20 lat Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego - 20 lat polskiej obecności w Unii Europejskiej

20 lat Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego - 20 lat polskiej obecności w Unii Europejskiej

1 maja, czyli Święto Pracy, jest w Polsce świętem państwowym od 1950 roku, choć już od końca XIX wieku związki zawodowe i partie polityczne w tym dniu organizowały demonstracje i manifestacje na rzecz poprawy losu pracowników. Starsi pamiętają dobrze pochody pierwszomajowe, ale dla młodszych pokoleń Polaków to przede wszystkim rocznica przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej. W tym roku okrągła, dwudziesta. Czy i jak wydarzenie to wpłynęło na branżę kosmetyczną w Polsce?

Choć nie wszyscy o tym pamiętają, idea powstania Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego jest nierozerwalnie związana z historią członkostwa naszego kraju w Unii Europejskiej. Dokładnie wtedy, w okresie przedakcesyjnym, narodził się pomysł powołania organizacji, która za jeden z pierwszych celów postawiła sobie przygotowanie przedsiębiorców w Polsce na nadchodzącą kapitalną transformację prawną.

Nowe zasady – nowe szanse

20 lat temu na polskim rynku kosmetycznym panowały zupełnie inne realia. Wiadomo było, że przed Polską stoją ogromne wyzwania prawne – wizja cywilizacyjnego kroku z jednej strony fascynowała, a z drugiej niepokoiła przedsiębiorców. Henryk Orfinger, założyciel i pierwszy prezes Kosmetycznych, obecnie Przewodniczący Rady Nadzorczej Dr Irena Eris S.A., wspomina, że w tamtym czasie pierwszy zarząd określił dwa główne zadania dla nowej organizacji: - Po pierwsze szybko zrozumieliśmy, że największą energię musimy włożyć w proces przygotowania przedsiębiorców do zmiany regulacji prawnych, że przede wszystkim do tego powinniśmy mobilizować branżę. W Unii Europejskiej obowiązywała odwrotnie niż w Polsce tzw. post-market control – to producent miał być całkowicie odpowiedzialny za kosmetyk po wprowadzeniu go do obrotu. Dla nas to była prawdziwa rewolucja. Ale udała się. Po drugie natomiast – chcieliśmy możliwie najlepiej przygotować się do wejścia na wspólny rynek, świadomi, że jest to klucz do dalszych sukcesów każdej firmy. Bo faktycznie to najbardziej zmieniło życie przedsiębiorców nad Wisłą. Eksport do krajów UE, zdjęcie z naszych barków konieczności zatwierdzania każdego jednego produktu na każdym rynku... Dziś trudno sobie wyobrazić, że było inaczej. A jednak. Dla mnie ten aspekt wejścia do Unii Europejskiej jest do dziś o wiele ważniejszy, niż możliwość otrzymania dotacji pieniężnych.

We wspomnieniach ojców założycieli i pierwszych pracowników biura mocno zapisały się obawy o szybkie tempo i kaliber zmian, które towarzyszyły także władzom kolejnych kadencji. - Baliśmy się, że ten skok w rewolucyjne standardy produkcji i odpowiedzialności za produkt zmiecie wielu producentów kosmetyków z polskiego rynku. Tak się jednak nie stało. Niemniej akcesja, zmiana filozofii produkcji były dla polskich producentów ogromnym wyzwaniem. Niektóre elementy nadal takimi pozostają, bo przynależność do UE to zarówno szanse, jak i liczne obowiązki – dodaje Wanda Stypułkowska, obecna prezes związku i prezes zarządu MPS International Sp. z o.o. - Dziś regulacje unijne to nasza codzienność, ale związek nadal pozostaje pomostem między UE a lokalnymi przedsiębiorcami. Wciąż prowadzimy intensywny dialog w sprawie horyzontalnych regulacji, które przenikają wszystkie aspekty działalności naszych firm członkowskich, wyznaczając kierunki rozwoju i przedsiębiorcom, i samej organizacji.

Branża kosmetyczna 20 lat później

Przez 20 lat Rzeczpospolita, a z nią sektor kosmetyczny, dokonały ogromnego postępu. Z kraju rozwijającego się wolno, z wysokim poziomem bezrobocia, do gospodarki innowacyjnej notującej dynamiczne wzrosty PKB szczególnie w pierwszych latach po akcesji. Wg szacunków Wise Europa od 2004 roku PKB nominalny wzrósł w Polsce x 3.6, a np. eksport polskich kosmetyków – ponad 8-krotnie. Nasz kraj nie tylko stał się bogatszy w ekonomicznym sensie – wzbogaciliśmy się także w doświadczenia, wiedzę i ekspertyzę. Dzisiaj wyróżnia nas w UE różnorodność rynku kosmetycznego, na którym z powodzeniem konkurują ze sobą globalni i lokalni gracze.

Co wejście Polski do Unii Europejskiej zmieniło w operowaniu globalnych graczy nad Wisłą? Blanka Chmurzyńska-Brown, Public Affairs Director L’Oréal Poland and Baltic HUB i ówczesna dyrektor generalna Kosmetycznych, wymienia: - Gdyby nie praca zespołu związku i jego pierwszych członków przez 24 intensywne miesiące, od 2002 do 2004 roku, firmy nie byłyby przygotowane do wdrożenia zasad, które powstawały w Unii od 1975 roku i przez lata były sukcesywnie nowelizowane. W przedakcesyjnym okresie implementowaliśmy szereg nowych unijnych wymogów legislacyjnych, m.in. nową dyrektywę kosmetyczną. Był to wysiłek całej ekipy Kosmetycznych, który opłacił się wszystkim. I dodaje: - Dla L’Oréal inwestycja w Polskę zaczęła się jeszcze przed 2004 rokiem, ponad 30 lat temu. Kluczowym czynnikiem rozwoju fabryki nad Wisłą było położenie geograficzne i zaplecze eksperckie, wysoko wykwalifikowani ludzie, tania energia. Dzisiaj, m.in. dzięki wejściu do UE i benefitom zharmonizowanego prawa, zmniejszonych barier w wymianie handlowej i wspieraniu inwestycji – jesteśmy w zupełnie innym miejscu. Wielomilionowe inwestycje w największy w UE zakład produkcyjny grupy w Kaniach, nieustające inwestycje w know-how, podnoszenie standardów produkcji, dobre procesy zarządcze – to wyróżnia dziś L’Oréal Polska, ale jednocześnie buduje rozwój ludzi i całego sektora. Nie byłoby tej skali, nie byłoby tak szeroko zakrojonej współpracy z polskimi dostawcami, gdyby nie unijne spójne prawo i przewidywalność dla biznesu.

Rozwój i szanse, na jakie nie było szansy przed 2002 rokiem – to niewątpliwie dorobek 2 dekad Polski w Unii Europejskiej, a jednocześnie osiągnięcia branży kosmetycznej, która rozwija się równolegle do całej gospodarki, czerpiąc garściami z możliwości bycia w najbardziej wpływowej wspólnocie gospodarczej na świecie.

Interesujący tekst? Przeczytaj także:
Henryk Orfinger, Dr Irena Eris, o marzeniach, za którymi warto podążać
Jędrzej Karasek, Primavera Parfum: Rynek kosmetyczny ma się dobrze
PMR: Rynek kosmetyczny będzie wciąż rósł, pielęgnacja ciała największą kategorią
# Newsy producenci
 reklama