Beata Iwanienko, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie: kosmetyki wprowadzane na rynek muszą być przebadane i bezpieczne

Beata Iwanienko, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie: kosmetyki wprowadzane na rynek muszą być przebadane i bezpieczne

Beata IwanienkoBeata Iwanienko, Dyrektor ds. Naukowych, Legislacyjnych i Public Affairs L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie:

Wśród konsumentów branży kosmetycznej narosło wiele mitów. Jednym z dość powszechnych są  te związane z percepcją bezpieczeństwa lub raczej braku bezpieczeństwa kosmetyków.

Dotyczą one zarówno formuł produktów jak i poszczególnych składników. Obawy te bazują na przesłankach i powielanych opiniach, niepopartych faktami naukowymi. Mit możliwości zastosowania w kosmetykach substancji szkodliwych jest oparty na mylnych przesłankach. Kosmetyk, aby mógł być wprowadzony na rynek musi przede wszystkim zostać poddany i pozytywnie oceniony przez wykwalifikowanych ekspertów.

Branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej uregulowanych branż dóbr konsumenckich. Regulowana jest m. in. możliwość zastosowania w kosmetykach danych składników, ich ilość, warunki zastosowania, informacje jakie należy umieścić na opakowaniu.

Komisja Europejska w porozumieniu z branżą kosmetyczną przygotowała nowe wymagania w zakresie oświadczeń „nie zawiera”, aby zaoferować konsumentom większą transparentność komunikacji w odniesieniu do składników kosmetyków, tj. by nie piętnować składników, które są bezpieczne i uregulowane prawnie (np. siarczany), i nie prowadzić do tworzenia nieuzasadnionych obaw przed substancjami zawartymi w kosmetykach (o potwierdzonym bezpieczeństwie dla zdrowia).

Stwierdzono, że tzw. oświadczenia "free from” są stosowane w komunikacji kosmetyków w negatywnym znaczeniu, zwłaszcza gdy opierają się na domniemanym negatywnym postrzeganiu bezpieczeństwa składników.

Zgodnie z nowymi wskazówkami, lista zaakceptowanych oświadczeń "free from" jest bardzo ograniczona (nie zawiera alkoholu etylowego, nie zawiera substancji zapachowych, nie zawiera acetonu, nie zawiera konserwantów).

Dla Grupy L’Oréal rzetelna i przejrzysta komunikacja z konsumentami jest priorytetem. Dlatego też, pomimo że nowe wymogi ujęte w dokumencie technicznym przygotowanym przez Grupę Roboczą przy Komisji Europejskiej, nie mają charakteru prawnie wiążącego, podjęliśmy działania mające na celu dostosowanie się do nowo określonych zasad. Prace nad dostosowaniem komunikacji produktów do nowych wymogów rozpoczęliśmy już od lipca 2017 roku.

Obecność oświadczeń typu „nie zawiera”/ „free from” była odpowiedzą na pytania konsumentów, co zawierają lub czego nie zawierają nasze produkty.

Nadal zachęcamy konsumentów do sprawdzania list składników produktów, gdzie znajdą wszelkie informacje o zawartości lub braku obecności danych substancji w formule.

# Wywiady i opinie
 reklama