Marka podejmuje ekologiczne zobowiązania zarówno na poziomie globalnym, jak też lokalnym.
– Ekologia i troska o planetę to już nie tylko hasła, ale oczekiwanie konkretnych działań na rzecz środowiska. Rosnąca świadomość konsumentów przekłada się na ich przemyślane wybory, dlatego dziś wyzwania stawiane markom są bardzo wysokie. Aby im sprostać konieczne jest spełnienie wielu oczekiwań, już nie tylko w zakresie receptur czy pochodzenia składników. Użytkownicy coraz częściej stawiają na zaangażowane i aktywnie działające na rzecz środowiska firmy. Dlatego tworząc markę, kierowaliśmy się potrzebami naszych klientów, którzy chcą aktywnie wspierać ekologiczne inicjatywy i marki. Jej koncept opiera się na szczególnej trosce o środowisko naturalne, zgodnie z filozofią „Respect The Nature”, która coraz częściej staje się ważnym elementem stylu życia Polaków – mówi Jolanta Górska, Media&Communication Manager w firmie Eurus (producent marki NEBOA).
W lipcu 2023 NEBOA została oficjalnym partnerem Plastic Bank – organizacji, która wspiera ruch Social Recycling. Dzięki lokalnym społecznościom zaangażowanym w zbiórkę plastiku, odpady z tworzyw sztucznych nie trafiają do oceanu i przetwarzane są na surowiec nadający się do ponownego wykorzystania w produktach i opakowaniach. W ten sposób Plastic Bank nie tylko zatrzymuje proces powstawania plastiku oceanicznego, ale także pomaga zmniejszać ubóstwo. Wspólnie udało się już powstrzymać ponad milion plastikowych butelek przed dostaniem się do mórz i oceanów. Co taka akcja daje lokalnym społecznościom? Mieszkańcy zbierają plastikowe śmieci z plaż, brzegów rzek, dzielnic, podwórek nawet w promieniu 50 kilometrów od wybrzeży, a następnie wymieniają je w lokalnych oddziałach Plastik Banku jak walutę na realne benefity, takie jak: artykuły spożywcze, pakiety społeczne i zdrowotne czy łączność cyfrową. Ten bezpieczny i transparentny sposób na przeciwdziałanie ubóstwu przynosi realne korzyści ludziom i środowisku.
Tylko w ciągu pół roku udało się odzyskać ponad milion butelek, które nie trafiły do wody, a uzyskane w ten sposób dochody pomogły zaspokoić potrzeby 132 osób, które aktywnie zaangażowały się w zbiórkę odpadów. Zebrane surowce, których waga przekroczyła 21 tys. ton, zostały przetworzone na surowiec nadający się do ponownego wykorzystania w produktach i opakowaniach.
Wspólne plany NEBOA i Plastic Bank sięgają jednak dalej. Cel wyznaczony do końca 2024 roku obejmuje zbiórkę kolejnego miliona butelek, tak aby powstrzymać łącznie 2,2 mln sztucznych opakowań przed dostaniem się do oceanów. Uzyskane w ten sposób 44 tys. tony plastiku zostaną przetworzone i ponownie wykorzystane.
Czystość naszego morza jest dla polskiej marki szczególnie istotna. Razem z Fundacją Mare marka zaangażowała się w sprzątanie plaż, a dzięki pomocy płetwonurków – także dna morskiego. – Bałtyk to najmłodsze morze na naszej Planecie, a jednocześnie jedno z najbardziej zanieczyszczonych. Prawie 60% odpadów na bałtyckich plażach stanowią tworzywa sztuczne, co świadczy o tym, że odpowiedzialna za ten stan jest działalność człowieka. NEBOA to polska marka, dlatego kondycja Morza Bałtyckiego szczególnie ją dotyka. Stąd aktywnie uczestniczymy w akcji PODNIEŚ ŚMIEĆ DLA BAŁTYKU – wyjaśnia Jolanta Górska, NEBOA.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 50% odpadów trafiających do mórz i oceanów to jednorazowy plastik. 27% stanowią natomiast zgubione lub porzucone narzędzia połowowe, tzw. sieci widma. Z danych HELCOM wynika, że tworzywa sztuczne są najliczniejszymi odpadami znajdowanymi na wybrzeżu Morza Bałtyckiego, niezależnie od lokalizacji. Dziś już wiemy, że plastik, który raz trafił do środowiska morskiego pozostanie w nim na zawsze, o ile nie zostanie z niego intencjonalnie wyłowiony. Tworzywa sztuczne nie rozkładają się bowiem i nie znikają, a jedynie rozdrabniają się na mniejsze frakcje – tzw. mikroplastiki, a w dalszej kolejności nanoplastiki.
Najlepszym sposobem na pomoc środowisku morskiemu w kontekście zanieczyszczeń, jest rezygnacja z jednorazowego plastiku i wybieranie produktów, które można ponownie przetworzyć. Poza nieśmieceniem, co wydaje się oczywiste, warto także zwracać uwagę na czystość otoczenia. Każdy podniesiony śmieć to mały gest, lecz wykonany przez wiele osób może przynieść zaskakująco wymierne rezultaty.