Kiril Marinov, Henkel Polska: Razem dla prawdziwego piękna i piękniejszego świata

Kiril Marinov, Henkel Polska: Razem dla prawdziwego piękna i piękniejszego świata

Zrównoważony rozwój, inwestycje w innowacje i eko-opakowania, międzykorporacyjne alianse dla bezpiecznej przyszłości planety i przyszłych pokoleń - są to obecnie szczególnie ważne tematy w branży kosmetycznej. Jak to widzą w Henklu?

Czy biznes kosmetyczny jest innowacyjny? Czym właściwie jest innowacyjność w tym biznesie?

Kiril Marinov, dyrektor działu Beauty Care Henkel Polska: Uważam, że jest. Słowniki definiują innowację jako "nowy pomysł, urządzenie, metodę". W ostatnich latach obserwujemy więc wiele pozytywnych zmian i innowacji w przemyśle kosmetycznym. Pojawiają się w formach produktów i są to na przykład szampony w kostce, w opakowaniach wykorzystujących w coraz większym stopniu materiały z recyklingu lub tzw. plastik społeczny, w formułach kosmetyków, które zapewniają biodegradowalność i w taktyce komunikacji, gdy marki angażują się społecznie.

W Henkel Beauty Care już od ponad 120 lat jesteśmy ekspertami w dziedzinie piękna, tworzymy kultowe marki i cały czas stawiamy sobie nowe wyzwania. Nasza misja na dziś to: Razem dla prawdziwego piękna i piękniejszego świata. Oznacza to, że chcemy, aby ludzie nie tylko pięknie wyglądali, ale także czuli się piękniejsi i bardziej pewni siebie.

Ta pewność siebie pomoże im łączyć się, budować mosty i działać razem we wspólnym celu – aby stworzyć piękniejszy świat, w którym ludzie mogą współistnieć w harmonii z sobą nawzajem i z planetą.

W Henklu wierzymy, że tylko razem możemy rozwiązać problemy współczesnego świata, aby stał się on lepszym miejscem dla nas i dla przyszłych pokoleń. Nasz wkład w ten proces to coraz bardziej zrównoważone rozwiązania. Jeszcze nigdy prowadzenie biznesu w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju nie było tak ważne. Właśnie w tym duchu działamy w Henkel Beauty Care, chcemy stać się liderem zrównoważonego rozwoju w naszej branży. Podejmujemy konkretne kroki, aby nasz negatywny wpływ na Ziemię i oceany, na bioróżnorodność, klimat i społeczeństwo był jak najmniejszy. Właśnie w ten sposób definiujemy innowacje.

Czy to właśnie na innowacyjnych rozwiązaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem Wasza firma skupia się w tej chwili najmocniej?

Zrównoważony rozwój jest jednym z głównych punktów w naszej agendzie od wielu lat. Już w 1955 roku Henkel rozpoczął badanie jakości wody w rzece Ren, a w 1992 roku opublikował pierwszy raport środowiskowy.

Dziś zrównoważony rozwój jest integralną częścią naszej strategii biznesowej. Postrzegamy go jako jedną z naszych kluczowych przewag konkurencyjnych i jeden z kluczowych powodów, dla których konsumenci wybierają właśnie nasze produkty.

Działamy zgodnie z trendem "lepiej dla mnie – lepiej dla planety". Każdy produkt, który wprowadzamy na rynek, ma przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju. Widać to w formułach naszych produktów, ich opakowaniach  i sposobie komunikacji z konsumentami.

Koncentrujemy się na kilku kluczowych obszarach. Chcemy używać naturalnych, biodegradowalnych składników pozyskanych w sposób odpowiedzialny. Zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego dążymy do tworzenia zrównoważonych opakowań, w pełni nadających się do recyklingu lub wielokrotnego użytku, z mniejszą ilością pierwotnych tworzyw sztucznych i większą zawartością tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Naszym celem jest stanie się firmą klimatycznie pozytywną do 2040 roku. Osiągniemy to dzięki zmniejszaniu emisji CO2 wzdłuż całego cyklu życia naszych produktów oraz dzięki wykorzystywaniu w naszych procesach produkcyjnych zielonej energii. Wreszcie, chcemy mieć swój wkład w rozwój społeczny, przyczyniając się do rozwiązywania problemów, z jakimi mierzą się społeczności, w których żyjemy i działamy. Jesteśmy bardzo aktywni w tym obszarze w Polsce. Chcąc pozytywnie wpływać na życie Polaków współpracujemy z naszymi partnerami biznesowymi, największymi sieciami handlowymi oraz organizacjami pozarządowymi, takimi jak Fundacja Nasza Ziemia, Fundacja Rak’n’Roll, Sukces Pisany Szminką, Fundacja Pajacyk, Fundacja Czerwone Noski i inne.

Czym jest Pana zdaniem opakowanie przyjazne dla środowiska/ekologiczne?

Henkel Beauty Care jest pionierem w dziedzinie opakowań tworzonych w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Naszym celem jest, aby do 2025 roku opakowania produktów konsumenckich w pełni nadawały się do recyklingu lub wielokrotnego użytku i zawierały średnio co najmniej 30% plastiku pochodzącego z recyklingu. W przypadku wielu marek już teraz znacznie wyprzedzamy realizację tego celu – na przykład nasze opakowania produktów do pielęgnacji włosów Gliss, Syoss, Nature Box składają się już w 97-98% z plastiku pochodzącego z recyklingu. Wprowadzamy na rynek także innowacyjne formy produktów, gdzie w ogóle możemy zrezygnować z plastikowych opakowań – to na przykład szampony w kostkach marek Nature Box czy N.A.E. W Europie jesteśmy liderem daleko przed konkurencją, jeśli chodzi o udział plastiku pochodzącego z recyklingu w naszych opakowaniach produktów kosmetycznych.

Niektóre nasze opakowania - tak jest na przykład w przypadku opakowań produktów marki Nature Box, oferowanych także w Polsce – wytwarzane są one wyłącznie z tzw. plastiku społecznego. Skąd taka nazwa? Bo plastik ten produkowany jest wyłącznie z odpadów plastikowych, zbieranych przez ludzi żyjących w ubóstwie, którzy wymieniają je na pieniądze, żywność lub usługi.

W ten sposób walczymy i z ubóstwem, i plastikowymi odpadami, chronimy środowisko wspierając potrzebujące społeczności. Henkel był jedną z pierwszych dużych firm, która nawiązała współpracę ze stojącym za tą inicjatywą przedsiębiorstwem społecznym Plastic Bank i zaczęła używać plastiku społecznego do produkcji swoich opakowań. Stanowiło to duży pozytywny impuls do rozwoju tej inicjatywy w początkowym okresie.

Chcemy także używać mniej plastiku pierwotnego w naszych opakowaniach i szukamy alternatyw, takich jak bio-plastik. Bio-plastik można znaleźć na przykład w opakowaniach naszej marki N.A.E. dostępnej także w Polsce. O skali i skuteczności naszych działań świadczą liczby: w samej Polsce i tylko w latach 2020-2021 zmniejszyliśmy zużycie plastiku pierwotnego w naszych opakowaniach o 17%.

Ale dbałość o środowisko to wspólny wysiłek. Musimy iść razem, ramię w ramię z naszymi partnerami handlowymi, organizacjami pozarządowymi i konsumentami. Kluczem do sukcesu jest tutaj edukacja. Dlatego Henkel, we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia, zainicjował w 2021 roku program edukacyjny "Lekcja Nieśmiecenia". Z programem edukacyjnym o odpowiedzialnej konsumpcji i właściwej segregacji odpadów dotarliśmy do dzieci z blisko 500 polskich szkół oraz do milionów polskich konsumentów. Tę akcję edukacyjną planujemy powtórzyć także w przyszłym roku.

Jak wyobrażają sobie Państwo rozwój segmentu opakowań kosmetycznych w przyszłości?

Z pewnością przyszłość będzie należeć do trendu "im mniej tym lepiej". W procesie opracowywania produktów będzie się to przekładać na bardziej skoncentrowane formuły, naturalne składniki, zero składników pochodzenia kopalnego. W opakowaniach będzie to oznaczać opakowania lżejsze, a co za tym idzie mniejszą emisję CO2 związaną z transportem, stosowanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i bio-plastiku zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego.

Branża opakowaniowa stoi przed wieloma wyzwaniami technologicznymi. Weźmy za przykład czarne opakowania. Przez długi czas nie można było ich poddawać recyklingowi, a powód był bardzo prozaiczny – system sortowania w sortowniach nie był w stanie ich rozpoznać. Dopiero dwa lata temu problem ten udało nam się rozwiązać we współpracy z firmą Ampacet. A dzisiaj stosujemy to innowacyjne rozwiązanie w opakowaniach naszych produktów do pielęgnacji włosów marki Syoss.

