Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego pracuje nad raportem dotyczącym innowacyjności sektora kosmetycznego. Pierwsze pytanie nasuwa się samo: jaki jest cel tego badania?
Dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego: Pracujemy na aktualizacją raportu o stanie branży „Kosmetyczna Polska” – w tak szybko zmieniającym się otoczeniu ubiegłoroczne dane bywają po prostu dramatycznie nieaktualne. I do tej aktualizacji chcemy dodać nowy rozdział poświęcony innowacyjności branży w Polsce. Uważamy, że zdolność do wdrażania innowacji jest kluczowa dla ich zdolności konkurowania na rynku krajowym i poza nim. Żeby wesprzeć firmy w pozyskiwaniu środków na zwiększanie konkurencyjności, musimy wiedzieć, co już się dzieje, co działa, a co wymaga poprawy. Firmy potrafią mówić o swoich jednostkowych przypadkach, ale naszym celem jest fotografia sektora. Zakasaliśmy więc rękawy i ruszyliśmy do pracy.
Czy macie jakiś punkt odniesienia z innych branż czy rynków, które zrealizowały podobne badania? Czy takie publikacje miały jakieś realne przełożenia na rynek, regulatora?
Nie inspirowaliśmy się innymi branżami – inspirujemy się najbardziej realnymi problemami firm i ich potrzebami. A te mówią nam często np. o barierach wewnątrz organizacji, hamujących innowacyjność, o zaskakujących kryteriach rządowych programów, z których środki mają być przeznaczane na B+R czy projekty innowacyjne, o swoich obserwacjach przywożonych z targów zagranicznych. To są obszary, na które nasza organizacja może mieć wpływ – potrzebne są tylko przekonujące argumenty. Oczywiście wiemy, że niektóre organizacje branżowe w innych europejskich krajach zmierzyły się z tematem konkurencyjności, my również tego obszaru dotkniemy, ponieważ jest to nierozłączne – ale każda na miarę swoich możliwości, według innych metodologii i kryteriów. Dlatego idziemy swoją własną drogą.
Czy sprawdzaliście, jak wygląda do tej pory kwestia korzystania z ulg czy dotacji przyznawanych na B+R przez firmy kosmetyczne? Widać jakąś tendencję?
Tak, ale są to bardzo rozproszone dane i ich analiza jest szalenie trudna. Podchodząc do tematu pierwszy raz doszliśmy do wniosku, że to dla nas za mało, żeby wnioskować na ich podstawie o całej branży. Stworzyliśmy więc swój – chyba wyczerpujący kwestionariusz, przy którym wspierali nas eksperci WiseEuropa i SW Research. Mamy nadzieję, że na jego podstawie uzyskamy dane, które pozwolą nam zaobserwować tendencje w skali makro i mikro. O ile oczywiście firmy przyjmą zaproszenie do wypełnienia kwestionariusza i podzielą się z nami swoimi doświadczeniami. Wiemy, że to jest dodatkowa praca, ale korzyści płyną z tego dla firmy, jako uczestnika, ponieważ może zobaczyć siebie w przekrojowym ujęciu oraz dla branży – pomoże to nam w dialogu ze wszystkimi interesariuszami. Globalny wyścig o nowe technologie trwa, chcemy w nim być jako Polska i jako sektor kosmetyczny.
Tego typu badania są tak dobre, jak chęć firm do podzielenia się swoimi wewnętrznymi informacjami. Dlaczego Twoim zdaniem warto wziąć w nim udział?
Mamy w związku zasadę, że robimy tylko takie projekty, z których może skorzystać każda firma kosmetyczna w Polsce lub znakomita większość z nich. I to jest naszym zdaniem projekt z tej pierwszej grupy. Innowacyjność i konkurencyjność dzisiaj odmieniają przez przypadki absolutnie wszyscy – media, konsumenci, eksperci, rządy krajowe i instytucje unijne. Jeśli chcemy znaleźć się na tej fali i skorzystać z momentum – musimy wiedzieć, gdzie jesteśmy, jakie prądy mogą nas znieść na mieliznę i czego nam trzeba, by utrzymać kurs. Nikt nie ma takich danych, musimy zebrać je sami. Udział firmy jest kluczowy, ale kończy się po kliknięciu guzika kończącego ankietę. Resztę obiecujemy wziąć na własne barki. Jak w każdym badaniu potrzebna nam jest masa krytyczna wypełnionych ankiet i każdy głos ma znaczenie, bo dodaje się do obrazka.
