Wyjątkowy jubileusz - Kosmetyczni.pl skończyli 20 lat

Wyjątkowy jubileusz - Kosmetyczni.pl skończyli 20 lat

5 września br. do Józefowa pod Warszawą na zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego zawitało ponad 270 gości z firm kosmetycznych, instytucji państwowych i unijnych oraz zaprzyjaźnionych organizacji, by świętować 20 urodziny największej nad Wisłą organizacji kosmetycznej.

Był czas na wspomnienia, ale przede wszystkim na rzetelny przegląd bieżących projektów, a nawet dalekowzroczne spojrzenie w przyszłość branży.

Wanda StypułkowskaJubileusz Kosmetycznych.pl otworzyła prezeska Wanda Stypułkowska i Henryk Orfinger, jeden z założycieli organizacji. - Byłem, jestem i będę marzycielem – tak mówił o sobie wieloletni lider związku. To właśnie z jego marzenia i marzenia 14 innych firm 20 lat temu powstał Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, który wraz z dołączaniem kolejnych przedsiębiorstw rozwija się i umacnia swoją pozycję. Właśnie społeczność – różnorodna, a zarazem potrafiąca wskazać wspólne cele i działać ramię w ramię dla ich osiągnięcia – jest dzisiaj największą siłą organizacji, co podkreślała europosłanka Elżbieta Łukacijewska w nagraniu skierowanym specjalnie do uczestników konferencji. Mówiła o tym także dyrektorka generalna Kosmetycznych.pl, Blanka Chmurzyńska-Brown, wskazując dlaczego dla organizacji, liczącej dziś ponad 240 firm członkowskich, jest to tak ważne: - Na początku naszej drogi pracowaliśmy nad 1 aktem prawnym. Dziś pracujemy symultanicznie nad ok. setką dokumentów, strategii, polityk. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie zrobić to tak, by branża kosmetyczna zyskała na nich jak najwięcej.

Dobra energia jest w nas

Od pierwszych chwil spotkania czuć było dobrą energię, bo przecież ostatnia tak duża konferencja, gromadząca firmy członkowskie, odbyła się w zupełnie innej rzeczywistości. - Świętujemy 20-lecie istnienia związku w absolutnie wyjątkowym momencie politycznym, społecznym, ekonomicznym. W cieniu COVID-u, wojny i kryzysu gospodarczego i ostatnio także katastrofy ekologicznej. Gdy ponad 2 lata temu widzieliśmy się po raz ostatni w szerokim gronie, świat wyglądał i działał zupełnie inaczej. Wydawało nam się, że wiemy, czego należy się spodziewać. Teraz wiemy, że mieliśmy rację: tylko nam się wydawało – mówiła prezeska związku, Wanda Stypułkowska.

Gdzie jesteśmy jako branża obecnie?

Tak najlepiej można podsumować wszystkie bloki tematyczne konferencji. Od rana do późnego popołudnia dyskusja toczyła się wokół 3 głównych wątków.

W pierwszym panelu moderator i zaproszeni goście diagnozowali, jak ewoluował sektor przez ostatnie 20 lat. Wiele czasu poświęcono dyskusji nad wyzwaniami, z którymi firmy mierzyły się na początku istnienia organizacji. Małgorzata Wenerska-Craps, radca minister i szefowa Wydziału Ekonomiczno-Handlowego w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej,  podkreślała jednak, że dyplomaci będą zabiegać w Brukseli, by nowe legislacje dla przemysłu kosmetycznego nie były legislacjami absurdalnymi. Należy jednak liczyć się z tym, że jeżeli projekt rewizji rozporządzenia kosmetycznego ukaże się do końca 2022 roku, w instytucjach unijnych będzie ogromna presja, by zakończyć prace jeszcze w tej kadencji. A to oznacza dla branży kosmetycznej, że czasu na negocjacje będzie niewiele. Budujący był jednak fakt, że wszystkie firmy, biorące udział w tym panelu – zarówno małe, jak i średnie czy duże – zadeklarowały gotowość do działania. - Braliśmy przecież udział we wszystkich etapach prac  legislacyjnych, a w konsultacjach celowanych uczestniczyła największa liczba polskich MŚP – członków związku. Stąd to właśnie my, Kosmetyczni.pl, mamy mandat do mówienia o wpływie projektowanych zmian na polskich sektor – podsumowywała Blanka Chmurzyńska-Brown.

