Było, Jest, Będzie 2022/2023 - CosmetoSAFE

Było, Jest, Będzie 2022/2023 - CosmetoSAFE

Iwona Białas, właścicielka

2022 – to był rok...

W sektorze kosmetycznym z perspektywy naszej i naszych klientów był przede wszystkim rokiem walki z zaburzonymi łańcuchami dostaw, obaw o przyszłość legislacji chemicznej i kosmetycznej.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu w 2022 roku to...

Nowy i Zielony Ład (kolejność dowolna). Obydwa „Łady” dość mocno wpłynęły na funkcjonowanie przedsiębiorstw w Polsce, chociaż każdy pod innym względem. Zmiany legislacji związanej z prowadzeniem biznesu i z jego corem to podwójne wyzwanie, któremu firmy kosmetyczne muszą sprostać.

Nasz największy sukces w roku 2022 to...

Poszerzenie zespołu safety assessorów i to w sposób organiczny - Sandra Zelent Kraciuk, która jest wieloletnim pracownikiem CosmetoSAFE, awansowała i będzie wspierać nasz zespół jako samodzielny safety assessor. To, że pojawiły się potrzeby dodatkowych kwalifikacji w zespole jest także dowodem na to, że cały czas zwiększamy obroty i zyskujemy w oczach rynku.

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to...

Działamy poniekąd poza kwestiami marketingowymi, ale oceniając bezpieczeństwo kosmetyków obserwujemy trendy. Nie czuję się kompetentna, aby wypowiadać się definitywnie w tym zakresie, natomiast na pewno zauważamy podążanie za ideą Zielonego Ładu i to w różnorodnych kontekstach - składnikowym, opakowaniowym, odpowiedzialnej produkcji etc. Z jednej strony to pewnego rodzaju obowiązek i przygotowanie na to, co nieuniknione, ale z drugiej też sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej. Każda z firm przygotowuje się na to trochę inaczej i inaczej rozkłada akcenty. Myślę, że za jakieś 3-4 lata będziemy mogli ocenić, która strategia okazała się słuszna, ale na razie to proces oparty w dużej mierze na biznesowej intuicji.

Wyzwaniem na rok 2023 będzie...

Dostosowanie się do zmian regulacji sektorowych, a także zmiany legislacji chemicznej (rozporządzenia: Reach i CLP), nowe obowiązki w zakresie opakowań. Od tego, w którym kierunku pójdziemy zależy to, jak nasz rynek będzie wyglądał przez następne kilka dekad. Konsekwencją decyzji regulacyjnych będzie to czy pójdziemy za głosem rozsądku i nauki czy opartych często na fałszywych przesłankach oczekiwaniach konsumentów. Czy postawimy na różnorodność i konkurencyjność, czy zawęzimy kryteria tak bardzo, że rynek się spłaszczy i ujednolici.

To będzie również rok naszego jubileuszu, więc dla nas wewnętrznie pewnie okres swego rodzaju podsumowań, ale i czas budowania nowych strategii rozwoju. Myślę, że jeszcze Państwa w przyszłym roku zaskoczymy!

Sobie i konkurencji na 2023 życzymy...

Wytrwałości oraz takiego podejścia do działania, które pozwala nam patrzeć na problemy jako możliwości i szansy rozwoju, a nie bariery nie do pokonania.

 

# Wywiady i opinie
 reklama