Czy w badaniu mogą to być także firmy niezrzeszone w PZPK?
Tak. I powiedziałabym, że to jest niezbędne. Związek zrzesza w tej chwili ponad 260 firm prowadzących działalność w Polsce. To bardzo dużo. Ale mamy świadomość, że zrejestrowanych podmiotów w tej branży jest ok. 1300. Potrzebujemy perspektywy wszystkich firm, dlatego bardzo prosimy o zaangażowanie także naszych nie-członków.
Kto Waszym zdaniem powinien udzielać odpowiedzi? Czytając pytania, miałam wrażenie, że w małej firmie pewnie właściciel, a w przypadku tych większych pewnie jakaś oddelegowana osoba musiałby zagregować dane z kilku działów…
Dokładnie tak to sobie wyobrażamy – i potwierdzają to pierwsze rozmowy z tymi, którzy już zmierzyli się z kwestionariuszem badania. Nie wskazujemy dokładnie, kto to ma być. Osoby, które odpowiadają za innowacje, rozwój są i w zarządach, i w działach R&D, i w marketingu itd. Żeby ułatwić to zadanie, kwestionariusz ma dość rozbudowany wstęp, z definicjami i pojęciami takimi, jak je dziś rozumiemy. Zadbaliśmy o to, żeby było to napisane w sposób zrozumiały i przystępny – prosimy o niezrażanie się objętością, bo to ważny element usprawniający odpowiedź na dalsze pytania.
Czy oprócz ogólnych danych, które wynikną z przesłanych odpowiedzi, planujecie w raporcie jakieś pogłębione wywiady lub casy studies dotyczące zagadnienia? Przykłady, jak wiesz, mocniej działają na wyobraźnię.
Na pewno zaprosimy ważnych dla branży interesariuszy do skomentowania wyników czy podzielenia się swoją perspektywą w nowym rozdziale raportu. Będą to i eksperci, i decydenci polityczni, i – mamy nadzieję – firmy. Te ostatnie licznie wezmą udział we współtworzeniu związkowej konferencji nt. innowacyjności, na którą zapraszamy 9 września absolutnie wszystkich. Jeśli zależy Państwu na zainspirowaniu się przykładami różnych firm, to idealne forum.
Nie masz wrażenia, że słowo „innowacyjność” jest nie tyle często używane w branży, co wręcz nadużywane? A może to kwestia dość ogólnej definicji tego wyrażenia?
Zgadzam się! Co więcej, jestem przekonana, że każdy rozumie je po swojemu. Tymczasem potrzebujemy jednej, spójnej definicji dla całego sektora. Stworzenie jej to jeden z ważnych celów naszego badania.
Czym dla Ciebie, dyrektor generalnej PZPK, ale też osoby z wieloletnim backgroundem w laboratorium kosmetycznym, jest innowacyjność w tym sektorze?
To bardzo trudne pytanie. Niby czujemy, czym jest innowacyjność, ale gdy próbujemy ją zdefiniować – zaczynają się schody. Pozostaję z bardzo otwartym spojrzeniem na to zagadnienie, nie chcę nadawać mu ograniczeń i czekam na wyniki naszego badania i raport. Po to właśnie to robimy, żeby wyjść z etapu indywidualnej oceny zagadnienia, więc precyzyjnie odpowiem po publikacji raportu 😊
Drugą Koreą pewnie nie zostaniemy, przynajmniej szybko, ale K-Beauty zbudowało się na innowacyjności i gra tą kartą znakomicie. Globalnie w głowach konsumentów funkcjonuje proste skojarzenia: kosmetyki nowatorskie = K-Beauty. Dlaczego im się to udało?
