LCA 2024 - 100-lecie Miraculum piękne - dziedzictwo polskiej firmy kosmetycznej

LCA 2024 - 100-lecie Miraculum piękne - dziedzictwo polskiej firmy kosmetycznej

Istnieje całkiem sporo znanych globalnie marek kosmetycznych, które mogą pochwalić się imponującym dziedzictwem. W niektórych przypadkach historia sięga nawet ponad 200 lat. W Polsce z wielu powodów, przede wszystkim wskutek burzliwej historii, nie jest to możliwe. Mamy jednak doskonale znaną firmę, która obchodzi właśnie 100 lat - Miraculum.

Wszystko zaczęło się od śmiałych idei dr. Lustra

Firma Miraculum została założona w 1924 roku przez doktora Leona Lustra. Była to jedna z pierwszych firm kosmetycznych w Polsce. Już w 1931 roku kosmetyki z krakowskiej firmy Miraculum zostały docenione w Paryżu, gdzie spółka otrzymała prestiżową nagrodę GRAND PRIX na wystawie światowej za swój produkt, jakim był puder do twarzy. Dr Leon Luster śmiało sięgał po innowacje, dzięki którym szybko i skutecznie podbił rynek kosmetyczny. Jego przedsiębiorstwo produkowało m.in. kremy depilacyjne, dezodoranty i pudry, a produkty znajdowały się w kategorii luksusowych – „krem hormonowy Miraculum” kosztował 72 zł, równowartość połowy miesięcznej pensji urzędniczej. Leon Luster wiedział też, jak ważny jest marketing – choć słowo to jeszcze nie było wówczas w użyciu. Był pierwszym przedsiębiorcą w Polsce, który wykorzystał do promowania swoich produktów znane i lubiane osobowości. Kosmetyki Miraculum promowały największe gwiazdy okresu międzywojennego w Polsce, takie jak Zofia Batycka czy Hanka Ordonówna.

Wojna przekreśla wszystko i... powojenny boom

Potem przyszedł czas wojennej zawieruchy. Okupant przeniósł przymusowo pracowników do krakowskiego Kabla, który produkował na potrzeby niemieckiego wojska. Pracownicy jednak ratowali z fabryki Miraculum, co się dało, chroniąc w ten sposób zakład przed totalną granieżą. Po II wojnie światowej Miraculum upaństwowiono. W pierwszych powojennych latach firma musiała iść z duchem socjalistycznych czasów, dlatego jednymi z pierwszych produktów, jakie zeszły z linii były, m.in. mydła, krem ochronny dla robotników i pierwszy powojenny szampon w płynie. Oferta z każdym rokiem rosła i w połowie lat 50-tych poprzedniego wieku Miraculum produkowało już coś więcej, by tylko się umyć czy smarować ręce wysuszone od cementu i cegieł podczas wielkiej powojennej odbudowy. Miraculum proponuje: mleczka do demakijażu, tusze do rzęs, płyn przeciwpotny Dorado oraz perfumy, które wnoszą trochę światowego powiewu do przaśnej PRL-owskiej rzeczywistości. Zapachy o egzotycznych nazwach Habanera, Noturno czy Jalousie przywracały wspomnienia przedwojennego luksusu... Mocny moment w firmie to rok 1971 - rozpoczęto wówczas produkcję perfum Pani Walewska. Twarzą kampanii reklamowej została Beata Tyszkiewicz. Wybór aktorki był nieprzypadkowy, bo to ona przecież zagrała w filmie "Marysia i Napoleon". W 1977 przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję kosmetyków dla mężczyzn pod marką Brutal. Kosmetyki tych marek nie tylko były szlagierami, używając ówczesnego języka, na polskim rynku, ale kochał się w nich cały blok wschodni. To właśnie Miraculum zrobił dobrą robotę przyszłym polskim eksporterom kosmetyków do Rosji, Ukrainy czy Bułgarii wypracowaną marką wysokiej jakości kosmetyków znad Wisły. Firma przeszła trudny okres wczesnego kapitalizmu, jaki rodził się w latach 90-tych. Od 1997 roku firma jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Od kilku lat, pod nowym zarządem, spółka nabiera ponownie wiatru w skrzydła.