W panelu drugim królował wątek niezbędności kosmetyków (ang. essentiality), który w debacie publicznej pojawił się za sprawą Komisji Europejskiej i budzi wiele kontrowersji w branży. Atutem tej części spotkania była  możliwość zadania bezpośredniego pytania przedstawicielowi Komisji, Hansowi Ingelsowi z Dyrekcji Generalnej. Skorzystali z niej zarówno paneliści, jak i uczestnicy konferencji. Ważny głos w dyskusji zabrał też dyrektor generalny Cosmetics Europe, John Chave, prezentując wyniki paneuropejskiego badania postrzegania kosmetyków przez konsumentów w codziennym życiu. John Chave podczas debaty przypomniał także o tym, że osią dyskusji o kosmetykach powinny być przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa. Rozmowy w tej części spotkania wykraczały jednak poza aspekty regulacyjne dzięki obecności europosłanki Janiny Ochojskiej, która opowiadała o niezbędności z perspektywy niesienia pomocy humanitarnej. Prof. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, przygotował wystąpienie poświęcone sposobom opowiadania i rozumienia tematu bezpieczeństwa i niezbędności. Natomiast Agnieszka Gościniewicz, podopieczna Fundacji Piękniejsze Życie, pacjentka onkologiczna, przywołała perspektywę kobiet zmagających się z rakiem  oceniając niezbędność kosmetyków z tej jakże innej, emocjonalnej perspektywy. Złapała tym wszystkich za serce uświadamiając, jak wielką rolę odgrywają kosmetyki przywracając poczucie godności i kobiecości i dodając siły do walki z chorobą.

Ostatni blok tematyczny poświęcono hasłu transparentności w prowadzeniu biznesu kosmetycznego. Tę część otworzyło nagranie przygotowane specjalnie dla uczestników konferencji przez europosłankę, Różę Gräfin von Thun und Hohenstein i Andrew McDougall, dyrektor działu Beauty and Personal Care w firmie Mintel – wyłącznego partnera konferencji. Andrew opowiedział o zmianach w zachowaniach konsumenckich, postrzeganiu piękna i ocenach działań przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch dekad, a także o dzisiejszych i przyszłych trendach kosmetycznych. - Standardy urody nie są trwałe i ciągle się zmieniają. Wizja piękna jednej osoby różni się od wizji innej. Dzięki mediom społecznościowym widzimy teraz piękno w wielu różnych światłach. Grupy osób, które wcześniej nie miały głosu, teraz to robią; i walczą z tradycyjnymi kanonami piękna o bardziej wierne przedstawienie wszystkich typów ciała i typów urody, które istnieją na świecie – wyjaśniał Andrew McDougall. W ciągu najbliższych kilku lat firma Mintel spodziewa się, że konsumenci będą naciskać na firmy, by te podejmowały skuteczniejsze działania w kwestiach takich jak zmiana klimatu, przy osiąganiu jednoczesnych wyraźnych i namacalnych wskaźników dotyczących etyki i zrównoważonego rozwoju. Temat ten rozwinęła w swojej prelekcji także Marta Marczak, ekspertka ds. brandingu doradzająca firmom w procesach zmiany oraz prelegenci, w gronie których zasiadła m.in. Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, szefowie małych i dużych firm kosmetycznych oraz Agnieszka Plencler, Prezeska Forum Konsumentów. Z tą ostatnią wszyscy zgodzili się co do tego, że bez zaangażowania konsumentów i ich świadomych wyborów zmiana otaczającej nas rzeczywistości nie zajdzie szybko, a kolejne unijne dyrektywy nie gwarantują sukcesu.