Im głębiej to analizujemy, tym bardziej jest dla nas oczywiste, że stoi za tym znakomity plan i jeszcze bardziej udana jego egzekucja. Korea to świetny case synergicznych działań biznesu i rządu wspierających konkretną branżę. Wspólnymi siłami uzyskali niezwykły efekt. Uważam, że w Polsce możemy być podobnym partnerem dla rządu – jesteśmy jednym z najbardziej rozpoznawalnych sektorem gospodarki i mamy naprawdę pozytywne konotacje. Musimy zacząć lepiej to wykorzystywać. Po stronie biznesu mamy wszystko, co jest potrzebne – promocyjnie potrzebujemy perfekcyjnie skoordynowanych działań i finansowania.
Czego ty sama, jako szefowa największego Związku branżowego, chciałabyś najbardziej chciałabyś dowiedzieć się z tego badania?
Najbardziej interesuje mnie to, jak firmy definiują swoje innowacje – mam wrażenie, że wyjdzie nam z tego bardzo ciekawy, różnorodny obraz.
Kiedy możemy oczekiwać samego raportu? I jak zamierzacie wykorzystać go? Lobbingowo? Promocyjnie?
Pierwsze wnioski zaprezentujemy podczas konferencji 9 września w Warszawie – zapraszam, warto tam być, bo drugiej okazji, by podyskutować w tak szeroki gronie nt. innowacyjności i konkurencyjności naszej branży chyba w tym roku nie będzie. Tuż po tym wydarzeniu opublikujemy na naszej stronie zaktualizowany raport, który oczywiście będzie w darmowym dostępie dla wszystkich zainteresowanych.
Wynikami będziemy starali się zainteresować i media, i oczywiście decydentów. Moment jest idealny – od 16 lipca br. wiemy, że w nowych Wieloletnich Ramach Finansowych dla Unii Europejskiej na lata 2028-2034, a szczególnie w Europejskim Funduszu Konkurencyjności (ECF), przewidziano setki mld euro na projekty zwiększające skalę innowacji i pobudzające konkurencyjność. Chcemy, żeby jak najwięcej z nich trafiło do przedsiębiorców z naszego sektora.
LINK DO BADANIA - ZAPRASZAMY WSZYSTKIE FIRMY KOSMETYCZNE DO UDZIAŁU.
O Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl)
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, jako jedyna organizacja w Polsce, reprezentuje i wspiera cele strategiczne przedsiębiorców wyłącznie branży kosmetycznej. Od 23 lat jest aktywnym głosem sektora w procesie stanowienia prawa. Skutecznie współpracuje na co dzień z instytucjami administracji polskiej i europejskiej, a razem z firmami członkowskimi wypracowuje i wdraża rozwiązania, które prowadzą do rozwoju polskiego rynku kosmetycznego, który dziś jest 5. w Unii Europejskiej.
Związek należy do Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej i Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej organizacji pracodawców w Polsce. Angażuje się też w działania budujące pozycję sektora za granicą – wspiera promocję eksportu polskich kosmetyków, buduje sieć partnerstw i wspólnie z partnerami znosi bariery w handlu międzynarodowym. Organizacja pełni również funkcję platformy wymiany doświadczeń – edukuje i szkoli firmy, podnosząc jakość całego sektora. Od 19 lat prowadzi też projekt społeczny Fundacja Piękniejsze Życie.
Związek skupia blisko 260 firm, w tym producentów i dystrybutorów kosmetyków, laboratoria, firmy doradcze i ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych – dostawców opakowań i surowców. Zrzesza i działa na rzecz zarówno startupów, małych, rodzinnych przedsiębiorstw, jak i dużych, międzynarodowych korporacji i największych polskich firm kosmetycznych, które w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania działają razem skutecznie, zachowując przy tym wszelkie zasady konkurencji. Więcej informacji na stronie www.kosmetyczni.pl.