Henkel przedstawił wyniki za 2024 i prognozy na rok 2025

Henkel przedstawił wyniki za 2024 i prognozy na rok 2025

- Rok obrotowy 2024 był kolejnym okresem znaczących wyzwań i niepewności gospodarczej. Mimo to konsekwentnie rozwijaliśmy Henkla w minionym roku i osiągnęliśmy, a nawet przekroczyliśmy, ważne kamienie milowe. Bardzo dobre wyniki za 2024 rok potwierdzają skuteczną realizację naszej Strategii Ukierunkowanego Wzrostu – powiedział Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel. 

- W 2024 roku osiągnęliśmy dobry wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym i znacząco poprawiliśmy rentowność – z wyjątkowym wzrostem marży o 2,4 punktu procentowego, wspartym doskonałym rozwojem marży brutto, oraz nadzwyczajnym wzrostem zysku na akcję uprzywilejowaną o 25%. Kluczowym czynnikiem poprawy wyników było ukierunkowane zwiększanie wartości naszych produktów dla klientów i konsumentów. Dodatkowo do tych świetnych wyników przyczyniły się oszczędności wynikające z integracji Consumer Brands oraz zapowiedziane działania optymalizujące portfolio - informuje prezes Henkla. - Jednocześnie bardzo ważne było konsekwentne inwestowanie w nasze biznesy i przyszły wzrost – na przykład poprzez zwiększone działania marketingowe w segmencie konsumenckim i udane innowacje w obu jednostkach biznesowych. Chcemy, aby nasi akcjonariusze uczestniczyli w sukcesie firmy. Dlatego zaproponujemy na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy dwucyfrową podwyżkę dywidendy. Podjęliśmy również decyzję o nowym programie skupu akcji o wartości do 1 miliarda euro – dodaje Carsten Knobel.

- Wyniki minionego roku są wyraźnym dowodem na to, że transformacja Henkla przebiega pomyślnie i dzięki naszej strategicznej agendzie ukierunkowanego wzrostu jesteśmy na właściwej drodze, aby jak najlepiej przygotować firmę na przyszłość – podsumował Carsten Knobel.

Prognozy na 2025 rok

Po umiarkowanej dynamice wzrostu w 2024 roku, przewiduje się, że globalna gospodarka ponownie odnotuje umiarkowany wzrost w 2025 roku. Zakłada się umiarkowany wzrost zarówno popytu przemysłowego, jak i konsumenckiego w kluczowych obszarach działalności Henkla związanych z dobrami konsumpcyjnymi. Ponadto, według aktualnych szacunków, globalna inflacja w roku obrotowym 2025 będzie nadal spadać w porównaniu z poprzednimi latami, a stopy procentowe również powinny ulec obniżeniu.

W odniesieniu do cen materiałów bezpośrednich, Henkel spodziewa się wzrostu w przedziale od niskiego do średniego jednocyfrowego poziomu w porównaniu ze średnią roczną z 2024 roku. Wpływ przeliczenia sprzedaży w walutach obcych powinien być neutralny lub ujemny na poziomie niskiego jednocyfrowego procentu.

Ponadto oczekuje się, że zmienność i niepewność w zakresie ogólnej sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej pozostaną wysokie przez cały rok.

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, Henkel spodziewa się osiągnąć w roku obrotowym 2025 wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w przedziale od 1,5% do 3,5%. Dla sektora biznesowego Adhesive Technologies oczekiwany jest wzrost organiczny między 2,0% a 4,0%, a dla Consumer Brands między 1,0% a 3,0%. Skorygowana rentowność sprzedaży (skorygowana marża EBIT) powinna osiągnąć poziom 14,0-15,5%. Dla sektora Adhesive Technologies oczekiwana skorygowana rentowność sprzedaży wynosi 16,0-17,5%, a dla Consumer Brands 13,5-15,0%.