Branża nie może zapominać o kobietach, które zmagają się z rakiem

Ponieważ 5 września to także Międzynarodowy Dzień Dobroczynności, obecni podczas konferencji i gali wieczornej goście Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego chętnie włączyli się w zbiórkę na rzecz Fundacji Piękniejsze Życie – polskiej edycji projektu Look Good, Feel Better, która w ubiegłym roku obchodziła 15-lecie działalności.

- Zależało nam, by wykorzystać tę datę, to spotkanie, licznie zgromadzonych gości do zrobienia dobrych rzeczy. Postanowiliśmy więc, że wieczorna gala nabierze charytatywnego charakteru. To ważne, bo z powodu problemów związanych z pandemią COVID-19 działania fundacji były przez kilka miesięcy zawieszone. Mamy nadzieję, że to da impuls do ich reaktywacji – powiedziała Blanka Chmurzyńska-Brown.

Blanka Chmurzyńska-BrownCo dalej? To będą pracowite miesiące dla Związku i sektora...

Przed branżą wiele decyzji do podjęcia i kolejne wyzwania. 20 lat doświadczenie działa jednak na pewno na korzyść organizacji i firm, które do niej należą. Dziś Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego to mocna marka i w Polsce, i na świecie. To brand, który zdaniem Blanki Chmurzyńskiej-Brown, ma zdefiniowane cele i wie, jaką wartość przedstawia dla firm z branży kosmetycznej: - Jesteśmy starsi, bardziej doświadczeni i silniejsi niż podczas ostatniego dużego jubileuszu naszej organizacji. Od tego czasu przyłączyło się do nas prawie 100 nowych firm członkowskich – to największa dynamika w historii Kosmetycznych.pl, we wcześniejszych okresach nie rośliśmy tak szybko. Z tego powodu dla wielu firm członkowskich 20. urodziny związku były pierwszą szansą spotkania na żywo z władzami i zespołem związku. Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim za obecność i zaangażowanie w tworzenie tego wydarzenia – podsumowała szefowa związku.

O Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl) 
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, jako jedyna organizacja w Polsce, reprezentuje i wspiera cele strategiczne przedsiębiorców wyłącznie branży kosmetycznej. Od 20 lat jest aktywnym głosem sektora w procesie stanowienia prawa. Skutecznie współpracuje na co dzień z instytucjami administracji polskiej i europejskiej, a razem z firmami członkowskimi wypracowuje i wdraża rozwiązania, które prowadzą do rozwoju polskiego  rynku kosmetycznego,  który dziś jest 5 w Unii Europejskiej.  
Związek należy do Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej i Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej organizacji pracodawców w Polsce. Angażuje się też w działania budujące pozycję sektora za granicą – wspiera promocję eksportu polskich kosmetyków, buduje sieć partnerstw i wspólnie z partnerami znosi bariery w handlu międzynarodowym. Organizacja pełni również funkcję platformy wymiany doświadczeń – edukuje i szkoli firmy, podnosząc jakość całego sektora. Od 16 lat prowadzi też projekt społeczny Fundacja Piękniejsze Życie.  
Związek skupia ponad 240 firm, w tym producentów i dystrybutorów kosmetyków, laboratoria, firmy doradcze i ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych – dostawców opakowań i surowców. Zrzesza i działa na rzecz zarówno startupów, małych, rodzinnych przedsiębiorstw, jak i dużych, międzynarodowych korporacji i największych polskich firm kosmetycznych, które w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania działają razem skutecznie, zachowując przy tym wszelkie zasady konkurencji. Więcej informacji na stronie www.kosmetyczni.pl. 
# Newsy producenci
 reklama