Miraculum – tradycje i jasne patrzenie w przyszłość

Obecnie Miraculum posiada w swoim portfolio 12 marek, których produkty zaliczane są do kategorii pielęgnacji twarzy i ciała, makijażu, depilacji, a także perfumerii damskiej i męskiej. To ponad 700 różnych produktów, których koncepcja opracowywana jest przez spółkę Miraculum, a produkcja zlecana na zasadzie outsourcingu. Produkty Miraculum to nie tylko kultowa marka Pani Walewska, Być może czy Wars. Niedawno do portfolio dołączyła kolejna marka z piękną przeszłością – Prastara. Mamy także makijażowe Joko, Tanitę – markę wyspecjalizowaną w produktach do depilacji, klasyka w produktach do golenia – Lidera czy perfumeryjną markę premium - Chopin. Kosmetyki od bardzo ekonomicznych po droższe. Niezależnie jednak czy mówimy o markach z długą tradycją czy trochę nowszych –  dziś są to po prostu bardzo dobre produkty, których składy bazują na nowatorskich składnikach i tworzone z uwzględnieniem światowych trendów pojawiających się w przemyśle kosmetycznym. Przedstawiciele firmy podkreślają, że jednym z głównych celów jest odbudowanie wiodącej pozycji Miraculum na rodzimym rynku kosmetycznym. Sławomir Ziemski, prezes zarządu mówi: „Od momentu założenia w 1924 roku, Miraculum kieruje się pasją, innowacyjnością i troską o piękno oraz zdrowie skóry. Jubileusz najstarszej polskiej firmy kosmetycznej to wyjątkowa okazja do spojrzenia z dumą w przeszłość, celebracji dotychczasowych osiągnięć oraz nakreślenia inspirujących planów na przyszłość.”

Dumne dziedzictwo

W tym jubileuszowym roku Miraculum stało się patronem projektu „Czułe Struny”. Jest to projekt muzyczny, który polega na opracowaniu dzieł Fryderyka Chopina w niespotykanej dotąd formie utworów symfonicznych ze specjalnie stworzonymi tekstami. Jednocześnie, dzięki umowie z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, firma posiada wyłączną licencję na wykorzystywanie nazwiska Fryderyka Chopina w kosmetykach. Prezes Sławomir Ziemski podkreśla: „Marka od samego początku istnienia jest nieodłącznym elementem polskiej kultury muzycznej, reprezentując pasję, zaangażowanie i piękno, które nierozerwalnie są związane z twórczością Fryderyka Chopina. W ramach tej relacji, spółka Miraculum jest dumna z faktu, że jest częścią tak wyjątkowych wydarzeń jak Międzynarodowe Konkursy Chopinowskie, festiwale Chopin i Jego Europa czy Szalone Dni Muzyki.”

OPINIA JURY:
Na całym świecie to, co ma historyczną wartość, traktowane jest z szacunkiem i zaufaniem. Firmy kosmetyczne, takie jak Nivea, Pond's, L'Oréal Paris, Kiehl's, Shiseido z dumą podkreślają swoje tradycje i korzenie. Warto więc być dumnym z polskich firm, które przez dekady dbały o piękno Polek i Polaków. 100 lat na polskim rynku kosmetycznym robi wrażenie. Historia Miraculum to także historia Polski w pigułce. Od powstawania polskich firm po odzyskaniu niepodległości, przez wojenną burzę, która niszczyła te młode wówczas przedsiębiorstwa. Jeśli po wojnie pojawiało się światło nadziei, to gasiła ją nacjonalizację przemysłu. Kiedy w czasach PRL-u Polska stała się kosmetycznym zagłębiem tej części Europy, to wyzwania wolnego rynku po 1989 roku, sprawiły, że wiele firm znalazło się na zakręcie. I tak dochodzimy do współczesnego, niezwykle konkurencyjnego rynku, ale z konsumentem, który ma znów przekonanie do polskich marek. Firmie nie tylko udało się przetrwać, ale wciąż rozwijać, wchodzić na kolejne rynki, "odmładzać" portfolio, by trafiać do coraz młodszych pokoleń. Przekonywać, że tradycja nie wyklucza nowoczesności. Stuletnia Miraculum zasługuje na nasze serce! Życzymy sukcesów na kolejne dekady. Niech się tylko pięknie dzieje!


Materiał powstał we współpracy z laureatem konkursu Love Cosmetics Awards - firmą Miraculum.
# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama