Agnieszka Rajewska, dyrektor marketingu Laboratorium Kosmetyczne Joanna: Na pewno jest to sytuacja, z jaką do tej pory nie mierzył się cały świat - nie tylko branża kosmetyczna czy nasza firma. Covid-19 spowodował globalny paraliż oraz zahamowanie gospodarki.
Na szczęście nasza firma posiada w swojej ofercie głównie produkty do podstawowej pielęgnacji włosów i ciała, z ekonomicznego segmentu cenowego. Prognozujemy, że w kryzysie z produktów pierwszej potrzeby klienci nie będą rezygnowali.
Natomiast obawiamy się problemów na innym obszarze naszej działalności, czyli ciągłości dostaw opakowań i surowców do produkcji kosmetyków.
Staraliśmy się wyjść naprzeciw potrzebom naszych klientów. Dlatego też w firmowym e-sklepie promowaliśmy dostawy paczek do paczkomatów oraz edukowaliśmy klientów o bezpiecznych zakupach. W naszym e-sklepie przy zakupach powyżej 95 zł. obowiązuje darmowa dostawa do paczkomatów.
Ponadto w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku wprowadziliśmy linię produktów odświeżająco – antybakteryjnych, wyjątkowo skutecznych dzięki wysokiej zawartości alkoholu:
Obecnie najbardziej zyskującym na znaczeniu kanałem sprzedaży są sklepy internetowe. Jest to oczywiste, ponieważ są to zakupy bezpieczne, bez wychodzenia z domu. Nasz sklep internetowy również zanotował wzrost sprzedaży od rozpoczęcia się pandemii.
W sklepach stacjonarnych, które nie zostały zamknięte, zauważyliśmy oczywisty wzrost sprzedaży produktów do mycia i pielęgnacji rąk, ale również kosmetyków do domowej koloryzacji włosów czy domowej depilacji ciała.
Jest to trudny czas i wymaga dużego taktu oraz monitorowania aktualnych nastrojów klientów. Z naszej strony staraliśmy się skłaniać klientów do bezpiecznych zakupów on-line, nawoływać do pozostawania w domu (#zostańwdomu), a przede wszystkim edukować o możliwości wykonania niektórych zabiegów kosmetycznych we własnym zakresie, np. koloryzacji włosów czy depilacji ciała.
Podczas pandemii branża kosmetyczna okazała serce najbardziej potrzebującym – my również przekazywaliśmy nasze produkty do DPS-u oraz domowego hospicjum. Tego typu inicjatywy wzbudzają tylko pozytywne reakcje.
Naszym zdaniem duże grono konsumentów zrezygnuje z usług kosmetycznych czy fryzjerskich, sięgając po produkty domowego użytku.
Zabiegi depilacji czy koloryzacji włosów będą przeprowadzane bez pomocy specjalistów.
Do ich wykonywania nasza firma posiada wiele propozycji. W przypadku depilacji proponujemy najnowsze produkty Sensual Vegan: plastry do depilacji ciała czy twarzy lub kremy do depilacji. Są to produktu 100% pochodzenia naturalnego, 100% BIO, dedykowane klientom, którym los zwierząt nie jest obojętny. Produkty poza doskonałymi walorami użytkowymi, są przyjazne środowisku, biodegradowalne. Natomiast, jeśli chodzi o domową koloryzację marka Joanna oferuje kilka linii farb, każdy z klientów znajdzie coś dla siebie, tak aby przywrócić piękny odcień swoim włosom lub pozbyć się odrostów.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jest jeszcze za wcześnie na stanowcze opinie. Na pewno klienci dłużej zastanawiają się nad każdą wydawaną złotówką, starają się robić bardziej przemyślane zakupy. Ograniczą zakup kosmetyków z segmentu premium, a do podstawowej pielęgnacji zaczną wybierać tańsze produkty.
W sektorze kosmetycznym najmocniej zadziała „efekt smart shopping”. Klienci będą kupowali kosmetyki dobrej jakości, ale w przystępnych cenach. Mamy nadzieję, że klienci będą wspierać polską gospodarkę i polskie przedsiębiorstwa, wybierając kosmetyki produkowane przez rodzime firmy.