Spodziewany jest przy tym wolniejszy start roku. Jednak oczekuje się, że organiczny wzrost sprzedaży przyspieszy w ciągu roku, prowadząc do silniejszej drugiej połowy roku obrotowego 2025 w porównaniu z pierwszą połową. Dotyczy to obu sektorów biznesowych. Przyczynami są obecnie wymagające otoczenie przemysłowe oraz spowolniony wzrost rynku i nastrojów konsumenckich na niektórych rynkach, szczególnie w Ameryce Północnej.

W sektorze Consumer Brands należy wziąć pod uwagę wysoką bazę wzrostu sprzedaży organicznej z poprzedniego roku, szczególnie ze względu na wprowadzenie istotnych innowacyjnych produktów w pierwszej połowie 2024 roku. W 2025 roku wprowadzanie innowacji będzie bardziej skoncentrowane w drugiej połowie roku. Ponadto, jednorazowe kwestie operacyjne w łańcuchu dostaw związane z finalizacją podejścia 1-1-1 oraz harmonogram promocji przyczynią się również do tego, że organiczny wzrost sprzedaży i wolumeny w pierwszym kwartale będą niższe niż w roku poprzednim. W pierwszym kwartale oczekuje się organicznego wzrostu sprzedaży między -2% a -4%, przy jednoczesnym pozytywnym wpłynie cen. W całym roku 2025 oczekuje się ogólnie dodatniego organicznego wzrostu sprzedaży, napędzanego zarówno przez wolumen, jak i ceny.

W całym 2025 roku oczekuje się dalszej poprawy marży, a tym samym rentowności w porównaniu z rokiem poprzednim, zarówno dla obu sektorów biznesowych, jak i całej Grupy. Rozwój w pierwszych dwóch miesiącach roku obrotowego 2025 pokazuje, że Henkel i oba sektory biznesowe są na dobrej drodze.

Wyniki sprzedaży i zyski Grupy w roku obrotowym 2024

Przychody ze sprzedaży Grupy Henkel osiągnęły w roku obrotowym 2024 poziom 21 586 mln euro, co oznacza wzrost nominalny o 0,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Różnice kursowe miały negatywny wpływ na sprzedaż w wysokości -1,8%. Po ich uwzględnieniu wzrost sprzedaży wyniósł 2,1%. Transakcje przejęć i zbycia aktywów miały nieznacznie negatywny wpływ na sprzedaż w wysokości -0,4%, co wynikało głównie ze zbycia naszej działalności w Rosji w 2023 roku. Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, tj. skorygowany o różnice kursowe oraz transakcje przejęć i zbycia aktywów, wykazał dobrą dynamikę na poziomie 2,6%. Było to wynikiem zarówno dobrego rozwoju cen, jak i pozytywnej dynamiki wolumenów.

Sektor biznesowy Adhesive Technologies osiągnął dobry wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,4%, napędzany szczególnie przez obszar Mobility & Electronics. Sektor Consumer Brands osiągnął silny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 3,0%, głównie dzięki obszarowi Hair.

  • Skorygowany zysk operacyjny (skorygowany EBIT) wzrósł znacząco o 20,9% do 3 089 mln euro (rok poprzedni: 2 556 mln euro).
  • Skorygowana rentowność sprzedaży (skorygowana marża EBIT) w roku obrotowym 2024 była również znacząco wyższa rok do roku i wyniosła 14,3% (2023: 11,9%).
  • Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł znacząco o 23,2% do 5,36 euro (rok poprzedni: 4,35 euro). Przy stałych kursach wymiany skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 25,1%.
  • Wskaźnik kapitału obrotowego netto w relacji do przychodów ze sprzedaży wyniósł 3,0%, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (2023: 2,6%).
  • Wolne przepływy pieniężne wyniosły 2 362 mln euro, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem poprzednim (2023: 2 603 mln euro), na który pozytywnie wpłynęła normalizacja kapitału obrotowego netto.
  • Pozycja finansowa netto wyniosła -93 mln euro i była nieznacznie niższa niż w roku poprzednim, głównie ze względu na płatności związane z przejęciami (31 grudnia 2023: 12 mln euro).

Wyniki sektora konsumenckiego

Przychody ze sprzedaży w sektorze Consumer Brands wyniosły w roku sprawozdawczym 10 467 mln euro, co oznacza spadek o -0,9% w ujęciu nominalnym w porównaniu z rokiem poprzednim. Różnice kursowe obniżyły sprzedaż o -1,8%. Transakcje przejęć i zbycia aktywów miały również negatywny wpływ na sprzedaż w wysokości -2,0%, głównie w związku ze zbyciem działalności w Rosji w kwietniu 2023 roku. W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła o 3,0%, napędzana przede wszystkim bardzo silnym rozwojem cen. Jednocześnie wolumeny spadły, głównie z powodu trwających działań optymalizujących portfolio. Skorygowany zysk operacyjny wyniósł 1 419 mln euro, znacznie powyżej poziomu z roku poprzedniego (1 115 mln euro). Skorygowana rentowność sprzedaży osiągnęła poziom 13,6%, co oznacza znaczący wzrost o 300 punktów bazowych w porównaniu z rokiem poprzednim.

Znaczący postęp w transformacji

W ciągu ostatnich lat Henkel przeszedł głębokie zmiany w wielu obszarach i konsekwentnie realizował swoją Strategię Ukierunkowanego Wzrostu. Kluczowymi czynnikami długoterminowego i zrównoważonego sukcesu są gotowość i determinacja do ciągłej transformacji. Celem jest trwała poprawa wyników. Aby to osiągnąć, firma musi stale się zmieniać i rozwijać. I dzieje się to we wszystkich obszarach działalności.

Consumer Brands: Połączenie postępuje szybciej niż planowano

Prawdopodobnie najistotniejszą zmianą w ostatnich latach w historii Henkla jest połączenie działów dóbr konsumpcyjnych w jeden sektor biznesowy Consumer Brands, które zostało ogłoszone na początku 2022 roku. Od tego czasu wiele się wydarzyło. Ta jednostka biznesowa działa w nowej strukturze od początku 2023 roku, a pozytywne efekty były widoczne już w tym samym roku. W minionym roku obrotowym 2024 stało się oczywiste, że nasza decyzja o połączeniu wcześniej oddzielnych działów dóbr konsumpcyjnych w jedną platformę była słuszna.

Integracja sektora Consumer Brands postępuje znacznie szybciej niż pierwotnie planowano: zarówno w zakresie integracji zespołów, restrukturyzacji portfolio, jak i osiągania synergii. Pierwsza faza integracji, która obejmowała głównie połączenie zespołów sprzedaży i marketingu, została zakończona w 2024 roku. W drugiej fazie, trwającej od 2023 roku, pełne oszczędności kosztów wynikające z usprawnienia łańcucha dostaw, tj. sieci produkcyjnych i łańcuchów dostaw, mają zostać osiągnięte do końca 2025 roku.

Jednocześnie sektor Consumer Brands konsekwentnie koncentruje się na silnych markach i działaniach o wysokich marżach brutto oraz wiodących pozycjach na rynkach i w kategoriach. Pozytywne efekty koncentracji na silnych markach wzrostowych i wysokomarżowych działaniach przynoszą rezultaty: dziesięć najważniejszych marek w ramach Consumer Brands, które odpowiadały za ponad połowę przychodów w 2024 roku, osiągnęło bardzo silny wzrost organiczny wraz z pozytywnym wzrostem wolumenów.

Dalsze postępy we wszystkich priorytetach strategicznych

W wymagającym otoczeniu makroekonomicznym i geopolitycznym Henkel konsekwentnie realizował swoją strategię wzrostu w minionym roku obrotowym i osiągnął istotne postępy we wszystkich obszarach. Firma dalej rozwijała swoje portfolio biznesowe i marek, wzmacniała przewagę konkurencyjną w obszarach innowacji, zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji, optymalizowała modele operacyjne i umacniała kulturę korporacyjną.

W ramach aktywnego zarządzania portfolio Henkel podejmował decyzje o zakończeniu działalności lub zbyciu aktywów, a także realizując przejęcia. Sprzedaż działalności związanej z markami detalicznymi w Ameryce Północnej na początku tego roku stanowiła zakończenie realizacji działań związanych z optymalizacją portfolio.Zostały one ogłoszone wraz z rozpoczęciem procesu łączenia wcześniej oddzielnych działów konsumenckich. Działalność w zakresie marek własnych detalistów została uznana za działalność niezwiązaną z podstawową działalnością w ramach sektora Consumer Brands, ponieważ potencjał wykorzystania synergii i przyszłe strategiczne dopasowanie do zintegrowanej platformy Consumer Brands są ograniczone. Włączając tę transakcję, Henkel zbył lub zaprzestał działalności marek i aktywów reprezentujących łączną sprzedaż nieco powyżej 1 miliarda euro od początku 2022 roku.

Aktywne zarządzanie portfolio obejmuje również wzmacnianie i rozszerzanie oferty poprzez przejęcia. Na początku 2024 roku Henkel przejął znaną markę produktów do pielęgnacji włosów Vidal Sassoon w Chinach. To przejęcie doskonale uzupełnia lokalne portfolio Consumer Brands w Chinach, obejmując segment premium w działalności detalicznej. Portfolio marki Vidal Sassoon służy przede wszystkim segmentowi premium w kategorii pielęgnacji włosów, oferując szampony i odżywki, ale obejmuje również produkty do stylizacji i pielęgnacji włosów.

Przykładem innowacji w sektorze Consumer Brands jest nowo opracowana technologia enzymatyczna dla marki Perwoll, która nie tylko dba o tkaniny, ale także pomaga zachować kolory odzieży. Efekt odnowy włókien jest widoczny już po dziesięciu praniach, co sprzyja trwałości tekstyliów.

Ponadto Henkel jeszcze mocniej zakorzenił zrównoważony rozwój w działalności i zintensyfikował swoje zaangażowanie w tym obszarze. W tym celu Henkel opracował mapę drogową do osiągnięcia neutralności klimatycznej, która obejmuje rozszerzone cele redukcji emisji w całym łańcuchu wartości. Firma dąży do wniesienia wiążącego wkładu w ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C, zgodnie z ustaleniami Paryskiego Porozumienia Klimatycznego. Plan działania Henkla, który został również zwalidowany przez inicjatywę Science Based Targets, określa działania firmy zmierzające do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2045 roku. Obejmuje on szeroki zakres działań w całym łańcuchu wartości. Ponadto Henkel stał się pierwszą spółką notowaną w indeksie DAX, która wprowadziła neutralny płciowo urlop rodzicielski na całym świecie – z pełnym wynagrodzeniem. Ten krok spotkał się z bardzo pozytywnymi reakcjami zarówno pracowników, jak i opinii publicznej.

Henkel poczynił również dalsze postępy w obszarze cyfryzacji. W 2024 roku kluczowym tematem był szybki rozwój Sztucznej Inteligencji (AI). W Henklu AI jest integralną częścią strategii cyfrowej od kilku lat. AI jest wykorzystywana między innymi w automatyzacji procesów, w laboratorium rozwoju klejów, w wirtualnie połączonych globalnych zakładach produkcyjnych, w autonomicznych robotach w zakładach produkcyjnych oraz w chatbotach na stronach internetowych marek Henkel. W 2024 roku jednostka cyfrowa Henkel dx dodatkowo zoptymalizowała swoje struktury wewnętrzne, wzmocniła kompetencje cyfrowe i wspierała kulturę otwartych innowacji. Ponadto Henkel korzysta ze strategicznych partnerstw z wiodącymi globalnymi firmami cyfrowymi, takimi jak SAP, Microsoft i Adobe. Współpraca ta umożliwia firmie Henkel integrację najnowocześniejszych technologii w ramach swoich platform i projektów cyfrowych. Poprzez przyspieszenie innowacji cyfrowych, dopracowanie strategii platformowej i wzmocnienie współpracy międzyfunkcyjnej we wszystkich jednostkach biznesowych i funkcjach, Henkel znacząco poprawił efektywność IT.