Na pewno jedną ze strategii na najbliższą przyszłość, aby zapewnić pełną przetwarzalność opakowań kosmetycznych, będzie stosowanie wyłącznie przezroczystych butelek PET, co zdecydowanie ułatwi recykling. Jego efektem będzie wysokiej jakości przezroczysty materiał do powtórnego wykorzystania.

Jak pogodzić koszty inwestycji w bardziej zrównoważoną produkcję, lepsze opakowania z ciągłą potrzebą niskiej ceny, której domagają się zarówno detaliści, jak i konsumenci?

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Na pewno musimy liczyć się z inwestycjami i kosztami związanymi z wprowadzaniem do produkcji nowych, bardziej zrównoważonych technologii. Jeżeli jednak zaoferujemy konsumentom równolegle innowacje, nowe technologie, skuteczne formuły i wybór marek to poradzimy sobie z tym wyzwaniem.

Jednocześnie wszystkie regulacje europejskie zmierzają do tego, aby dbałość o środowisko po prostu się opłacała. Firmom oferowane są liczne zachęty finansowe, takie jak dostęp do "zielonych", preferencyjnych linii kredytowych i ubezpieczeń czy specjalne programy inwestycyjne wspierające zieloną gospodarkę.

Henkel w Europie znalazł się wśród pierwszych firm, które korzystają z instrumentów finansowych, powiązanych z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. W 2018 roku, jako pierwsza firma w Niemczech, Henkel zdecydował się na konsorcjalną linię kredytową, której oprocentowanie uzależnione jest od naszych wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju, ocenianych niezależnie przez trzy renomowane agencje. W 2020 roku, jako pierwsza firma na świecie, Henkel wyemitował obligacje, których fundusze przeznaczone są wyłącznie na rzecz zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych. 

Czy prace nad przepisami o rozszerzonej odpowiedzialności producenta to krok w dobrym kierunku do wdrożenia Zielonego Ładu, czy nowy podatek od osób prawnych, który może nie spełnić celów ustawowych?

Jako producent jesteśmy świadomi naszej współodpowiedzialności i angażujemy się w tworzenie efektywnego systemu zbiórki i recyklingu odpadów w Polsce. W ramach członkostwa w Polskim Stowarzyszeniu Producentów Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego bierzemy udział w toczącej się dyskusji, mającej na celu określenie ról i działań dla każdego uczestnika systemu.

Niektórzy konsumenci uważają, że korporacje, które w ostatnich latach dużo mówiły o inwestowaniu w zrównoważony rozwój, z natury nie są ani zielone, ani zrównoważone - choćby ze względu na skalę produkcji czy napędzanie konsumpcjonizmu. Jakie jest Państwa zdanie na ten temat?

Czasem w oparciu o jeden negatywny przykład wyciągamy generalne wnioski. A to jest bardzo nie fair w stosunku do tej większości, która postępuje słusznie. Uważam więc, że powinniśmy skupić się na pozytywnych przykładach i proaktywnie je komunikować.

W Henklu traktujemy nasze zobowiązanie do działania w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju niezwykle poważnie i angażujemy się w inicjatywy, które nie tylko mają na celu opracowanie i wdrożenie skutecznych rozwiązań, ale także zwiększenie przejrzystości debaty społecznej na temat zrównoważonego rozwoju.

Przytoczę może jeszcze jeden przykład. Wraz z innymi dużymi firmami kosmetycznymi, takimi jak m.in. Unilever, L'Oréal, Natura & Co, Henkel stworzył globalne Konsorcjum Kosmetyczne. Jego celem jest opracowanie przejrzystych standardów pomiaru wpływu kosmetyków na środowisko. Chcemy dostarczyć konsumentom porównywalnych i kompleksowych informacji, umożliwiających im dokonywanie odpowiedzialnych wyborów.

Nasze działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce są dostrzegane i doceniane. W reprezentatywnym badaniu przeprowadzonym w tym roku wśród największych detalistów na polskim rynku Henkel Beauty Care został oceniony jako firma kosmetyczna nr 1 w kategorii "Odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój".

Rozmawiała Lidia Lewandowska
Wirtualne Kosmetyki
# Wywiady i opinie
 reklama