Katar, Tajwan, Cypr, Holandia, Grecja czy USA to tylko nieliczne z krajów, w których dostępne są jej produkty, a do tej listy wciąż dochodzą kolejne.
W ciągu 5 lat od 2015 do 2020 r. obrót w eksporcie wzrósł o 378%, a jego udział w obrocie całej firmy z niecałych 12% w 2015 r. do prawie 28% w 2020 r. Dotychczasowe dane za obecny rok wskazują, że już ponad 1/3 sprzedaży pochodzi z eksportu.
Uważność pod wieloma względami, także kulturowymi, w budowaniu marki za granicą. Zaufanie do lokalnych dystrybutorów i stawianie na partnerskie relacje. Otwartość na zmiany, na które mogą wpływać lokalne wymagania, gusta czy normy społeczne. Ścisłe przestrzeganie przepisów regulujących rynek kosmetyczny w każdym z krajów, w których firma jest obecna. To tylko część zasad, które są ważne dla każdego ambitnego eksportera.
- Oczywiście nie ustajemy w zwiększeniu dystrybucji w naszym kraju, natomiast jesteśmy dumni z tego, że jako polska, rodzinna firma cały czas poszerzamy naszą dostępność o kolejne rynki i nie zamierzamy z tego rezygnować – komentuje Tomasz Topolski, członek zarządu Elfa Pharm Polska.
Podobnie jak w przypadku wielu innych polskich eksporterów dla Elfa Pharm Polska najbardziej perspektywiczne rynki to zarówno Bliski jak i Daleki Wschód, gdzie jest wciąż bardzo duży potencjał na dalsze wzrosty sprzedaży. Ciekawe wydają się też rynki Ameryki Łacińskiej – tam jeszcze firma nie sprzedaje, ale uważnie analizuje możliwości wejścia w najbliższym czasie.
Jak na sytuację eksportu wpłynął Covid-19? Tomasz Topolski podkreśla, że przede wszystkim to nie był czas na panikę. - Musieliśmy zapewniać dostępność produktów odkażających, wspierać naszych dystrybutorów za granicą w maksymalnym wykorzystaniu on-line jako formy sprzedaży. W okresie niepewności (również ekonomicznej) zauważyliśmy jeszcze większy popyt na tańsze produkty do pielęgnacji skóry czy włosów praktycznie na wszystkich rynkach. Na pewno wynika to z obawy wielu ludzi o swoje miejsca pracy i zarobki – zauważa Topolski.
Elfa Pharm Polska konsekwentnie inwestuje w eksport, zdając sobie sprawę, że dywersyfikacja przychodów zapewnia firmie większą stabilizację i odporność na ewentualne kryzysy. Firma od zawsze stawia na zróżnicowane portfolio, dopasowane do oczekiwań i preferencji lokalnych odbiorców. Ważne są dla niej bliskie i partnerskie relacje z dystrybutorami, którzy najlepiej znają specyfikę swojego rynku, dlatego chętnie wspiera ich działania sprzedażowe i marketingowe.