Laboratorium Kosmetyczne AVA to jedna z najstarszych polskich, prywatnych firm kosmetycznych. W tym roku firma obchodzi jubileusz 60-lecia. Firmie od początku istnienia przyświeca hasło: „W zgodzie z naturą”. Firma stawiała na ekologiczne rozwiązania na długo zanim naturalność stała się wiodącym kosmetycznym trendem. Zamiłowanie do natury jest po prostu w DNA tej marki.
AVA została założona przez farmaceutkę Irenę Dysput, pasjonatkę naturalnej pielęgnacji. Na początku w ofercie pojawiły się tylko trzy kosmetyki, w tym obecny do dzisiaj – i to w niezmienionej formule (!) - krem AVA-Mustela. Niewielki biznes prywatny w czasach poprzedniej epoki był prawdziwym wyzwaniem organizacyjnym, ale dzięki zapałowi jego twórców przedsiębiorstwo sukcesywnie się rozwijało. Polki szybko polubiły kosmetykki, ale marka popularność zdobyła także za naszą wschodnią granicą, gdzie produkty Avy sprzedawano w sieci polskich sklepów Wanda. To był zresztą okres, który utrwalił w świadomości tamtejszych klientek przekonanie, że najlepsze kosmetyki pochodzą z Polski. W 1987 r. prowadzenie firmy przejęła córka założycielki - Larysa Dysput, która zdecydowała, że to, co jest fundamanetalną wartością firmy – czyli naturalność produktów – będzie wciąż głównym kierunkiem rozwoju marki.
To się zdecydowanie udało. Mimo, że wciąż byliśmy jeszcze daleko od kosmetycznego boomu, sporo klientek już wtedy poszukiwało kosmetyków, które z natury czerpią to, co w niej najlepsze. Właścicielka firmy daleka była zresztą od pustych deklaracji. AVA była pierwszą polską marką z certyfikatem ECOCERT, przyznanym w roku 2008.
Firma sukcesywnie zwiększała sprzedaż, wchodząc do kolejnych wiodących sieci handlowych. Coraz silniejszym filarem biznesu w latach dwutysięcznych stawał się także eksport. W 2014 toku w ramach struktury firmy wyodrębiono spółkę AVA Lab, odpowiedzialną za produkcję private label.
Podstawę receptur kosmetyków AVA stanowią organiczne i naturalne surowce roślinne i olejki. Dla właścicieli ważne jest, by pochodziły one z plantacji monitorowanych, tak aby cały proces produkcji – już od pierwszego ogniwa pozyskiwania surowców – odbywał się z troską o środowisko naturalne. Etyka i odpowiedzialność producenta to również troska o współpracę z dostawcami, którzy nie tylko przestrzegają zasad zrównoważonej produkcji, ale również dbają o respektowanie praw człowieka i zasad fair-trade.
Naturalność dotyczy nie tylko formuł produktów, ale również ich opakowań – zaakceptowanych przez Ecocert i wpisujących się w trend zero-waste.
Oprócz naturalności, wyróżnikiem marki są hypoalergiczne formuły. Produkty tworzone są przez doświadczonych specjalistów. Bazują na autorskich formulacjach, a niektóre linie tworzone są we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi. Marka zdecydowanie chce wykorzystywać to, co najlepsze w naturze, ale łączyć to z możliwościami współczesnej biotechnologii, gwarantującej wysoką skuteczność i przyjemność stosowania produktów. Obecnie w ofercie marki jest wyjątkowo szeroka gama produktów (dostępne w drogeriach stacjonarnych i online, m. in. na https://horex.pl/ava.html). Nie oznacza to jednak przesadnego nakręcenia karuzeli nowości. W tej kwestii zdecydowanie AVA stawia na jakość, nie ilość.
W 2021 roku firma przeniosła się do nowej siedziby. To kompletnie nowo wybudowany, nowoczesny obiekt w miejscowości Całowanie. Laboratorium ma teraz możliwość zwiększenia mocy w zakresie produkcji kosmetyków na rynek krajowy, zagraniczny oraz rozwijanie i zwiększanie produkcji marek własnych.
Nowa siedziba to również najnowszej generacji laboratoria, zaplecze magazynowe i przestrzenne, nowoczesne biura.
Laboratorium Kosmetycznego AVA po kilku latach badań i pracy nad nowymi technologiami, we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi, stworzyła innowacyjną, przełomową linię kosmetyków Botanical HiTech. Są to wyjątkowe produkty do pielęgnacji twarzy, które zawierają do 98% składników pochodzenia naturalnego. W skład linii wchodzą: liftingujący krem do twarzy na dzień, odmładzający krem do twarzy na noc, korektor zmarszczek, regenerujące serum modelujące owal twarzy oraz krem pod oczy. Linię uzupełnia duet do demakijażu: skutecznie oczyszczające mleczko i odświeżający toni
Linia Botanical HiTech to pielęgnacja odmładzająca i liftingująca – spowalnia pojawienie się oznak starzenia, wykazuje skuteczne działanie przeciwzmarszczkowe i silnie regenerujące.
Seria powstała w oparciu o trzy innowacyjne rozwiązania. Dla większej trwałości i dłuższego działania składników zrezygnowano z powszechnie stosowanej dwufazowej emulsji (oleju i wody) i sięgnięto po rewolucyjną emulsję wielokrotną w-o-w (woda-olej-woda). Dzięki temu Botanical HiTech działa skuteczniej nawet na najbardziej wymagającej skórze.
Lepsze wnikanie emulsji do głębszych warstw naskórka to zasługa mikronizacji ekstraktów, czyli maksymalnego zmniejszenia cząsteczek do wielkości mierzonych w mikrometrach. Tajną bronią całej serii jest naturalna taksyfolina – jeden z najsilniejszych antyoksydantów, pozyskiwany z rośliny Centaurea Balsamita hodowanej na poletkach badawczych z zachowaniem ekologicznych standardów (nowość w branży kosmetycznej). Z witaminą C i resweratrolem tworzy silny, antyoksydacyjny kompleks, skutecznie wymiata wolne rodniki, działa odmładzająco i liftingująco. Wspomaga procesy przeciwstarzeniowe.
Zawartość unikalnych składników – m.in. kompleksu śnieżnej algi, zielonego kawioru i aloesu – zapewnia silne nawilżenie i odżywienie skóry. Produkty nadają się dla każdego rodzaju cery. Dzięki lekkiej konsystencji nie obciążają skóry i idealnie sprawdzą się pod makijaż. Innowacyjna receptura przełożyła się na nietypową konsystencję, dlatego kluczowe jest wklepywanie produktów, a nie rozcieranie podczas aplikacji.