W ramach długoterminowej strategii wzrostu Henkel stale dostosowuje swoje jednostki biznesowe do wymagań dynamicznych rynków i zmieniających się oczekiwań klientów, aby osiągnąć długoterminowy sukces dzięki gotowym na przyszłość modelom operacyjnym. Obejmuje to również ciągłe doskonalenie procesów biznesowych w całej firmie.

Przykładem jest utworzenie globalnego centrum technologicznego w Bangalore w Indiach, gdzie już ponad 500 ekspertów IT pracuje nad stworzeniem w pełni zintegrowanego wewnętrznego centrum cyfrowego. Dzięki temu Henkel zwiększa efektywność kosztową i rozwija wewnętrzne kompetencje. W kolejnych latach planowana jest dalsza rozbudowa centrum technologicznego. Henkel skonsolidował również swoją działalność venture pod jednym dachem. W związku z migracją do S/4Hana w latach 2025-2028, Henkel oceni również, jak uczynić swoje struktury, procesy bardziej zwinnymi i elastycznymi. W tym kontekście rozważane jest na przykład utworzenie oddzielnych podmiotów prawnych dla dwóch istniejących jednostek biznesowych, począwszy od Niemiec, a następnie stopniowo – tam, gdzie ma to zastosowanie – w wybranych dużych krajach. Strategiczne i operacyjne zarządzanie Grupą i jej jednostkami biznesowymi pozostanie niezmienione.

Henkel wzmocnił również kulturę firmy w minionym roku. Inicjatywa przyspieszająca transformację kulturową - Accelerate Cultural Transformation (ACT), która została uruchomiona w 2023 roku, była z powodzeniem kontynuowana w organizacji na poziomie globalnym. Inicjatywa ta promuje głębszy dialog i silniejsze więzi w zespołach. W ubiegłym roku inicjatywa ACT koncentrowała się na dawaniu i otwartym podejściu do konstruktywnej informacji zwrotnej. Kultura współpracy jest ściśle związana z promowaniem różnorodności, równości i integracji.

Aby dalej zwiększać różnorodność, Henkel realizuje strategię opartą na trzech filarach. Po pierwsze, podnoszenie świadomości poprzez różne formaty, takie jak kampanie i wydarzenia. Po drugie, wzmacnianie zachowań integracyjnych poprzez programy szkoleniowe dla liderów i pracowników. Po trzecie, ciągłe doskonalenie warunków strukturalnych, takich jak oferowanie programów wspierających równowagę między życiem zawodowym a prywatnym oraz eliminowanie barier strukturalnych.

Jedną z ambicji Henkla jest osiągnięcie parytetu płci na wszystkich szczeblach zarządzania do końca 2025 roku. Obecnie około 42 procent stanowisk kierowniczych w Henklu na całym świecie zajmują kobiety.

- Rok obrotowy 2024 był bardzo udanym i ważnym rokiem dla Henkla. Osiągnęliśmy nasze cele finansowe, które dwukrotnie podnosiliśmy w ciągu roku. Konsekwentnie realizowaliśmy naszą Strategię Ukierunkowanego Wzrostu we wszystkich wymiarach strategicznych i z determinacją oraz sukcesem kontynuowaliśmy naszą transformację. Jesteśmy na właściwej drodze, a transformacja naszej firmy przynosi wymierne rezultaty. Z jasną strategią, silnym zespołem i wyjątkową kulturą firmy jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłość – podsumował Carsten Knobel.


*Po uwzględnieniu kosztów i przychodów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji.
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager