Było, Jest, Będzie 2022/2023 - Kosmetyczni

Było, Jest, Będzie 2022/2023 - Kosmetyczni

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

2022 – to był rok…

Jubileuszowy dla naszej organizacji, więc bardzo pracowity, wymagający, ale i obfitujący w niesamowite spotkania i rozmowy. Dla całej branży 2022 rok był natomiast pełen niepokojów i po prostu kosztowny.

Naszym kluczowym zadaniem w ostatnich 12 miesiącach była rewizja rozporządzenia kosmetycznego – udział we wszystkich możliwych etapach procesów konsultacji, a szczególnie liczny udział naszych członków w konsultacjach celowanych. Miało to ogromny wpływ na spotkania w Parlamencie Europejskim, a nawet dyskusje wysokiego szczebla z Komisarzem DG GROW (Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP). Po co to wszystko? Aby rozumieć proces zmiany, przygotować do tego nasze coraz liczniejsze grono członków, a nade wszystko – by mieć swoje zdanie i wpływ na te kwestie oraz sprawnie je zaprezentować tam, gdzie to ma znaczenie.

Bez dobrej pracy na linii regulator – przedsiębiorcy w kraju - takiego pracowitego roku by nie było. 20 urodziny związku, piękne święto branży, były nagrodą za te wszystkie trudy.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu w roku 2022 to…

Regulacje – policzyliśmy, że obecnie pracujemy nad 40 razy większą liczbą aktów prawnych, niż 20 lat temu, gdy zaczynaliśmy działalność. Minione 12 miesięcy było pod tym względem rekordowe, ale 2023 r. zapowiada się równie intensywnie.

Green – nadal, niezmiennie od kilku lat sprawy ekologii są jednym z priorytetów branży. W toku jest tak wiele projektów, że w kolejnych miesiącach można spodziewać się tsunami zielonych aktów prawnych.

Kryzys – a właściwie przygotowania do tego, co nastąpi w 2023 r.

Nasz największy sukces w 2022 to…

Potwierdzenie, że marka związku jest na polskim i europejskim rynku bardzo mocna. Że dla naszych firm oznacza jakość, rzetelność, wsparcie, a dla podmiotów z Europy jest synonimem partnera godnego zaufania. Pracowaliśmy na to 20 lat!

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

Transparentność. Mówiliśmy o nim wiele podczas konferencji jubileuszowej Kosmetycznych. Kupując produkty z segmentu FMCG konsumenci szukają marek wiarygodnych, wywiązujących się z obietnic – i tych środowiskowych, i jakościowych, i innych. Głosują portfelami na produkty, które uważają za godne ich zaufania. Ten trend pewnie będzie się umacniał.

Wyzwaniem na rok 2023 będzie…

Jak co roku – mam trudność z wyborem największego wyzwania. Patrząc na prognozy ekonomiczne, na sytuację polityczną, wydaje się, że zmierzenie się z kryzysem, czający się za rogiem. Tę walkę utrudnią na pewno nowe przepisy prawne, z implementacją których będzie trzeba się sprawnie mierzyć.

Sobie i konkurencji na 2023 życzymy…

Wytrwałości i zapału do pracy na rzecz sektora kosmetycznego. To od solidarności firm i organizacji branżowych w całej Europie w dużej mierze będzie zależało, jaki ład prawny powstanie i czy da on firmom kosmetycznym przestrzeń do rozwoju.

# Wywiady i opinie
 reklama