Rynkowa stagnacja i ograniczenia w podróżowaniu wpłynęły na wyniki Shiseido

Rynkowa stagnacja i ograniczenia w podróżowaniu wpłynęły na wyniki Shiseido

Pomimo zmodyfikowanej w wyniku Covid strategii na 2020 rok, japoński koncern Shiseido, podobnie jak wielu jego konkurentów, nie był w stanie wyjść z ostatnich 12 miesięcy bez szwanku z powodu pandemii.

Firma odnotowała aż 86% spadek zysku operacyjnego.

Stagnacja na światowym rynku spowodowana Covid-19 wywołała 19% spadek sprzedaży netto w większości kanałów, w których obecne są marki należące do koncernu. Shiseido wyjaśnia, że zamknięcie sklepów spowodowało znaczne ograniczenie ruchu konsumenckiego, a skrócenie czasu pracy po zniesieniu ograniczeń sprawiło, że rynek stał się "niezwykle trudny".

Ograniczenia dotyczące wjazdu do Japonii były kolejnym poważnym obciążeniem dla firmy. Anulowanie wiz dla obywateli z całego świata i zmniejszenie liczby lotów międzynarodowych znacznie zmniejszyło popyt ze strony turystów, co było druzgocącym ciosem dla firmy, która w dużej mierze opiera się na podróżujących kupujących. Podobnie negatywnie odbiło się to na sprzedaży w sklepach lotniskowych, które miały znacząco mniej klientów w ubiegłym roku.

Pomimo stabilizacji rynku w miesiącach letnich, ponowny wzrost liczby zachorowań na Covid-19 we wrześniu, głównie w Europie, spowodował kolejny gwałtowny spadek sprzedaży w drugiej połowie roku.

Firma, kierowana przez Masahiko Uotani, przygotowuje się również na niestabilny rynek w 2021 roku.

- Oczekuje się, że wszystkie regiony zmierzą się z utrzymującą się ciężką sytuacją gospodarczą w pierwszej połowie roku fiskalnego i umiarkowanie odbudują się w drugiej połowie - napisała grupa w oświadczeniu. - W odpowiedzi na zmiany w środowisku biznesowym, zwiększamy inwestycje w strategiczne obszary wzrostu, takie jak kategoria kosmetyków pielęgnacyjnych klasy premium i cyfrowa zmiana naszego modelu biznesowego, jednocześnie restrukturyzując naszą bazę przychodów poprzez transformację biznesową – poinformowano w komunikacie.

Transformacja w obrębie Shiseido rozpoczęła się od wyłączenia z portfolio firmy niskobudżetowych produktów do pielęgnacji ciała. Na początku tego miesiąca Shiseido sprzedało swoje marki kosmetyków do pielęgnacji ciała firmie CVC w ramach transakcji o wartości 1,5 mld USD. Wśród marek wydzielonych w ramach umowy znajdują się znane marki drogeryjne Tsubaki i Senka, a także inne marki należące do Shiseido.

Dzięki podziałowi firmy Shiseido będzie mogło skoncentrować się na swoich prestiżowych markach, do których należą Clé de Peau, Dolce & Gabbana oraz Laura Mercier.

# Newsy producenci
 reklama