Agnieszka Isa, Avon Cosmetics Polska: kobiety inicjują zmiany w społeczeństwie i w pracy

Agnieszka Isa, Avon Cosmetics Polska: kobiety inicjują zmiany w społeczeństwie i w pracy

>> Kobiety są prawdziwymi architektkami społeczeństwa <<
Harriet Beecher Stowe

Z czego Pani zdaniem wynika silny udział kobiet na stanowiskach właścicielskich i menadżerskich w sektorze kosmetycznym?

Agnieszka Isa, dyrektor generalna Avon Cosmetics Polska: Kobiety są głównym odbiorcą produktów kosmetycznych. W związku z tym ich wiedza i doświadczenie są kluczowe dla zespołów planujących i zarządzających ofertą kosmetyczną. Przez ostatnie lata w sektorze kosmetycznym pojawia się coraz więcej start-up’ów zakładanych właśnie przez kobiety. Wykazują się one świeżym spojrzeniem i innowacyjnym podejściem. Zauważyli to inwestorzy oraz konkurencja, którzy są coraz bardziej świadomi tego, że dywersyfikacja poglądów wspomaga dywersyfikację w ofercie biznesowej, spełniając tym samym różnorodne oczekiwania konsumentów.

Z drugiej strony w Avon zwracamy uwagę na to, że w mediach i przestrzeni społecznej jest wciąż mało kobiet. Chcemy to zmienić, chcemy oddać im głos. W ramach naszej nowej kampanii „Niech Cię usłyszą!” zachęcamy dziewczyny do dzielenia się swoimi inspirującymi historiami na stronie https://watchmenow.avon.com.

Dlaczego to właśnie biznes kosmetyczny Panią przyciągnął?

Biznes kosmetyczny przyciągnął mnie do siebie przede wszystkim swoją różnorodnością i dynamiką. Codziennie mogę zmierzyć się w pracy z ciekawymi wyzwaniami, dzięki czemu ciągle uczę się czegoś nowego. Dodatkowo lubię pracować w różnych miejscach na świecie i z różnymi ludźmi, którzy mnie inspirują do działania i nowych rozwiązań. Doceniam też fakt, że Avon działa na rzecz kobiet i pomaga im w różnych sferach życia – m.in. dajemy im możliwość niezależności finansowej (od początku lockdownu do końca 2020 roku, w odniesieniu do analogicznego okresu w 2019 roku, dołączyło do nas ponad 13% więcej Konsultantek), walki z przemocą domową czy rakiem piersi. Suma tych wszystkich rzeczy sprawiła, że biznes kosmetyczny jest mi szczególnie bliski.

Z jakimi stereotypami w biznesie kobiety wciąż muszą się mierzyć?

Nadal istnieją stereotypy, które są krzywdzące, i uważam, że trzeba z nimi walczyć. W świadomości społecznej kobiety nie traktują swojej kariery lub pracy tak poważnie jak mężczyźni, a zatem są postrzegane jako mniej oddane pracy. Dodatkowo nadal słyszy się, że kobieta ze względu na swoją delikatną naturę nie sprawdzi się na kierowniczym stanowisku. Kobiety robią jednak postępy w obalaniu uporczywych mitów. Im bardziej nabierają pewności siebie i częściej podejmują nowe wyzwania, tym bardziej wszyscy widzą, na co ich naprawdę stać i staną się prawdziwymi partnerami w osiąganiu celów biznesowych i społecznych.

Trzy najważniejsze cechy, jakie przydają się w zarządzaniu firmą?

Dobrzy i wytrwali liderzy powinni posiadać umiejętność perswazji i motywacji do działań długoterminowych oraz kultywowania innowacyjnych rozwiązań wspierających nowe modele biznesowe. Liczy się także, przede wszystkim w obecnych czasach, szybkość reakcji i działania – zarządzając firmą, musimy umieć błyskawicznie i odważnie podejmować decyzje. Nie wszystkie z nich muszą być perfekcyjne od samego początku – można dopracować je z czasem.

Nie zapomnijmy również o tym, jak istotne w pracy jest utrzymanie wysokiej odpowiedzialności za wyniki przy jednoczesnym podnoszeniu satysfakcji i zaangażowania pracowników. Nie jest to łatwe, ale absolutnie możliwe. Często zapominamy, jak ważne jest pozytywne wpływanie na swoje otoczenie i odpowiednie budowanie relacji. Różne badania pokazują, że to właśnie kobiety są mistrzami tych umiejętności. To one inicjują zmiany w społeczeństwie, w pracy czy w swojej rodzinie, a także mają większe predyspozycje do tworzenia więzi międzyludzkich. Ma to teraz szczególne znaczenie.

Jakie są Pani zdaniem współczesne konsumentki? Co je inspiruje? Jak podchodzą do kwestii urody? O czym firmy kosmetyczne powinny pamiętać, kierując do nich swoją ofertę?

Współczesne konsumentki doskonale odnajdują się na rynku kosmetycznym. Wiedzą, czego chcą. Są wymagające i coraz częściej słuchają potrzeb swojej skóry. Bywa, że do zmian inspirują je inne kobiety, jednak na ostateczną decyzję ma wpływ również sama marka i to, czy jest spójna z ich wartościami. Dzisiaj klienci chcą czuć, że ich wybory zakupowe mają realny wpływ na świat. Myślę, że każda firma kosmetyczna musi obserwować to, co się dzieje na rynku, i dostosowywać się do zmieniających się potrzeb. Podczas pandemii nasza firma zauważyła np. bardzo silny trend związany z rozwojem kategorii produktów z segmentu Health&Wellness, dlatego m.in. do portfolio Avon dołączyła linia suplementów diety Liiv – pomagająca zadbać o dobre samopoczucie, lepszy sen czy nawodnienie organizmu.

# Wywiady i opinie
 reklama