LCA 2022 - Successful Family Business - OCEANIC

LCA 2022 - Successful Family Business - OCEANIC

40 lat razem. W życiu i w biznesie.

Dorota i Wojciech Soszyński, właściciele firmy OCEANIC, są przykładem, że wierność wyznawanym wartościom, konsekwencja, ambicja i nieustanna praca nad rozwojem firmy są tym, co buduje silne, rodzime przedsiębiorstwo. I spaja rodzinę, bo firma jest przecież częścią rodzinnej historii.

Nie byłoby jednak tej historii bez Zenona I. Soszyńskiego – człowieka, którego życie było niezwykle barwne, ale też naznaczone trudną historią naszego kraju (okupacja, komunistyczna nacjonalizacja majątków). Po wielu latach na emigracji, przedsiębiorca założył w Polsce firmę polonijną, rozpoczynając budowę prywatnego imperium w ponurej PRL-owskiej rzeczywistości. Kiedy Soszyński senior zamykał polski rozdział raz na zawsze, Dorota i Wojciech podjęli życiową decyzję, że przejmą firmę. Włożyli w nią całe serce, kompetencje, osobiste zaangażowanie. 

Wrażliwi na wrażliwość

Dorota i Wojciech Soszyński od samego początku tworzyli firmę, która miała być nowatorska i spójna. Nie było więc żadnej przypadkowości w tym, co stało się specjalizacją OCEANIC. Uważnie przyglądali się, jak prowadzone są zachodnie marki kosmetyczne. Wiedzieli, że dobry brand musi mieć swój wyróżnik. Do tego marka powinna współgrać z jakimś większym trendem. Zaintrygowało ich, jak wielu ludzi ma skórę wrażliwą lub alergiczną. Coraz częściej czytali o tym w fachowej prasie medycznej, rozmawiali na ten temat z lekarzami dermatologami, wsłuchiwali się w to, co mówią osoby dotknięte tym problemem... Wiedzieli, że tkwi w tym potencjał, który może być ich siłą. To stało się pomysłem na stworzenie marki AA (od słowa antyalergiczne). Oczywiście kosmetyki dopasowane do potrzeb skóry wrażliwej i alergicznej wymagają niezwykłej precyzji w opracowaniu receptur, wnikliwych badań klinicznych. Soszyńscy byli zgodni, że chcą stworzyć nową jakość. Bez kompromisów.

Kwestia zaufania

W 1982 roku firma wprowadziła do sprzedaży słynny „pomarańczowy krem”, czyli pierwszy krem marki AA Cera Wrażliwa do pielęgnacji skóry wrażliwej. Produkt przyniósł oszałamiający sukces, jego sprzedaż ruszyła w setkach tysięcy sztuk. Tym samym marka stała się pionierem w udostępnianiu światowych trendów kobietom w Polsce. Dziś hipoalergiczny krem AA Cera Wrażliwa jest uznawana za produkt kultowy, który od czterech dekad cieszy się zaufaniem milionów kobiet jako remedium na cerę wrażliwą. To precyzyjne sprofilowanie marki okazało się niezwykle ważne w momencie, kiedy polski rynek stał się znacząco bardziej konkurencyjny. OCEANIC konkurował już nie tylko z innymi polskimi firmami, ale z zachodnimi koncernami, które masowo weszły na rynek po roku 1989. OCEANIC miał jednak markę, która cieszyła się popularnością i zaufaniem konsumentów. To było bezcenne.

Czas inwestycji

Właściciele firmy zdawali sobie jednak sprawę, że czasy się zmieniają. Wolny rynek oznaczał dla klientów coraz szerszą ofertę kosmetyczną. Dla Soszyńskich to nie był problem – przeciwnie – właśnie tak postrzegali biznesową normalność. Konkurencja wzmaga kreatywność, podnosi poprzeczkę. Oczywiście wymagało to odważnego wejścia w tę nową rzeczywistość. Twórcy marki AA zawsze do biznesu podchodzili perspektywicznie. Krótkoterminowe cele były częścią szerszego planu. Zdawali sobie sprawę, że rozwój firmy wymaga nakładów. Soszyńscy zainwestowali znaczące środki w budowę supernowoczesnego zakładu produkcyjnego w Trąbkach Małych (woj. pomorskie). Dziś to jedna z najnowocześniejszych fabryk kosmetyków i farmaceutyków w tej części Europy. O najwyższej jakości kosmetyków tam produkowanych świadczą liczne certyfikaty, wśród nich GMP kosmetyczne i farmaceutyczne czy produkcja zgodnie z normami ECOCERT Greenlife S.A.S. dotyczącymi kosmetyków naturalnych i organicznych. Wejście Polski do Unii Europejskiej ułatwiało też polskim producentom odważniejsze wychodzenie na rynki zagraniczne. To był kolejny super ważny biznesowo ruch, ale też – coś za coś - działania eksportowe wymagały zaangażowania, czasu na budowanie relacji z partnerami na całym świecie i kapitału, by ten proces mógł nabrać odpowiedniej skali. Obecnie kosmetyki z portfolio OCEANIC dostępne są na 45 rynkach całego świata!

Rodzime firmy są siłą polskiej gospodarki

OCEANIC jest dużym pracodawcą. Firma zatrudnia ponad 400 osób w swojej podsopockiej fabryce i biurach – sopockim i warszawskim. Wiele osób wiąże się z firmą na dłużej, zdobywając tu swoje pierwsze zawodowe doświadczenia i rozwijając kompetencje o kolejne umiejętności i obszary. Firma przyciąga też najlepszych specjalistów z rynku, a wielu z nich podkreśla, że to właśnie tutaj mogli prawdziwie rozwinąć skrzydła.

Właścicielom od zawsze zależało, by nie tylko ich produkty miały wyrobioną mocną markę, ale by marką samą w sobie stały się polskie kosmetyki. To się udało, przede wszystkim dzięki samym przedsiębiorcom z sektora kosmetycznego. Branża jest mocno skonsolidowana w organizacjach branżowych. To pozwalało w rozmowach z regulatorem mówić wspólnym, mocnym głosem. Małżeństwo Soszyńskich od zawsze mocno angażowało się w działania podejmowane przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, największą organizację branży kosmetycznej. Kwestie konkurencji pozostawiono na drogeryjnych półkach, w sprawach istotnych dla całej branży porozumienie ponad podziałami było ważniejsze.

Warto też dodać, że właściciele OCEANIC są prywatnie osobami, którzy mimo biznesowych sukcesów nie stracili empatii. Są wrażliwi na ludzką krzywdę i nieszczęścia. Wspierają rozmaite fundacje i oddolne inicjatywy, wychodząc z założenia, że tak po prostu trzeba.

Zawsze do przodu

Podział ról między właścicielami jest czytelny: Wojciech odpowiada w OCEANIC za część biznesową, Dorota – kreatywną. Mają świetne wyczucie rynku, konsumenckich potrzeb, estetyki, zmian społecznych. Dlatego, mimo niezwykłej konkurencyjności sektora, firma od lat znajduje się w czołówce największych polskich producentów kosmetyków.

Soszyńscy wiedzą, że biznes wymaga zawsze patrzenia naprzód. To, co się wydarzyło, jest już historią. Dziedzictwem marki. Jednak nie można tu się zatrzymać. Trzeba wciąż trzymać rękę na pulsie trendów, społecznych zmian, nieustannie podążać za konsumentem. Dziś OCEANIC to nie tylko flagowa marka AA. Portfolio jest szersze, by optymalnie wpisywać się w różne potrzeby i oczekiwania klientów:

  • AA Wings of Color – hipoalergiczne i wegańskie kosmetyki do makijażu testowane klinicznie wśród alergików.
  • Oillan – hipoalergiczne emolienty o unikalnym profilu bezpieczeństwa dla skóry niemowląt i dzieci oraz bardzo suchej skóry dotkniętej schorzeniami dermatologicznymi (m.in. AZS, egzema, łuszczyca).
  • Long4Lashes – marka bestsellerowej odżywki stymulującej wzrost rzęs.
  • Lift4Skin – zaawansowany technologicznie program pielęgnacji o wysokiej skuteczności działania.
  • Aquaselin – seria produktów do mycia i dezynfekcji o działaniu antybakteryjnym.
  • L’Biotica – program pielęgnacji twarzy i ciała oparty o starannie wyselekcjonowane komponenty.
  • Biovax – zaawansowany program pielęgnacji włosów.

Firma świadczy także usługi private label, które są skierowane do liderów rynku detalicznego zarówno w Europie, jak i na świecie.

Komentarz Jury:

Małżeństwo Doroty i Wojciecha Soszyńskich pielęgnuje rodzinne tradycje kosmetyczne. Mają wpojoną wysoką etykę pracy. Kochają to, co robią. Świat piękna jest ich światem. Cieszą się sukcesami, ale też bez dramatów przyjmują niepowodzenia, które czasem w biznesie się przytrafiają. Traktują je jak cenne lekcje, by dwa razy nie popełniać tych samych błędów. Potrafią zadbać też o work-life balance, co jest ważne, by nie dać się zawodowemu wypaleniu. 40-lecie firmy stało się przyczynkiem do nowej kampanii pod hasłem #jestemwrażliwAA, mającej na celu zarówno odświeżenie wizerunku marki jak i rozszerzenie flagowej gamy AA Cera Wrażliwa. To będzie nowe zdefiniowanie wrażliwości, przystające do współczesnych czasów. Bo mimo pięknej historii, która stoi za OCEANIC, Dorota i Wojciech zawsze z nadzieją patrzą w przyszłość. Wiedzą, że ta zależy od tego, co tu i teraz. Podejmowanych decyzji, działań i zobowiązań. Życzymy więc kolejnych pięknych jubileuszy!

# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama