Wyzwania logistyczne w branży kosmetycznej w kanale e-commerce

Wyzwania logistyczne w branży kosmetycznej w kanale e-commerce

W ostatnich latach widzimy ożywiony ruch sprzedaży w kanale online. Nie bez znaczenia ma tu pandemia, która wpłynęła na zachowanie kupujących.

Obawa przed przebywaniem w dużych skupiskach ludzi, a także wprowadzony lockdown spowodowały, iż klienci w większym stopniu zaczęli wybierać ofertę e-sklepów.

Wraz ze zwiększoną ilością zamówień internetowych pojawiło się kolejne wyzwanie – jak sprawnie i bezbłędnie obsłużyć zlecenia od strony logistycznej? Należy wziąć pod uwagę, iż branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej wymagających kategorii ze względu na wysokie oczekiwania klientów, jak również samą specyfikę produktów.

Przyjęcie i magazynowanie towaru

Poziom skomplikowania obsługi logistycznej w dużej mierze zależy od asortymentu. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej umieszczanie daty przydatności produktów kosmetycznych jest obowiązkiem producenta. Zatem firmy logistyczne, według wymagań swoich klientów często zobowiązana są do zarządzania datą ważności obsługiwanego towaru. W tym przypadku stosowana jest zasada FEFO (first expired, first out), czyli produkty najstarsze powinny opuszczać magazyn jako pierwsze.

Kolejną kwestią jest proces zarządzania partią produktów, rozumianą jako oznaczenie w postaci kodu, który określa miejsce oraz czas wyprodukowania towaru. Jest to istotny proces w przypadku pojawienia się problemów z danym produktem. W ten sposób firmy są w stanie zidentyfikować np. kosmetyki z tej samej partii i np. zatrzymać ich sprzedaż lub nawet wycofać z rynku.

Przechodząc do składowania towaru należy pamiętać, że w branży drogeryjnej występują produkty łatwopalne oraz aerozole. W przypadku magazynowania towarów niebezpiecznych należy wyodrębnić specjalne miejsce zwane bunkrem do składowania ADR-ów.

Pakowanie kosmetyków

Ceny produktów beauty wahają się od kilkunastu złotych, do kilkuset, a nawet kilku tysięcy. Klienci, szczególnie produktów premium oczekują, iż ich zamówienie będzie wyjątkowe. Pierwsze wrażenie, czyli moment w którym rozpakowujemy paczkę ma ogromne znaczenie. Elegancko spakowanie zlecenie pozwala budować lojalność wśród klientów oraz wyróżnić się na rynku. Bardzo często przy pakowaniu kosmetyków korzysta się z usług dodatkowych tzw. VAS. Do najczęstszych w branży kosmetycznej należą: pakowanie na prezent, owijanie produktów w papier ozdobny, tworzenie zestawów, czy dodawanie do paczki próbek kosmetyków, ulotek oraz dokumentu sprzedaży.

Należy pamiętać, iż produkty kosmetyczne podatne są na uszkodzenia, zatem paczki powinny być zapakowane w odpowiedni sposób, żeby produkty nienaruszone dotarły do klienta końcowego.

Obsługa zwrotów

Branża beauty jest również specyficzna w temacie zwracania towarów zamówionych w kanale e-commerce. O ile, zgodnie z obowiązującym prawem, e-sklep w ciągu 14 dni powinien taki zwrot przyjąć, to obowiązują od tej reguły również wyjątki. Sklepy internetowe nie mają obowiązku przyjąć np. otwartego kremu ze względu na niespełnione oczekiwania klienta. W przypadku problemów z danym towarem klient może złożyć jednak reklamację, która jednak rozpatrywana jest w odrębny sposób.

Jak widać, logistyka produktów kosmetycznych wymaga poświęcenia więcej uwagi niż w przypadku innych branż. W przypadku pojawiającej się coraz większej liczby wyzwań z obsługą zleceń w sklepie internetowym, warto poznać ofertę doświadczonego operatora logistycznego, jak Arvato Supply Chain Solutions.

artykuł sponsorowany
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager