Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: cyfrowy świat się zmienia, marki muszą na to reagować

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: cyfrowy świat się zmienia, marki muszą na to reagować

Paulina Kałuska, Anna Pilip, Katarzyna Pisarska, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris:

Social media, jako miejsce, w którym marki mają codzienny kontakt ze swoimi konsumentkami, nieustannie się zmienia.

Trzy główne trendy, które obserwujemy w pracy, to:

INFLUENCER MARKETING

Współprace marek kosmetycznych z influencerami nie są nowym trendem, ale warto zwrócić uwagę na to, jak w ostatnich latach ewoluował. Niegdyś takie współprace skupione były przede wszystkim na przekazywaniu informacji o marce czy produktach, obecnie przekładają się również na realizację celów sprzedażowych. Strategie influencer marketingu zmieniają charakter – marki coraz chętniej uzupełniają swoje działania o współprace z nano-, mikro- influencerkami, a także z osobami, które nie mają dużych kont, ale są autorytetami w danej dziedzinie dla swojej zaangażowanej, wiernej społeczności, co markom przynosi wymiernie lepsze wyniki sprzedażowe.

Marki coraz częściej godzą się na to, by w ramach działań nie promować bezpośrednio konkretnych produktów, naświetlać ich benefitów itp., za to stają się patronami konkretnych, ważnych tematów poruszanych przez influencera, niekoniecznie związanych z kosmetykami, np. wspieraniem kobiet, ciałopozytywnością, dbaniem o siebie nie tylko w znaczeniu fizycznym, lecz także psychicznym. Tego typu patronaty często pojawiają się w podcastach – przykładem jest współpraca marki Lirene z podcastem prowadzonym przez influencerkę Babka Natura.

Coraz częściej u większych, zasięgowych influencerów marki działają bardziej wizerunkowo niż produktowo. Nacisk na przekaz produktowy widać z kolei wciąż u nanoinfluencerów – nasze marki przygotowały specjalne programy dla nano- i mikro-influencerek, dzięki którym można testować produkty i dzielić się wrażeniami z ich użytkowania.

W przekazie produktowym marki beauty starają się też skupiać u influencerów na tym, jak stosować produkty i jakie wrażenia temu towarzyszą - jaki mają zapach, jaką konsystencję, jak się rozprowadzają, bez silnego nacisku, jakie mają wyniki badań laboratoryjnych czy jakie składniki aktywne zawierają. Na tego typu informacje miejsce dziś jest w komunikacji wychodzącej bezpośrednio od marki. Dzięki takiemu podejściu wzmacniana jest wiarygodność przekazu.

Od lat obserwujemy również rosnącą liczbę brandów influencerskich. Wiele marek korzysta również ze wsparcia influencerów przy tworzeniu specjalnych kolekcji produktów, np. Linia Design & Define marki Dr Irena Eris stworzona przy współpracy z makijażystką Dariią Day oraz artystką Beatą Śliwińską, znaną jako Barrakuz).

TRENDY W SOCIAL MEDIA

TikTok to dynamicznie rosnący kanał, interesujący zarówno pod względem reklamowym, jak i współprac influencerskich. Coraz częściej wykorzystywany jest przez marki kosmetyczne jako narzędzie budowania zasięgów i zainteresowania marką nie tylko wśród Pokolenia Zet. Współprace z tiktokerami czy kreacje przygotowywane na TikToka pozwalają pokazać markę z jeszcze większym dystansem, humorem. Są naturalne, dynamiczne, prawdziwe, odarte z tradycyjnego „marketingowego” przekazu. Znakomicie sprawdzają się w przypadku marek makijażowych oraz kosmetyków, które dają natychmiastowy, wyraźny efekt.

TikTok wpisuje się w trend „prawdziwości przekazu”, który coraz częściej pojawia się również na Instagramie. Do lamusa odchodzą wymuskane zdjęcia idealnie ułożonych produktów. Zgnieciona tubka z kremem, rozcięte opakowanie, zużyte cenie – coraz więcej tego typu treści intryguje obserwatorów.

Prawdziwość przekazu szczególnie widoczna jest podczas przygotowywanych przez marki relacji na żywo – zarówno w swoich mediach (live na IG TV), jak i we współpracy z dystrybutorami. Marka Dr Irena Eris często prezentuje wspólne treści wraz z partnerami W relacjach prowadzonych przez ekspertów marki można podzielić się ciekawostkami na temat produktów, zaprezentować sposoby aplikacji czy istotne dla konsumentek właściwości.

Marki coraz częściej stawiają na interaktywność swoich materiałów. Filtry AR, aplikacje konkursowe to tylko niektóre przykłady sposobów na zwiększenie zaangażowania. Zaobserwować można również interesujące cross promocje z innymi markami (z innych branż), które, w połączeniu z dodatkowymi aktywacjami (jak choćby konkursy), pomagają poszerzać grupę docelową i zaangażowanie - przykładem jest współpraca marki Emotopic z producentem chust do noszenia dzieci Kenhuru Sling.

TRENDY W KOMUNIKACJI

W 2021 roku obserwujemy powrót do przykurzonego podczas pandemii tematu ekologii – w każdym wymiarze, zarówno produktowym jak i komunikacyjnym. Marki coraz chętnie pokazują nie tylko formuły i opakowania produktów w trendzie eko, ale również działania – przykładem jest Plebiscyt Lirene: Kobieta.Innowacja.Natura., aktywacja uLirene – ul dla pszczół, którym opiekuje się marka czy projekt Nanołączek, dzięki któremu wraz z fundacją Kwietna marka wspiera miejskich zapylaczy.

fot. unsplash.com
# Wywiady i opinie
 reklama