W każdej technologii można realizować projekty ekologiczne – czy to poprzez stosowanie materiałów z recyklingu, czy też działania proekologiczne w procesie produkcji, jak np. zużywanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. W Grupie HEINZ-GLAS, zarówno w hucie szkła, jak i w zakładzie przetwórstwa tworzyw, aspekt zrównoważonego rozwoju jest istotnym czynnikiem, mającym wpływ na ich funkcjonowanie. Dbamy o to, jakich materiałów używamy, jaką energię stosujemy i co dalej dzieje się naszymi opakowaniami.
Odpowiedź dla mnie jest jasna i nie muszę się zastanawiać: PERFUMY – w plastikowym opakowaniu, choćby nie wiadomo jak bardzo imitującym szkło, to nigdy nie będzie to samo...
Trendy się zmieniają, ale wykończone opakowanie ciekawą dekoracją z pewnością przyciąga wzrok dużo intensywniej. Tutaj pozostaje pole do popisu dla twórców projektów, które my z wielką chęcią zrealizujemy w naszym zakładzie dekoracji 2HD.
To zdecydowanie clue problemu: plastik nie jest złym materiałem. To my ludzie zanieczyszczamy nasz świat bez umiaru. Większość stosowanych obecnie tworzyw sztucznych można poddać recyklingowi i wykorzystać kilkukrotnie. Istnieją materiały, które stosujemy również w HEINZ-PLASTICS Polska, pochodzące w 100% z recyklingu i w pełni nadające się do użycia do wyrobów kosmetycznych, jak choćby PET PCR.
Od jakiegoś czasu dostępne są na rynku tworzywa biodegradowalne, z których możemy wykonać opakowanie. Tu jednak pojawia się pytanie o koszt (i to niekoniecznie ten finansowy) wytworzenia takich materiałów. Przykładem niech będą choćby plantacje kukurydzy wyhodowanej na ziemi wykarczowanej z Puszczy Amazońskiej... Warto też zwrócić uwagę na efekt ogromnej ilości wytworzonego CO2 podczas transportu tych surowców z dalekiej Ameryki Południowej. Tu zalecałabym daleko idący rozsądek i zawsze skrupulatne sprawdzenie szczegółów.
Kilka z nich już wymieniałam. Wykorzystujemy w całości stłuczkę szklaną, powstającą w trakcie naszego procesu produkcji. Używamy energii elektrycznej pochodzącej w 100% ze źródeł odnawialnych. Stosujemy pierwszy w Polsce filtr świeczkowy kompaktowo redukujący emisje tlenku azotu (NOx), dwutlenku siarki (SO2) oraz pyłów powstających podczas procesu topienia szkła do poziomów zdecydowanie niższych niż obecnie wymagane przez normy europejskie określone przez BAT dla przemysłu szklarskiego. Nasz zakład przetwórstwa tworzyw sztucznych do ogrzewania zakładu wykorzystuje energię odzyskiwaną z systemu chłodzenia maszyn produkcyjnych, a w planach mamy instalacje fotowoltaniczne. Ponadto HEINZ-PLASTICS Polska jest członkiem wspierającym Stowarzyszenie Polskiego Ruchu Czystszej Produkcji.
Zawsze uważam, że najlepsze dopiero przed nami, a przemysł kosmetyczny jest tak ciekawą i dynamicznie rozwijającą się branżą, że nie mam co do tego żadnych wątpliwości.