3 pytania do Magdaleny Szot, PMR, o tym, w jakim momencie znajduje się rynek kosmetyczny w Polsce...

3 pytania do Magdaleny Szot, PMR, o tym, w jakim momencie znajduje się rynek kosmetyczny w Polsce...

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR w latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%.

Z czego wynikają wzrosty i jakie trendy konsumenckie są szczególnie istotne z perspektywy producentów i handlu, pytamy ekspertkę, Magdalenę Szot, Senior Retail Analyst w PMR.

Wirtualne Kosmetyki: Co jest motorem wzrostów rynku kosmetycznego: wzrost zamożności Polaków? Utrwalenie pewnych zachowań konsumenckich – czyli mówiąc najkrócej – nauczyliśmy się po pewne produkty sięgać i z nich korzystać regularnie?

Magdalena Szot: Wzrost zamożności można uznać za pierwotny czynnik. Rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie, mocno rosnące płace (wspierane przez rosnącą nierównowagę pomiędzy popytem a podażą pracy) oraz dochody ludności, jak również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne mają korzystny wpływ na optymizm gospodarstw domowych, odzwierciedlają się w ich zwiększonej skłonności do konsumpcji.

Oczywiście, dzięki wyższemu dochodowi rozporządzalnemu, chęci Polaków dbania o siebie oraz coraz większej świadomości, jak to robić, budują się nowe nawyki w codziennej pielęgnacji i tym samym zakupowe.

Co dalej z konsolidacją? Czy specyfiką polskiego rynku pozostanie to, że jest tak rozdrobniony czy też z czasem jednak przejęć i fuzji może być więcej?

Na rynku kosmetycznym faktycznie działa wielu graczy. Jednak skala ich działalności jest znacząco różna, a ci duzi wciąż umacniają swoje pozycje, czyniąc rynek coraz bardziej skonsolidowanym.

Czołowa trójka firm posiada ponad 34% udział w rynku, pierwsza dziesiątka ponad 54% natomiast 20 największych firm niecałe 65%.

Ich dalsze wzrosty udziałów niekoniecznie muszą odbywać się drogą fuzji.

Jakie trendy z perspektywy producenta warto dziś najmocniej brać pod uwagę kreując portfolio marki?

Trendy związane z ekologią, naturalnym pochodzeniem kosmetyków i przyjaznym środowisku opakowaniem z pewnością będą nadal nabierać na sile. Podobnie jak trend wybierania produktów delikatnych, niepodrażniających.

Już teraz odsetek badanych sięgających po produkty hipoalergiczne przewyższa znacząco odsetek respondentów deklarujących alergie.

Warto też oferować w swoim portfolio nowości. Niemal trzy czwarte badanych (72%) wybiera się na zakupy kosmetyczne najchętniej tam, gdzie może dostać lub obejrzeć nowości produktowe.

Polecamy również:

Rynek kosmetyczny wciąż rośnie - w 2018 wzrósł o 3,7 proc., w 2019 wartość prognozowana na ponad 24 mld zł

# Wywiady i opinie
 reklama